• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Alla leverantörer av LFP till husbil med inbyggt BMS som jag talat med, har sagt att du kan utnyttja hela batteriet 0-100%, alltså det som står på batteriet t.ex 90Ah. vilka marginaler de byggt in struntar jag i.

Ladda blybatterier "rätt snabbt" vad menar du??
efter 80% sjunker inströmmen rejält, jag har aldrig varit med om att nå 100% under 6h från tomt.
Vanliga batterier reagerar så men de typ Start/stop ska enligt utsago te emot mycket mera ström dvs laddas upp snabbare, men jag ska erkänna att jag inte grävt efter några datablad på dom, även tunga batterier tex ubåtar har egenskaper som gör att dom laddas snabbare så det finns många varianter av bly precis som Li.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är klart att du kan ladda 100% i litium om du bara avbryter laddningen där,det är mycket fakta som kräver granskning,är man inte fullt insatt vilket jag inte är ,är det lätt att tro på alla experter som uttalar sig.
Har läst på angående laddning,minusgrader osv. mycket information som motsäger varandra,inte lätt att sätta sig ini vad som stämmer och inte.
Du ska börja att läsa på om en specifik cell från en tillverkare, det är där allt börjar, du kan inte läsa vad en säljare skriver om sitt batteri då han nog är en av dessa "experter" du nämner.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag undrar vilka tillverkare av "Litiumbatteri för normalanvändaren" som ger dessa rekommendationer.
Kan vi få firma/märke på dessa, de är isåfall inte lika intressanta objekt.

De lev. jag talat med garanterar min. 1500 eller fler 0-100% djupurladdningar,
Skanbatt, Super B, Sunlux.
Deras batterier stänger även av sig när man plockat ut 100%

Du skriver även att man ska balansera, det är ju inbyggt och sker automatiskt vid laddning och behov, eller har du fått helt andra uppgifter av leverantörerna?
Om BMS finns och balanserar så då är allt bra, jag skrev generellt.

Man kan alltså inte ta ut 100% av en cell, däremot kan man göra som biltillverkarna sätt in fler celler än man berättat och skapa reserver när celler börjar fallera.

dvs om någon säger att man kan använda 100% av de 100A som batteriet har så har man kanske satt i celler motsvarande 140A eller så ljuger man.

Låt oss ta ett enkelt fall ut livet, tror ni inte att Apple har fina celler i sina telefoner, såklart dom har och varför håller dom då 5-700 cykler medans batterisäljaren säger 1500 cykler?

Jag är helt säger på att det beror på att man chansar på att ingen kommer att ha kvar batteriet eller husbilen så länge att dom kommer att klaga.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
mlaajanen: Olof G är ju rätt på det. Varför ska du blanda in specifika celler? Återigen visar du din okunskap. Du borde sluta skriva om litium
Därför att varje celltillverkare är unik och dess egenskaper gäller.

Din kunskap har du fått av en säljare, för mig säger det allt:twitcy:

Bifogar ett datablad över en cell som ett exempel
 

Bilagor

  • ACA4000C50.pdf
    302,7 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Därför att varje celltillverkare är unik och dess egenskaper gäller.

Din kunskap har du fått av en säljare, för mig säger det allt:twitcy:
För att göra en jämförelse vet du vilken bildskärms tillverkare din tv har ? Förmodligen inte dom flesta bryr sig inte om detta efter som det inte spelar någon roll för du har pixelgaranti från tillverkaren av tv samma sak kan man alltså tillämpa på batteri . Varför ens bry sig vad som är i om tillverkaren garanterar något så vet dom att produkten håller för detta.

Ditt resonemang tycker jag haltar ordentlig men det är bara min åsikt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
För att göra en jämförelse vet du vilken bildskärms tillverkare din tv har ? Förmodligen inte dom flesta bryr sig inte om detta efter som det inte spelar någon roll för du har pixelgaranti från tillverkaren av tv samma sak kan man alltså tillämpa på batteri . Varför ens bry sig vad som är i om tillverkaren garanterar något så vet dom att produkten håller för detta.

Ditt resonemang tycker jag haltar ordentlig men det är bara min åsikt.
Pixelgaranti är inte grejen, ska du ha en skärm som är bra så är det väldigt väldigt mycket annat att tänka på, tex färgerna jämnheten svärtan mm!!

