• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka diesel i Sverige

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
De som tror sig förstå engelska har det inte mycket lättare.

Google Translate, och liknande tjänster, har tagit brödfödan från många professionella översättare (med produktkännedom).

Prova att skriva en mening på svenska, maskinöversätta den (t.ex. via Google Translate) till annat språk, maskinöversätta resultatet till tredje språk, maskinöversätt resultatet till fjärde språk o.s.v. och sedan tillbaka till svenska.

Jämför sedan med vad du ursprungligen skrev in...

Pålle
 

2stroke4ever

HBK Medlem
Inlägg
279
Kommun
Falun
HBK-Nr
18899
Medlemskap
2024
står det på 3 språk på knappen man skall trycka på, hur skall tyskar och engelsmän annars veta var dom ska trycka
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att vara turist och tanka. Ett företag har skapat en produkt som heter miles. Men när jag skall tanka så skall jag inte tanka miles utan diesel. I ett annat land kan där stå ON.
Diesel miles.jpg Diesel ON.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Färgen på pumphandtagen är väl standardiserad. Blått för etanol, grönt för blyfri & svart för diesel. Hur svårt kan det vara? Att det sedan finns varianter på dessa spelar mindre roll om man har slut & måste tanka. Håller man sig bara till färgen på handtaget så kan ju inget bli fel.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Man börjar tanka försiktigt, Blir man kletig om fingrarna, så är det diesel. Känns på lukten. Sen kan man fortsätta fylla
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Problem, blir det om man trycker in knappen för lastbil isf personbil
Kan bli ett alldeles för hårt tryck.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Enligt försäkringsbolaget If så sker det 20000 feltankningar om året, och det är i Sverige på svenska av svenskar. Konstigt att landet går vidare när det finns så många dumma människor. Då blir det inte lättare som turist när man snurrar runt i Europa på främmande språk.
Du kommer fram till en ny mack med kö och du har flera bakom dig som stressar men du skall ju bara rycka ett svart handtag.
ON 1.jpg ON 3.jpg ON 2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
R

RobbeS

Guest
Jag tankade fel i tjänstebilen för inte så länge sedan, i Sverige på den mack jag alltid tankar på. Under den dagen hade jag först tankat upp min lilla golf med bensin och dessutom fruns bil med bensin vilket är helt rätt. Åkte sen och jobbade natt och skulle tanka upp tjänstebilen innan jag gick hem kl 9 på morgonen efter 9 timmars springande i skogen mitt i natten för att söka efter en suicidal person. Tog då av gammal vana och trög hjärna det gröna handtaget och fyllde tanken med frisk 95 oktanig bensin istället för diesel. Blev bärgare från mack till verkstad. Vet inte om jag är speciellt blåst men ibland blir det bara fel. Förresten så hittade hunden den suicidala personen innan det varför sent.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Även jag har missat att tanka rätt vid ett tillfälle. Jag vet inte varför, men det var försent att ändra. Bärgare till verkstad. Så var det.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och ändå är vi ett bra stort gäng med väldigt svenska personer som lyckats med konststycket att tanka bensin i dieseltanken. Det är ju bara att höra med några verkstäder så får man reda på att det inte är värst ovanligt. På en verkstad hade dom i perioder en person som knappt jobbade med annat. Så av nån anledning händer det. I Sverige. Av Svenskar. Det du!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tror inte att det beror på att pumparna är dåligt uppmärkta utan mer av stress, tankspriddhet, vana mm. Jag själv höll på att tanka fel ett par gånger när jag köpt min Opel Insignia som är en diesel, jag hade ju haft en Volvo V60 bensinare innan. Nu har jag 2 dieseldrivna fordon, Opel'n & HB'n så nu skall det äl inte bli fel.
 
Toppen