• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Du ser, inte alls lätt att specificera. Det finns en norrman, Tore Lövi som har/håller på att utveckla efter eget koncept. Efter min mening som fullständig novis inom området verkar hans koncept seriöst, men som sagt, många vill vara med och inför byte till ett lithium system känner man sig aningen förvirrad, vem skall man lita på har det rätta batteriet för husbilar, har husbilen rätt generator, hur kan man blanda olika batterier, är priserna rött, osv.
Det är inget lätt val När det finns så många som vet allt och bäst.
Själv känner jag mig lite som försökskanin.....

Jag har inga kunskaper i batteriområdet. Därför lät jag husbilsfirman som jag köpte min HB av att installera det som de ansåg vara bäst.
Det blev EZA. Själva batteriet med installation kostade 36 000:-- SEK. Det har nu i nästa ett år fungerat utmärkt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Du ser, inte alls lätt att specificera. Det finns en norrman, Tore Lövi som har/håller på att utveckla efter eget koncept. Efter min mening som fullständig novis inom området verkar hans koncept seriöst, men som sagt, många vill vara med och inför byte till ett lithium system känner man sig aningen förvirrad, vem skall man lita på har det rätta batteriet för husbilar, har husbilen rätt generator, hur kan man blanda olika batterier, är priserna rött, osv.
Det är inget lätt val När det finns så många som vet allt och bäst.
Själv känner jag mig lite som försökskanin.....
Hmm vad menar du med "du ser", vad menar du med det? I denna tråd så påstod Esbjörn att att Norge ligger före Sverige map leverantörer och kunnande om LI batterier bla pga elbilar, jag frågade då på vilka grunder han kan säga det samt vilka leverantörer han diskuterat med, svaret var rent nonsens och ren ryktensspridning utan fakta som kan hjälpa övriga som läser tex denna tråd som du tex.

Jag har skrivit ett antal inlägg som alla säger exakt samma sak att Li fixar man inte så lätt, ska man som vissa skriver kunna använda dom i 2-5000 cyckler så kommer den konstruktionen att ta säkerligen 2-3 år för ett par konstruktörer, det är ingen man snickar ihop själv(om man inte jobbar med det dvs) med några reläer eller med några inköpta enheter från tex Victron eller vem det nu må vara, allt måste skräddarsys och allt startar med celltillverkaren.

De som idag säljer batterier med tex inbyggd BMS har med 99% sannolikhet inte koll på mer än det mest fundamentala, men det börjar med cellerna har dom varit och sett vilka celler granskat från vem dom köpts, datumkoder osv osv hela kedjan fram till BMS och laddsystemet, det tror jag inte för fem öre.

Dom har säkert köpt batterier från Kina valt färg på batterilådan och satt på en klisterdekal med sitt företags logo, dom vet att om ett batteri pajar efter 2-3 år så kan dom ta sig ur ev garanti på ett eller annats sätt.

Men detta förtar inte att man ska köpa Li bara man inte gör det på överdrivna egenskaper, köper man ett batteri för 10-20000 kr så ska man fortfarande räkna med att det inte håller längre än ett bly dock har det mycket bättre egenskaper map laddning vikt od men med en högre kostnad, vet man om det så jättebra eller hur!

Och glöm inte att det finns blybatterier för yrkesbruk, dom kostar dubbelt mot fina vanliga men kanske hälften av Li och dom håller rätt bra.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag håller med dig Byggare Bob om att det är svårt att läsa sig till vilket batteri är bra och vilket är mindre bra..när jag letade rätt batteri så va det till och med ett företag i Stockholm som sa att våran batteri system är inte godsända till husbil men till båt men det är många som har det i HB ...då bestämde 1 år sen att köpa EZA som är mycket dyr men godkänt till HB och fungera bättre än mina förvändningar.
Inte godkänt för HB men för båt, sa dom någonting om varför?

Om dom var ärliga och kunniga så kan jag bara tänka mig att dom syftade på att HB kan användas i kalla klimat.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Hmm vad menar du med "du ser", vad menar du med det? I denna tråd så påstod Esbjörn att att Norge ligger före Sverige map leverantörer och kunnande om LI batterier bla pga elbilar, jag frågade då på vilka grunder han kan säga det samt vilka leverantörer han diskuterat med, svaret var rent nonsens och ren ryktensspridning utan fakta som kan hjälpa övriga som läser tex denna tråd som du tex.

