• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växlingsavgifter

Tommy54

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Härryda
HBK-Nr
18740
Medlemskap
2024
Är i Polen och undrar hur ni betalar när ni är där, tog igår ut 1000 PLN i Euronet bankomat och fick betala en avgift på 13% lite drygt 300 SEK. Det var ju ingen strålande växling!!.

Använde Norwegian kortet så jag slapp ytterligare uttagsavgift.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Norwegian har ju valutavxavgift 1,75 inget bra kort vid sådana uttag bättre att skaffa kort utan avgift samt använda uttagsautomat vid bank o kolla brukar ju oftast stå om man får betala extra
 

Tommy54

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Härryda
HBK-Nr
18740
Medlemskap
2024
Det stod väldigt tydligt vilken avgift det blev innan så det är helt ok.
Skaffade Norwegian kortet för att det inte skulle bli avgifter från dem. Men tror att det är bättre och ta ut en liten summa och sedan använda kort så snart det går.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det gäller att se upp vilken automat man väljer,det finns en del automater som inte är kopplade till bankerna utan till diverse kreditbolag,skyll inte bara på kortutgivaren även om det skiljer i avgift, men den typen av avgift är rent "bedrägeri"även om det inte räknas som det.
Det står oftast på automaten eller på skärmen innan du trycker OK vad det kommer att kosta,välj då en annan automat.
Råkade ut för samma sak på GranCanaria, valde då automaten tvärs över gatan.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Norwegian har ju valutavxavgift 1,75 inget bra kort vid sådana uttag bättre att skaffa kort utan avgift samt använda uttagsautomat vid bank o kolla brukar ju oftast stå om man får betala extra
Alla kort har någon form av valutapåslag och de flesta även en uttagsavgift. Sen gäller det att välja rätt bank och givetvis ta it i den lokala valutan för annars blir det ännu dyrare.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Jag har ett Santander utan valutapåslag men det går inte att teckna längre men vi som redan har det där löper det på med samma villkor (mitt kort)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
PFC är ett kontantkort (Master Card Debit) utan årsavgift, växlingsavgift och valutapåslag. Man kan ta ut kontanter upptill 3000 SEK/månad avgiftsfritt i bankomat. Över denna summa ett valutapåslag. Givetvis kan man handla med det utan några påslag.
Väldigt smidigt, man Swischar över pengar via en app.
Nordea bla ligger bakom.
Läs mer
P.F.C. - Koll på pengarna
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
PFC är ett kontantkort (Master Card Debit) utan årsavgift, växlingsavgift och valutapåslag. Man kan ta ut kontanter upptill 3000 SEK/månad avgiftsfritt i bankomat. Över denna summa ett valutapåslag. Givetvis kan man handla med det utan några påslag.
Väldigt smidigt, man Swischar över pengar via en app.
Nordea bla ligger bakom.
Läs mer
P.F.C. - Koll på pengarna
Alla kort ser till att få betalt på något sätt. Genom att betala det mesta med Norwegians kort och bara ta ut mindre belopp tjänar man in bonus som kan användas till kommande flygresor
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Alla kort ser till att få betalt på något sätt. Genom att betala det mesta med Norwegians kort och bara ta ut mindre belopp tjänar man in bonus som kan användas till kommande flygresor

Ja det tar en procentsats av det säljande företaget.
Vi flyger inte, vi åker husbil.
;):):)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som vanligt tar trådarna en annan vändning än vad som trådskaparen avsåg,mitt råd är enligt tidigare inlägg,se upp vilken uttagsautomat du väljer.
Det kan bli betydligt dyrare än någon procent hit eller dit på olika kort.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Som vanligt tar trådarna en annan vändning än vad som trådskaparen avsåg,mitt råd är enligt tidigare inlägg,se upp vilken uttagsautomat du väljer.
Det kan bli betydligt dyrare än någon procent hit eller dit på olika kort.
Han undrar ”hur ni betalar” och det har väl alla inlägg handlat om utom det som jag citerar här.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då har jag misstolkat inlägget,trodde att det handlade om hur man undviker 13% uttagsavgift.
 
Toppen