• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenpump

F

F.d. 54483

Guest
Har en Burstner Nexxo 25 2012 där färskvattenpumpen bråkar. Tog fram bilen inför semestern och då fungerade inte vattenpumpen, den sitter i tanken. Satte en pluskabel från batteriet till pumpen och då fungerar den, alltså är det inget fel på pumpen. Ström finns på säkringen på EBLen när brytaren på manöverpanelen är på on. I midsommarhelgen fungerade den en gång men inget mer. Har fått förslag på kabelbrott men då skulle den inte ha gått igång i midsommar.
Förslag på var/hur jag kan börja felsökningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har du testat från alla blandare/kranar?
Även ev. utedusch.
Över tid så ger mikrobrytarna i kranarna upp, men kanske inte alla samtidigt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag fattar inte att folk håller på och byter mikrobrytare/armaturer och löder kablar ideligen. Det håller något år, och sedan är det samma visa igen.
Sätt dit en tryckvattenpump med tryckbrytare och problemet är ur världen, och det blir billigare i längden.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag fattar inte att folk håller på och byter mikrobrytare/armaturer och löder kablar ideligen. Det håller något år, och sedan är det samma visa igen.
Sätt dit en tryckvattenpump med tryckbrytare och problemet är ur världen, och det blir billigare i längden.

Frågan är om systemet tål tryckvattenpumps konstant tryck ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har både och, men var missnöjd med dränkpumpen, bytte pump i vintras till en tryckpump, har en brytare bakom diskmaskinen som jag växlar till trycksystem.
Mitt system verkar tåla trycket bra.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Jag fattar inte att folk håller på och byter mikrobrytare/armaturer och löder kablar ideligen. Det håller något år, och sedan är det samma visa igen.
Sätt dit en tryckvattenpump med tryckbrytare och problemet är ur världen, och det blir billigare i längden.
Sätt då samtidigt dit en tryckutjämnare på systemet, så är det komplett och Du är av med alla problem.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Kvaliten på dom dränkbara pumparna är tvivelaktig, måste bytas ibland. Hymer bland andra rekommenderar att man har med sig en reservpump. Så lita inte på pumpen även om du fått den att funka i ett läge.

Hälsningar Sanddammaren
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Börja med att med en multimeter mäta om kontakterna i kranarna fungerar. Koppla från dem och mät med ohmmetern. Då ser du om den sluter när kranen öppnas. Kolla åt båda hållen, varm och kallt. Mät sedan spänningen fram till kranen. Följ sedan så gott det går ledningarna och mät om det finns kontakt. Att mäta är att veta. Jag har satt ett relä som styrs av kranarnas kontakter och som förser pumpen med ström direkt från EBL. Lycka till!
EssoJ
 
Toppen