• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har man ett måttligt strömuttag från batterierna, tex. ingen stor inverter eller använder bilen vintertid, så klara dom flesta sig bra på blybatteri,en solpanel är då en bättre investering.
Jag har 160AH batteri, samt solpanel 160W, står sällan stilla mer än 2-3 dagar har aldrig varit nere på 50% av batteribanken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det jag menar är att har man en stor blybank så krävs dels massor av solpaneler samt fint väder i 12h för att komma tillbaka till 100%

Så här betedde sig mina Biltema 3x95Ah agm över en natt vid fricamping

Screenshot_20190625-095558.jpg

Dessa klarade 3 säsonger
Mina tidigare Deta 3x90Ah gel klarade 11år.

Har man inga problem med sin batteribank så grattis, men det hjälper knappast oss med problem.
Jag kan iofs strunta i att sova, då slipper jag batteriproblemet, men får troligen andra problem :confused:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men om strömmen räcker ändå är det ju ingen avgörande fördel? För mej är det bara vikten och möjligen livslängden som är intressant, men mina Biltema AGM är är nu inne på 5:e året och fungerar fortfarande som de skall..?

Grattis, men hur vet du att de är bra?
Har du belastat dem, det som de ska leverera?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, du hann svara emellan. Nej jag har inte mätt upp dom men de klarar fortfarande några dagars fricamping i fjällen utan att krokna, Senast till påsk, och det betyder för mej att de fortfarande är o.k. ! :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte ifall den är extrem.
Problemet är enbart över natten då man inte har laddning.
Den största förbrukaren är min cpap,
Har kollat upp den nu, den drar i min inställning, (det snålaste alternativet)
51W
Den drivs dock av min Waeco 1500 inverter ?W

Övrigt,
Dovado tiny ac router 12V ?W
Ltc 12V tv i stand by, 1W
Kyl/frys på gas ?W
Fläktar bakom kylen kanske 3-5W

Ladda mobiler gör vi på startbatteriet
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Läste någonstans att du använde 1500w kaffebryggare också, och tycker mej minnas något mer, var det vinkyl?!

På dagarna brygger jag någon kopp kaffe, den drar 1500W i 1min.
Vinkylen har inte kommit med i år.
Mina solpaneler, nya i år 360W ger ju rejält på dagarna max. laddning från dem är direkt efter jag bryggt en kopp kaffe, de ger då ca. 18A.
Inget problem att få in ström i banken på dagarna, det är bara nätterna som var problemet.

Blir spännande nästa resa och se vad de nya agm presterar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Den stora fördelen är laddningstid, samt att du kan använda alla AH i batteriet i motsats till bly, men än så länge avstår jag.
Inte riktigt sant, du kan nyttja Li mellan 20-80% dvs 60%, vanligt bly ca 40-50%

Ju snabbar du laddar eller laddar ur desto mer slits batterierna och desto mer kommer dom ur balans cellerna emellan vilket slår hårdast på Li därav att man ska balansera dom, bly ska också balanseras men man kan fuska med bly och "överladda" lite och på så sätt tvinga upp de celler som har lägre laddningsgrad.
.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag tycker du missade den allra största fördelen,
Nämligen SNABB laddning till 100% fullt.

Viktig skillnad på 1-2h kontra 8-12h
Det är inte heller helt sant, laddar du Li så hårt då slits dom men det går, med bra bly batterier kan du ladda rätt snabbt också dock inte lika snabbt men inga 8-12 timmar.

Du som kör batterierna i botten skulle nog ha batterier liknande de som kallas "start/stop" dvs de sitter i bilar som stängs av när man stannar för rödljus, dom laddas snabbare och tål fler och hårdare cykler än vanliga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alla leverantörer av LFP till husbil med inbyggt BMS som jag talat med, har sagt att du kan utnyttja hela batteriet 0-100%, alltså det som står på batteriet t.ex 90Ah. vilka marginaler de byggt in struntar jag i.

Ladda blybatterier "rätt snabbt" vad menar du??
efter 80% sjunker inströmmen rejält, jag har aldrig varit med om att nå 100% under 6h från tomt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är klart att du kan ladda 100% i litium om du bara avbryter laddningen där,det är mycket fakta som kräver granskning,är man inte fullt insatt vilket jag inte är ,är det lätt att tro på alla experter som uttalar sig.
Har läst på angående laddning,minusgrader osv. mycket information som motsäger varandra,inte lätt att sätta sig ini vad som stämmer och inte.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag undrar vilka tillverkare av "Litiumbatteri för normalanvändaren" som ger dessa rekommendationer.
Kan vi få firma/märke på dessa, de är isåfall inte lika intressanta objekt.

De lev. jag talat med garanterar min. 1500 eller fler 0-100% djupurladdningar,
Skanbatt, Super B, Sunlux.
Deras batterier stänger även av sig när man plockat ut 100%

Du skriver även att man ska balansera, det är ju inbyggt och sker automatiskt vid laddning och behov, eller har du fått helt andra uppgifter av leverantörerna?
 
Toppen