Hmm vad menar du med "du ser", vad menar du med det? I denna tråd så påstod Esbjörn att att Norge ligger före Sverige map leverantörer och kunnande om LI batterier bla pga elbilar, jag frågade då på vilka grunder han kan säga det samt vilka leverantörer han diskuterat med, svaret var rent nonsens och ren ryktensspridning utan fakta som kan hjälpa övriga som läser tex denna tråd som du tex.
Jag har skrivit ett antal inlägg som alla säger exakt samma sak att Li fixar man inte så lätt, ska man som vissa skriver kunna använda dom i 2-5000 cyckler så kommer den konstruktionen att ta säkerligen 2-3 år för ett par konstruktörer, det är ingen man snickar ihop själv(om man inte jobbar med det dvs) med några reläer eller med några inköpta enheter från tex Victron eller vem det nu må vara, allt måste skräddarsys och allt startar med celltillverkaren.
De som idag säljer batterier med tex inbyggd BMS har med 99% sannolikhet inte koll på mer än det mest fundamentala, men det börjar med cellerna har dom varit och sett vilka celler granskat från vem dom köpts, datumkoder osv osv hela kedjan fram till BMS och laddsystemet, det tror jag inte för fem öre.
Dom har säkert köpt batterier från Kina valt färg på batterilådan och satt på en klisterdekal med sitt företags logo, dom vet att om ett batteri pajar efter 2-3 år så kan dom ta sig ur ev garanti på ett eller annats sätt.
Men detta förtar inte att man ska köpa Li bara man inte gör det på överdrivna egenskaper, köper man ett batteri för 10-20000 kr så ska man fortfarande räkna med att det inte håller längre än ett bly dock har det mycket bättre egenskaper map laddning vikt od men med en högre kostnad, vet man om det så jättebra eller hur!
Och glöm inte att det finns blybatterier för yrkesbruk, dom kostar dubbelt mot fina vanliga men kanske hälften av Li och dom håller rätt bra.