Grejen är att vi inte har några bra seriösa tillverkare att köpa ifrån ännu som jag ser det, det råder guldrush dvs så högt pris som möjligt medans detta är nytt och inga kända varumärken finns ännu.

Ärligt talat förstår jag inte varför man argumenterar FÖR dessa svindyra batterier utan att vara kritisk, annat än vissa "smarta" som Esbjörn som ratar "svenska" återförsäljare till förmån får norska, helknäppt tycker jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt, iallafall jag vill höra erfarenheter om typen av batterier som trådskaparen nämner.
Skall man bygga själv så har vi utomordentligt duktiga på det här i HBK, men det är andra trådar i forumet.
Jag tror fler med mej är nyfikna på de drop-in LFP-batterier som tycks övervämma nätet nu.
Troligen är det ett stort spann på kvalitet på dessa, och inget är ju direkt billigt, mer som dyrt o skitdyrt.
Fast med tiden kommer säkert flera modeller att utkristallisera sig som bra köp här i denna tråd (hoppas jag)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Exakt, iallafall jag vill höra erfarenheter om typen av batterier som trådskaparen nämner.
Skall man bygga själv så har vi utomordentligt duktiga på det här i HBK, men det är andra trådar i forumet.
Jag tror fler med mej är nyfikna på de drop-in LFP-batterier som tycks övervämma nätet nu.
Troligen är det ett stort spann på kvalitet på dessa, och inget är ju direkt billigt, mer som dyrt o skitdyrt.
Fast med tiden kommer säkert flera modeller att utkristallisera sig som bra köp här i denna tråd (hoppas jag)
Bygga själv, du skojar hoppas jag :)

Du kan aldrig få bra tips av användare då vi aldrig vet hur användaren använt sitt batteri, en kanske kört mikron hela tiden medans en annan haft 2 glödlampor tända ibland!

Inte föränns vi får erkända varumärken kan vi börja se vem som är bra och dålig detta då dom kvalitetssäkrar lite bättre än dessa no-name batterierna gör.

Så återigen, vet vi vilka celler som batteriet är byggda med då vi vet rätt mycket, nästa steg är hur bra BMS är om den finns och det är jäkligt mycket svårare.

Dessa 1500 cykler blir snabbt 750 om man använder dom lika hårt som du tex, än en gång jämför en iPhone
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Pixelgaranti är inte grejen, ska du ha en skärm som är bra så är det väldigt väldigt mycket annat att tänka på, tex färgerna jämnheten svärtan mm!!

Grejen är att vi inte har några bra seriösa tillverkare att köpa ifrån ännu som jag ser det, det råder guldrush dvs så högt pris som möjligt medans detta är nytt och inga kända varumärken finns ännu.

Ärligt talat förstår jag inte varför man argumenterar FÖR dessa svindyra batterier utan att vara kritisk, annat än vissa "smarta" som Esbjörn som ratar "svenska" återförsäljare till förmån får norska, helknäppt tycker jag.

Vad det gäller svärta medmera så finns det toleranser men inte för så kallad bleed. Vad det gäller etablerade batteri tillverkare så är nog sanningen att det är för dyrt för att ställa om när man redan tjänar pengar på dom batteri man tillverkar. Din oro för cellerna i dessa batteri är ju anledningen till att dom har bms. Utan bms skulle ingen våga lämna dessa garantier. Största tillverkare av dessa batterier är ju Samsung, Toshiba, och Tesla.
All form av tillverkning har toleranser därför tycker inte jag det är konstigt att man har över kapacitet i lifepo4 batteri. Men själv tänker jag avvakta för jag tycker inte att dom är tillräcklig prisvärda för att jag ska motivera mig att köpa. Tänk på att många husbilstillverkare har samarbete med lifepo4 tillverkare.

Ett exempel
Super B
Dom har hållit på sedan 2007 så det är rimligt att tro att dom vet vad dom gör?
Dom samarbetar med Rapido sen 2018.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad det gäller svärta medmera så finns det toleranser men inte för så kallad bleed. Vad det gäller etablerade batteri tillverkare så är nog sanningen att det är för dyrt för att ställa om när man redan tjänar pengar på dom batteri man tillverkar. Din oro för cellerna i dessa batteri är ju anledningen till att dom har bms. Utan bms skulle ingen våga lämna dessa garantier. Största tillverkare av dessa batterier är ju Samsung, Toshiba, och Tesla.
All form av tillverkning har toleranser därför tycker inte jag det är konstigt att man har över kapacitet i lifepo4 batteri. Men själv tänker jag avvakta för jag tycker inte att dom är tillräcklig prisvärda för att jag ska motivera mig att köpa. Tänk på att många husbilstillverkare har samarbete med lifepo4 tillverkare.