Jag har skrivit ett antal inlägg som alla säger exakt samma sak att Li fixar man inte så lätt, ska man som vissa skriver kunna använda dom i 2-5000 cyckler så kommer den konstruktionen att ta säkerligen 2-3 år för ett par konstruktörer, det är ingen man snickar ihop själv(om man inte jobbar med det dvs) med några reläer eller med några inköpta enheter från tex Victron eller vem det nu må vara, allt måste skräddarsys och allt startar med celltillverkaren.

De som idag säljer batterier med tex inbyggd BMS har med 99% sannolikhet inte koll på mer än det mest fundamentala, men det börjar med cellerna har dom varit och sett vilka celler granskat från vem dom köpts, datumkoder osv osv hela kedjan fram till BMS och laddsystemet, det tror jag inte för fem öre.

Dom har säkert köpt batterier från Kina valt färg på batterilådan och satt på en klisterdekal med sitt företags logo, dom vet att om ett batteri pajar efter 2-3 år så kan dom ta sig ur ev garanti på ett eller annats sätt.

Men detta förtar inte att man ska köpa Li bara man inte gör det på överdrivna egenskaper, köper man ett batteri för 10-20000 kr så ska man fortfarande räkna med att det inte håller längre än ett bly dock har det mycket bättre egenskaper map laddning vikt od men med en högre kostnad, vet man om det så jättebra eller hur!
i
Precis var jag anser
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Han sa om HB:s elektronik garanti.
Du menar att dom påstod att din husbilsgaranti map elektroniken i husbilen ej skulle gälla om du installerade ett Li batteri, det låter otroligt, isåfall måste det finnas en spec för husbilen där dom talar om vilka batterier, laddare od man får installera!!

Kan aldrig tänka mig att dom skulle kunna driva igenom det men det är vad jag tror.
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Bra info ”mlaajanen”, du verkar vara bra insatt i ämnet vilket uppskattas och du nämner precis alla de saker som gör att jag väntar nog ett tag till innan det blir tal om byte. ”Degen känns inte riktigt färdigjäst” som troligen en bagare skulle säga,
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Du menar att dom påstod att din husbilsgaranti map elektroniken i husbilen ej skulle gälla om du installerade ett Li batteri, det låter otroligt, isåfall måste det finnas en spec för husbilen där dom talar om vilka batterier, laddare od man får installera!!

Kan aldrig tänka mig att dom skulle kunna driva igenom det men det är vad jag tror.

Det tror inte jag heller men den osäkerheten som jag tjänade som till och med dom som säljer så bestämde JAG att handla sånt som är direkt anpassat till HB:s elsystem med laddning på 12 och 230v men idag finns det batterier som är anpassade till direkt till HB:s elsystem som jag hittade inte då och dom kostar hälften än EZA ...jag tänkte då att HB är mitt hobby så får det kosta tex.om jag skulle spela golf så skulle det vara dyrare per år än EZA som förhoppningsvis håller några år ..den köpte jag som begagnat för 30 000kr med två års garanti kvar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra info ”mlaajanen”, du verkar vara bra insatt i ämnet vilket uppskattas och du nämner precis alla de saker som gör att jag väntar nog ett tag till innan det blir tal om byte. ”Degen känns inte riktigt färdigjäst” som troligen en bagare skulle säga,

Jag känner likadant, törs inte köpa LFP batterier ännu av tvivelaktigt märke för dagens priser.
Jag plockade nyss ur mina 3x95Ah biltema agm, de klarade 3 säsonger, ersatte dem med 2x95Ah Varta proffesional + agm, får se hur de klarar min behandling.
Nästa byte kanske det blir LFP :rolleyes:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Hmm vad menar du med "du ser", vad menar du med det? I denna tråd så påstod Esbjörn att att Norge ligger före Sverige map leverantörer och kunnande om LI batterier bla pga elbilar, jag frågade då på vilka grunder han kan säga det samt vilka leverantörer han diskuterat med, svaret var rent nonsens och ren ryktensspridning utan fakta som kan hjälpa övriga som läser tex denna tråd som du tex.

Jag har skrivit ett antal inlägg som alla säger exakt samma sak att Li fixar man inte så lätt, ska man som vissa skriver kunna använda dom i 2-5000 cyckler så kommer den konstruktionen att ta säkerligen 2-3 år för ett par konstruktörer, det är ingen man snickar ihop själv(om man inte jobbar med det dvs) med några reläer eller med några inköpta enheter från tex Victron eller vem det nu må vara, allt måste skräddarsys och allt startar med celltillverkaren.

