• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinglig Wilk i blåst

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag är kanske inte i rätt forum... Har en husvagn Wilk S4 530 -08 med långbäddar. Gillar upplägget med sovplatser då jag inte vill knö i dubbelsäng. Det är lite svårt med sömnen och jag vill gärna sova enskilt.

Men när jag nyligen körde till och från Sjælland (utgångsplats Göteborg) så blåste det utmed E6 och det kändes rejält i ekipaget. Har en Saab 9-5 kombi på 270hk som dragbil. Jag blev omkörd av flera med husvagn, trots att jag höll 70-80 km/h beroende på vinden. Jag varken vågade eller ville köra fortare.

Varför känns vagnen så vindkänslig? Är inte helt bekväm med det där, även om jag är en van yrkeschaufför. Det är för mycket ryck... På tok för mycket! Jag gillar min Wilk annars, bortsett från hur den känns i vinden.

Funderar lite på att sälja den och köpa en vagn med bättre köregenskaper, om man nu kan få det? Min Wilk är enkel-axlig. Går boggie bättre på vägen? Gillar utrymme i vagnen och står gärna i veckor på samma campingplats. Wilk blev ju uppköpta och nedlagda, om jag förstått det rätt. Kanske en anledning till det?

Jag köpte vagnen ”billigt” av en arbetskompis och det känns knepigt att sälja den till dyrare pris än vad jag köpte den för. Funderar lite på en modernare boggie. Gillar utrymmet i vagnen när man står i veckor på ett och samma ställe.
 
G

Grötil

Guest
Prova med friktionskoppling. Den trycker ihop friktionsbelägg i kopplingen och minskar svängningarna.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Här borde finnas massor av gamla husvagnsåkare, en guldgruva med erfarenhet.

Din vagn borde gå lugnare. 10 år är ingen direkt ålder, chassit borde vara hyfsat modernt. Inte är den särskilt lång... Packat lasten fel? Det är mycket viktigt att ha lasten lågt och över axeln, inget långt fram eller bak. Fundera över viktfördelningen. Kanske blir det bättre med en friktionskoppling?

I alla tider har boggievagnar gått stabilare. En gammal Kabe med boggie hade inga problem i 120km/tim. Kabe 540XL gick som ett strykjärn efter bilen. Men de blev nog för tunga, krävde BE körkort.

De sista åren har har vagnarnas dragegenskaper utvecklats och förbättrats avsevärt. Nyare vagnar är lättare, enkelaxlade, stabilare och oftast med friktionskoppling.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Usla stötdämpare? Ett par bra gasdämpare borde fixa problemet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Mät vagnens kultryck med hjälp av en personvåg & ex.vis en bit av en träregel. Du bör ha ungefär samma kultryck efter lastning men absolut inte mer än rekommendationen för bilen. Kontrollera också så att bilens bakre stötdämpare är OK.
 
F

F.d. 2692

Guest
Som skrivits innan är det inte helt fel att fråga i detta forum, som sagt många har haft husvagn tidigare, så även jag. Det kanske visar sig att du kanske som jag i framtiden också blir husbilsägare. Dock ska du inte tro att vinden inte känns i en husbil, 20 sekundmeter sidovind känns rejält vill jag lova.

P.S. som du märkt har det redan kommit några tips.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er en reell forskjell i stabilitet på en og toakslet henger om boksen ellers er den samme. Men som flere påpeker støtdempere er viktig for stabiliteten. Optimalt kuletrykk hjelper (for enakslet like under maks). Friksjonskobling på draget er heller ikke fy. For tunge vogner (trekker selv endel hestetransporter) kan stabiliserende fjærer være nyttig.

Beste stabilisator er ALKO ATC - var med på test av denne i 2008, provoserte frem sleng på vognen og den tok det inn umiddelbart. Men jeg tror ikke den kan ettermonteres om det ikke er rett modell understell.
 

Nilzon

HBK Intresserad
Inlägg
58
Kommun
Enköping
Som Grötil skrev i inlägg nr:6,
Testa med ett stabilisator drag och du skall se att det blir mycket bättre.

Jag har haft det på 2 st husvagnar CABBY 515 ´98 och senast på en KABE Safir TDL´07.
Det finns 2 olika varianter Winterhof med 2 bromsbelägg i kulhandsken och ALKO med 4 bromsbelägg.
Jag har haft ALKO på båda så kan inte uttala mig on Winterhof men det borde vara bättre med 4 belägg som
tar upp svänigningar åt alla håll, plus att det tar bort nästan alla "nigningar" i gupp. Jag skulle inte köra en vagn utan denna kulhandske. Det är lätt att byta själv.
Sedan så är ju lastningen av vagnen viktig med det har du säkert koll på.

Säkerhetskoppling (AKS™ 3004)

Detta var det bästa priset jag hittade nu:
AKS 3004 Säkerhetsdrag

Lycka till!
Nilzon
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Tack för alla tips hittills!! Ska läsa igenom inläggen och ”grunna” lite. Den lite tyngre vikten jag hade inne i vagnen fanns inte över axeln och jag mätte inte heller kultrycket. Borde ta ut vagnen en heldag för att testa hr olika last påverkar, mäta kultryck, osv..

Jag är inte helt bekväm med vagnens väghållning såsom det var till och från Sjælland. När det inte blåser känns det ganska bra, men inte helt bra. Lite för mycket vindkänslighet och då är jag ändå bland annat yrkeschaufför med tunga fordon. Kan köra långa sträckor utan några egentliga problem.

Innan jag köpte husvagnen så kikade jag mycket på husbilar, men så ville en jobbarkompis sälja sin husvagn och då slog jag till. Tror nog att en husbil är mer överlägset än en husvagn, men å andra sidan kan man koppla loss husvagnen och endast köra bilen på dagsutflykter.

Men ni med husbil; vad är er bränsleförbrukning i genomsnitt (på ett ungefär) per mil? Långfärd resp. kortare turer.

EDIT;
Jag har både C och D behörighet på körkortet, så vikten och storleken är inga problem för husbil

Ja du är i fel forum! Detta är en HUSBILSklubb.

Du hade alltså inget konstruktivt att bidra med!? Vad var meningen med ditt inlägg då...!? Jag gillar verkligen inte människor vars inställning är att sätta sig på andra ;-)
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag vet att det finns medlemmar som hävdar att de kör på 0,9 l/mil. Jag ligger på knappa litern/mil (0.97 senast jag kollade) 6 m lång 2014, 150 hk. Håller trafikrytmen 110 km/tim på motorväg.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Totalvikten på min bil är 4250 kg, men marchvikten är normalt ca 3800 kg. Motorn 150 hk. Kör lastbilsfart ca 90 km/h. Då är förbrukningen 0,95 - 1,05, det varierar alltså lite.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
150 HP väger ca 4300 kg helintergrerad har kört ca 400 mil nu på sem och håller strax över lastbilarna 92 -94 km/ h enl GPS 11.2 l / 100 km
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Monterade cykelhållare bak på en relativt ny Kabe Smaragd, fullbredd. Den blev okörbar över 75 km/h med 2 cyklar. Köpte då ett begagnat friktionsdrag, Alko, och fick en vagn som gick perfekt. Inga problem att montera själv. Testade att köra 120 km/h utan problem. Egentligen helt fel att hänga 2 cyklar längst bak men det går ju att lösa. Rekommenderar friktionsdraget.
 
Toppen