Ett exempel
Super B
Dom har hållit på sedan 2007 så det är rimligt att tro att dom vet vad dom gör?
Dom samarbetar med Rapido sen 2018.
Självklart handlar det om toleranser inte bara i LIFEPO4 utan alla batterier, balansering handlar om det!!!????

Du glömde nämna Panasonic men du kanske missade att googla om det.

Sluta tramsa för sakens skull nu, läs på och inte broschyrer lämpligen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bygga själv, du skojar hoppas jag :)
:):):):) kul inlägg

Du kan aldrig få bra tips av användare då vi aldrig vet hur användaren använt sitt batteri, en kanske kört mikron hela tiden medans en annan haft 2 glödlampor tända ibland!
Detta var nog dagens botten-napp
Du vet väl att man aldrig ska säga aldrig :cool:

Inte föränns vi får erkända varumärken kan vi börja se vem som är bra och dålig detta då dom kvalitetssäkrar lite bättre än dessa no-name batterierna gör.

Så återigen, vet vi vilka celler som batteriet är byggda med då vi vet rätt mycket, nästa steg är hur bra BMS är om den finns och det är jäkligt mycket svårare.
Menar du att ifall vi som går i batteribytesplaner får fram vilka celler som batteriet är byggt på,
och meddelar det till dej, så kan du tala om ifall batteriet är prisvärt, men kanske inte om bms är prisvärt.


Dessa 1500 cykler blir snabbt 750 om man använder dom lika hårt som du tex, än en gång jämför en iPhone
Hur i hela världen har du kommit fram till detta påstående?
Jag satte ner antalet cyklingar till 1500 i tron att vi skulle slippa sådana här inlägg.

Jag tar ett exempel, denna leverantör lämnar mer än 8års garanti.
De garanterar 3000 fullständiga cykler, och det dubbla ifall man bara tar ut halva kapaciteten, o.s.v.

Battle Born BB10012 - Solacity Inc.

LFP batteries can also last a very long time. Our Battle Born LFP batteries are rated at 3000 cycles, at a full 100% charge/discharge cycle. If you did that every day it makes for over 8 years of cycling! They last even longer when used in less-than-100% cycles, in fact for simplicity you can use a linear relationship: 50% discharge cycles means twice the cycles, 33% discharge cycles and you can reasonably expect three times the cycles.

Hur ska Litium-experten snacka bort denna garanti?

Ifall du vill hjälpa oss, ta då reda på det du nämner om celler m.m.
och redovisa det för oss lämpligen i denna tråd,
annars är du nog inte mycket till hjälp här är jag ledsen att påstå.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hur i hela världen har du kommit fram till detta påstående?
Jag satte ner antalet cyklingar till 1500 i tron att vi skulle slippa sådana här inlägg.

Jag tar ett exempel, denna leverantör lämnar mer än 8års garanti.
De garanterar 3000 fullständiga cykler, och det dubbla ifall man bara tar ut halva kapaciteten, o.s.v.

Battle Born BB10012 - Solacity Inc.

LFP batteries can also last a very long time. Our Battle Born LFP batteries are rated at 3000 cycles, at a full 100% charge/discharge cycle. If you did that every day it makes for over 8 years of cycling! They last even longer when used in less-than-100% cycles, in fact for simplicity you can use a linear relationship: 50% discharge cycles means twice the cycles, 33% discharge cycles and you can reasonably expect three times the cycles.

Hur ska Litium-experten snacka bort denna garanti?

Ifall du vill hjälpa oss, ta då reda på det du nämner om celler m.m.
och redovisa det för oss lämpligen i denna tråd,
annars är du nog inte mycket till hjälp här är jag ledsen att påstå.
"jag satte ner..." :)
Vill man inte förstå så kommer inte att förstå, tro på alla som skriv och köp norskt Esbjörn har redan gjort en tung utredning om detta.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Självklart handlar det om toleranser inte bara i LIFEPO4 utan alla batterier, balansering handlar om det!!!????

