• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Turister begränsas i Österrike!

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man får inte lämna motorvägen om man är i transit genom Österrike under helger,men man kan fortfarande kör icke betalvägar genom landet,detta om googletranslate har fattat rätt.

Körde icke betalväg genom Brennerpasset för ett par veckor sedan, en söndag,kunde konstarera att trafiken upp på motorvägen gick mycket sakta,många tyskar på väg hem från Garda.
Österrikarna har antagligen tröttnat på att man försöker ta genvägar genom byarna för att spara tid.
Begränsningar för turister diskuteras på flera andra platser tex, Mallorca,Barcelona lokalbefolkningen har tröttnat på kaoset,fullt förståligt!
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Tänkte åka betalfria vägen över Brenner för 2 v sedan. Kom vägen via Garmish. När vi närmar oss Inssbruck så är gamla vägen in till Innsbruck avstängd och vi blir tvingade ut på motorvägen. Vips så plingade det i dosan på fönstet. Åkte in till stan nästa avfart och tankade. Ställde gpsen på Brenner icke betalvägar och blir ännu en gång uttvingad på betalvägen. Efter några kilometer ska jag svänga av mot gamla vägen till Brenner. Väl ute på frivägen ser jag den gamla skylten förbud mot lastbilar som funnits där i många år, men nu har den fått tilläggsskylten 3,5 t så det var bara att svänga ut på motorvägen igen och glatt betala. Tråkigt att det blir mer och mer förbud.

JOE
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har följt det här på ett tyskt forum, och problemet för österrikarna är att transittrafiken när det blir köer på autobahn, kör ut på sidovägarna igenom småbyarna och korkar igen dom totalt, så att varken innevånare eller räddningsfordon kommer fram. Avspärrningarna sker bara när det är riktigt fullt på autobahn, d.v.s. vid långhelger, skolavslutningar, semesterstarter i Tyskland och liknande, då väldigt många samtidigt vill till eller ifrån Italien eller Kroatien. Så tipset är som alltid när det gäller Tyskland: Kör aldrig ut ur Tyskland en fredag eller lördag, och kör aldrig in i Tyskland en söndag! :)
 
Senast ändrad:

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Gjorde detsamma för 4 veckor sedan, körde oxå via garmish och såg att gamla vägen var spärrad men hittade annan betalfri väg mot Insbruck, från insbruck tog jag gamla vägen mot brenner men struntade i skylten 3,5 ton, flera turistbussar gjorde detsamma tror att det bara gäller lastbilar
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Gjorde detsamma för 4 veckor sedan, körde oxå via garmish och såg att gamla vägen var spärrad men hittade annan betalfri väg mot Insbruck, från insbruck tog jag gamla vägen mot brenner men struntade i skylten 3,5 ton, flera turistbussar gjorde detsamma tror att det bara gäller lastbilar
Då kan man undra hur österrikarna tolkar vår registrering PB2 som bara existerar i Sverige. Vore jag polis där skulle jag ta alla husbilar för lastbilar och inte tillåta att de som är över 3,5 ton kör där.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag kommer bojkotta Österike effter deras negativa syn på turister som kör genom landet, inte nog med att dom tar ockerpriser på sina vägar, nu får man inte lämna motorvägen på resa i landet, diskrimenerande och dom ska va med i eu, Skandal
Tyrolen förbjuder trafik till Italien på annat än motorväg

Ockerpriser?
Betalade 9,20 Euro för en 10-dagars Vignette för att passera Österrike till Italien.
3,5 ton och betalväg.

Ska åka hem via Schweiz och får då köpa årskort; 40 CHF (ca 400 kr) för att bara passera. Minsta kostnad 1 år :eek:
 
R

RobbeS

Guest
Men om man kör av motorvägen och övernattar en natt på en Österrikisk camping borde man ju klara sig
? För mig blir det inget större problem då det inte är så svårt att styra om resandet genom Österrike till en vardag.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Testa för skoj skull att köra där med en husbil som väger 3850 kg så får du se vad det kostar(23kr milen)bara i vägavgift, det kallar jag OCKER!
Jag kan åka omkring en hel sommar om jag vill för 400kr i schweiz, billigt i jämförelse
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Vi brukar inte stanna Österrike men i år gjorde vi det
Vi skulle hitta en Ställplats och ev stanna två dygn
Trodde det va en Ställplats det såg så ut från vägen , det va en camping
Skit samma jag pallar inte köra mer och är hungrig , tre tim i kö vid Koper
69 Euro , förbudsskyltar med olika budskap överallt på campingen
Dom hatar verkligen hundar i Österrike
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Det finns många bud om vilken körkortsbehörighet som krävs för tung hb i Schweiz. Jag hoppas att det bland alla er tusentals medlemmar finns någon som Vet vad som gäller. En kompis vår där förra året med tung hb och B- behörighet. Inga problem är den någon som åkt fast?
 
Toppen