De som idag säljer batterier med tex inbyggd BMS har med 99% sannolikhet inte koll på mer än det mest fundamentala, men det börjar med cellerna har dom varit och sett vilka celler granskat från vem dom köpts, datumkoder osv osv hela kedjan fram till BMS och laddsystemet, det tror jag inte för fem öre.

Dom har säkert köpt batterier från Kina valt färg på batterilådan och satt på en klisterdekal med sitt företags logo, dom vet att om ett batteri pajar efter 2-3 år så kan dom ta sig ur ev garanti på ett eller annats sätt.

Men detta förtar inte att man ska köpa Li bara man inte gör det på överdrivna egenskaper, köper man ett batteri för 10-20000 kr så ska man fortfarande räkna med att det inte håller längre än ett bly dock har det mycket bättre egenskaper map laddning vikt od men med en högre kostnad, vet man om det så jättebra eller hur!

Och glöm inte att det finns blybatterier för yrkesbruk, dom kostar dubbelt mot fina vanliga men kanske hälften av Li och dom håller rätt bra.
Vad grundar du dessa påståenden med? Finns det något underlag att läsa som styrker dina teorier???
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag känner likadant, törs inte köpa LFP batterier ännu av tvivelaktigt märke för dagens priser.
Jag plockade nyss ur mina 3x95Ah biltema agm, de klarade 3 säsonger, ersatte dem med 2x95Ah Varta proffesional + agm, får se hur de klarar min behandling.
Nästa byte kanske det blir LFP :rolleyes:
haha, ja men efter vad jag förstått av dig så tänker jag på ett 1:a april skämt för länge sedan om ett portabelt kärnkraftverk stort som en hårddisk på den tiden, det skulle passa dig som handen i handsken ;)
 
F

F.d. 1470

Guest
Hmm vad menar du med "du ser", vad menar du med det? I denna tråd så påstod Esbjörn att att Norge ligger före Sverige map leverantörer och kunnande om LI batterier bla pga elbilar, jag frågade då på vilka grunder han kan säga det samt vilka leverantörer han diskuterat med, svaret var rent nonsens och ren ryktensspridning utan fakta som kan hjälpa övriga som läser tex denna tråd som du tex.

Jag har skrivit ett antal inlägg som alla säger exakt samma sak att Li fixar man inte så lätt, ska man som vissa skriver kunna använda dom i 2-5000 cyckler så kommer den konstruktionen att ta säkerligen 2-3 år för ett par konstruktörer, det är ingen man snickar ihop själv(om man inte jobbar med det dvs) med några reläer eller med några inköpta enheter från tex Victron eller vem det nu må vara, allt måste skräddarsys och allt startar med celltillverkaren.

De som idag säljer batterier med tex inbyggd BMS har med 99% sannolikhet inte koll på mer än det mest fundamentala, men det börjar med cellerna har dom varit och sett vilka celler granskat från vem dom köpts, datumkoder osv osv hela kedjan fram till BMS och laddsystemet, det tror jag inte för fem öre.

Dom har säkert köpt batterier från Kina valt färg på batterilådan och satt på en klisterdekal med sitt företags logo, dom vet att om ett batteri pajar efter 2-3 år så kan dom ta sig ur ev garanti på ett eller annats sätt.

Men detta förtar inte att man ska köpa Li bara man inte gör det på överdrivna egenskaper, köper man ett batteri för 10-20000 kr så ska man fortfarande räkna med att det inte håller längre än ett bly dock har det mycket bättre egenskaper map laddning vikt od men med en högre kostnad, vet man om det så jättebra eller hur!

Och glöm inte att det finns blybatterier för yrkesbruk, dom kostar dubbelt mot fina vanliga men kanske hälften av Li och dom håller rätt bra.

Suck. Baserat som vanligt på omfattande erfarenhet, eller hur?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Går det någonsin att få ett litium system ekonomiskt lönsamt då det är mångdubbelt dyrare än vanliga bly/syra batterier? Vi har vanliga bly/syra batterier och de är nu inne på åttonde säsongen och visar fortfarande fullgoda värden.
Fördelen som jag kan se är vikt och eventuell utrymmesbesparing.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Går det någonsin att få ett litium system ekonomiskt lönsamt då det är mångdubbelt dyrare än vanliga bly/syra batterier? Vi har vanliga bly/syra batterier och de är nu inne på åttonde säsongen och visar fortfarande fullgoda värden.
Fördelen som jag kan se är vikt och eventuell utrymmesbesparing.

Jag tycker du missade den allra största fördelen,
Nämligen SNABB laddning till 100% fullt.

Viktig skillnad på 1-2h kontra 8-12h
 
Toppen