Du glömde nämna Panasonic men du kanske missade att googla om det.

Sluta tramsa för sakens skull nu, läs på och inte broschyrer lämpligen.

Då ska vi se varför tror du att jag inte nämnde panasonic? Kan det bero på att dom bara gör batteri som är mindre.. varför kan du inte redovisa vika celltillverkare du anser inte håller kvalitetskraven ? Kollade du ens på företaget jag länkade? Deras erfarenheter och vad dom levererar till vilka krav dom uppfyller?

Det ända du gör är att kasta skit på dom som inte delar din åsikt . Vore intressant om du kunde komma med annat än bara vaga argument utan något att underbygga dom på. Du har fått flera exempel på trovärdiga tillverkare med ansenlig erfarenhet av dessa batterier.
Ändå fortsätter du med dina vaga påståenden om celltillverkare osv.. patetiskt.

Du kan ju fråga dom som verkligen vet

Ångström Advanced Battery Centre - Section of Chemistry - Uppsala University, Sweden

Men det räknas väl inte då du inte erkänner deras kunskap.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Då ska vi se varför tror du att jag inte nämnde panasonic? Kan det bero på att dom bara gör batteri som är mindre.. varför kan du inte redovisa vika celltillverkare du anser inte håller kvalitetskraven ? Kollade du ens på företaget jag länkade? Deras erfarenheter och vad dom levererar till vilka krav dom uppfyller?

Det ända du gör är att kasta skit på dom som inte delar din åsikt . Vore intressant om du kunde komma med annat än bara vaga argument utan något att underbygga dom på. Du har fått flera exempel på trovärdiga tillverkare med ansenlig erfarenhet av dessa batterier.
Ändå fortsätter du med dina vaga påståenden om celltillverkare osv.. patetiskt.

Du kan ju fråga dom som verkligen vet

Ångström Advanced Battery Centre - Section of Chemistry - Uppsala University, Sweden

Men det räknas väl inte då du inte erkänner deras kunskap.
Sluta tramsa.
Vadå Panasonic mindre, mindre än vad?

Vem kastar jag skit på, Esbjörn började med att kasta skit på svenska batterisäljare !!

Vem menar du jag ska fråga? Jag frågade Esbjörn på vilka kriterier han sa att norska batterier var bättre än svenska, svaret var inget.

Läs tråden och skärp dig
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Sluta tramsa.
Vadå Panasonic mindre, mindre än vad?

Vem kastar jag skit på, Esbjörn började med att kasta skit på svenska batterisäljare !!

Vem menar du jag ska fråga? Jag frågade Esbjörn på vilka kriterier han sa att norska batterier var bättre än svenska, svaret var inget.

Läs tråden och skärp dig

Du kan ju roa dig med att läsa dom avhandlingar som finns om lifepo4.. Dom är omfattande.
Panasonic gör batteri till elmaskiner skruvdragare knappcellsbatterier och liknade inte till husbilar eller bilar. Därför nämnde jag inte dom.
Du har fortfarande inte levererat vilka cell tillverkare du anser vara undermåliga.
Var har du din fakta som inte är tagena ur luften? Jag har länkat till tillverkarens hemsida ändå säger du att man inte ska lyssna på säljare. Anser du att tillverkaren ljuger om egenskaperna på batteri och BMS?

Vad är det som inte stämmer mer epsilon batteriet?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er store forskjeller på LFP og andre LiIon kjemier. En viktig sak for 12V bruk er at 4 LFP celler gir et batteri som dekker spenningsområdet som et 6 cellers bly-syre batteri har med litt marginer i begge ender. Et datablad på de celler jeg benyttet i min bil https://files.ev-power.eu/inc/_doc/attach/StoItem/1706/GWL-Winston-LFP400AHA.pdf viser at 4 celler gir 10 til 16 volt men anbefalt 11,2 til 15,2 volt. Nominell spenning 12,8 volt - samme som hvilespenning på bly-syre. Spenning under belastning 12 volt.

Panasonic sine celler er hovedsaklig LiCo med 3.6 volt nominell cellespenning - en kan ikke bygge et 12 volt batteri med slike celler.
 
Toppen