• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta lampan?

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej,

Tänkte idag byta ut halogen glödlampan mot en Led lampa i garagebelysningen på husbilen, se bilden!

Men hur tusan får man bort själva glaset/plasten så man kommer åt och kan göra detta?

Det sitter en liten vit plastflärp på toppen, men hur jag än drar/trycker/ vrider på denna så lossnar inte glaset, någon som vet hur man lossar glaset/plasten?

Husbilen är en Knaus Sun TI 2017 om det hjälper, och jag har kollat i manualen och där framgår inte hur man lossar den.
Skärmklipp.JPG
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det ser ut att vara samma typ av armatur som jag har. I så fall så finns det ett litet uttag på kortsidan där du trycker bänder med en skruvmejsel varefter du skjuter lampglaset uppåt.
 
F

F.d. 55989

Guest
Ta en bättre bild så kanske det går att hjälpa dig
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Det ser ut att vara samma typ av armatur som jag har. I så fall så finns det ett litet uttag på kortsidan där du trycker bänder med en skruvmejsel varefter du skjuter lampglaset uppåt.

Hej Michael,

När du skriver "litet uttag på kortsidan" menar du då på undersidan av armaturen? för det enda jag hittar är den där lilla vita flärpen på toppen, och hur jag än drar/vrider/trycker så händer det ingenting.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag hade likadan lampa på våran föra HB och då kom jag på hur den länkas ..hoppas att jag mins rätt ...annars testa att tryck neråt och skyt uppåt glaset enl. Bild
 

Bilagor

  • 7F465328-013A-47C1-83F3-DABD55D1B22C.jpeg
    7F465328-013A-47C1-83F3-DABD55D1B22C.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 51

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Och så här skriver TeknikLasse i en gammal tråd:
Finns en klack längst ut på glaset, den är trög då och då, lyft lite mitten längst ut. :)
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej Sacce,

har inte husbilen här just nu, men jag skall definitivt prova detta och framför allt ta i lite mera, kanske har för försiktig, rädd att ha sönder armaturen!

Tack, och jag återkommer med hur det gick :)
 
Toppen