• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pressrelease distribuerad 30 juni 2019

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Kan någon sakligt och med relevanta siffror förklara för mig vad det nya beräkningssystemet innebär och varför det drabbar just husbilar så orimligt?
Jag lyckas inte hitta något om det på nätet. Min tolkning är att på personbilssidan är det en förbättring i övergången till fossilfria bränslen.
Sen vet jag också att det i princip inte finns några fossilfria alternativ till att driva en husbil i nuläget.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan någon sakligt och med relevanta siffror förklara för mig vad det nya beräkningssystemet innebär och varför det drabbar just husbilar så orimligt?
Jag lyckas inte hitta något om det på nätet. Min tolkning är att på personbilssidan är det en förbättring i övergången till fossilfria bränslen.
Sen vet jag också att det i princip inte finns några fossilfria alternativ till att driva en husbil i nuläget.

Förstår, det är nämligen komplicerat, men här......

Därför stöder Husbilsklubben Husbilskampen

..... har jag försökt beskriva situationen på ett mera övergripande sätt utan att gå allt för djupt in i detaljerna.

Om du vill ha ännu mera detaljerad information så skall jag försöka ge dig källorna,

Tommy
 
F

F.d. 55989

Guest
Har inget emot att betala skatt, men då ska jag veta vad skatten går till. I detta läge vet jag inte vart den går och börja inte med att den går till miljön för det lär den inte göra och inte heller till vägarna. Avgångsvederlag och fallskärmar kommer inte jag sponsra. Oavsett du har en husbil för 600,000 eller 1,5 miljon så får du betala vägskatten för 30.000:-. Reggar bilen i Polen och lånar den av min polska vän sedan, då han kommer undan med hög skatt och andra kostnader. Och tror ni verkligen på fullaste allvar att Bonus Malus försvinner på din nya husbil efter 3år??? Kommer inte ske då vi redan infört den och regeringen skrattar åt oss igen.
Alla vet vad skatten går till, men det får inte dikuteras här
 
F

F.d. 55989

Guest
Hasse, förstår att du är sur för att du inte kan köpa en ny hb för "en miljon". Men du kan ju köpa en för 5 - 6 hundra tsek i stället. Skatten blir densamma och den betalar du ju gladeligen antar jag.

Själv har jag inte något problem att betala en skatt som är välmotiverad men det är inte den här och det anser jag vara det stora problemet.
Är ny som husbilsägare, köpte första 2018 ny för 600 tsek efter att vi sålt vår sommarstuga. Erfarenheten så långt är att driftkostnaden redan idag är större än för "torpet". Går detta igenom blir det en ökning som inte kan motiveras.
Om vi är en liten grupp som påverkas eller inte överlåter jag till andra att bedöma, likaså om det är en storm eller inte.
Men det känns bra att du aldrig kommer att drabbas hur det än går,,,
Rulla lugnt på vägarna i sommar/ Lasse
Tycker inte Hasse verkar sur utan det han skriver är vettigt.
Du får ingen ökning om du inte köper en ny bil, läs på lite mera
 
F

F.d. 55989

Guest
Hej Tommy ! Talar Du och HBK för landets alla husbilsägare ? Sedan kan fundera över hur "allmänheten" som också kan läsa på forumet om bl.a detta tänker, skulle jag tillhöra denna grupp skulle jag kanske tycka det är en storm i ett vattenglas, och tycka att har man råd med en ny husbil 2019 för nära eller över en miljon så kanske man har råd med denna skatt, men vad vet jag, den som lever får "Te" som Lipton a
Hasse
Vi har en bil för 900.000kr och betalar 5000kr i månaden för den. Visst, har "bara" 12 års avbetalning medans många sitter med 20år, vilket hade sänkt månadskostnaden en del. Vi skulle inte ha råd med den nya skatten så vi får lugnt rulla runt i vår gamla bil (2år)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kan någon sakligt och med relevanta siffror förklara för mig vad det nya beräkningssystemet innebär och varför det drabbar just husbilar så orimligt?
Jag lyckas inte hitta något om det på nätet. Min tolkning är att på personbilssidan är det en förbättring i övergången till fossilfria bränslen.
Sen vet jag också att det i princip inte finns några fossilfria alternativ till att driva en husbil i nuläget.
Utdrag från HRF

Grunden till den orättvisa beskattningen är att Finansdepartementet, trots kritik från den utredande Transportstyrelsen och stick i stäv med EU:s intentioner, valt en schablonmässig beräkningsmodell som innebär, förenklat, att en husbil får en högre fordonsskatt än en tung 16-tons lastbil. Vi vill ha en beräkningsmodell som bygger på faktiska tal för hur husbilar brukas i Sverige. Enligt myndigheten för trafikanalys, TRAFA, körs en husbil i snitt 688 mil/år.

HRF hävdar att ytterligare ökning av skatter som en följd av reglementsändringar från EU riskerar att påverka en hel bransch mycket negativt. Dessutom anser HRF att skatteuttaget på fordonstypen är oskälig och oproportionerlig jämfört med andra fordonstyper. Husbilens årsskatt kommer att bli markant högre än en tung lastbil. Därtill finns idag inga Bonus-fordon som går att använda till husbilsproduktion.

Husbilen används inte i samma utsträckning som dess andra ”kompisar” i skattelagstiftningen, men skattas på samma sätt (g/km). HRF anser att en korrigering ska göras i skattelagstiftningen där beräkningsformen korrigeras till 50 procent för att kompensera för dess mindre totala miljöpåverkan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, man kan ju även fundera på det engelskspråkiga ordet för husbil....
RV - Recreational Vehicle och beskatta dem efter det. Vila och återhämtning för att kunna göra så gott ifrån sig som möjligt när fritiden och semestern är slut, eller välförtjänt vila och rekreation efter ett skattebetalat arbetsliv.
Med tanke på det så skulle väl beskattningen ändras med en faktor på delat med tio kanske.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kan og stille en fråga om hvofor en plåtis ikke kan benytte CO2 målingene for basis kjøretøy, men må benytte sjablong beregning som gir høyere skatt enn for en 16 tonns lastbil. Argumentet om høyere vekt drepes av reglene for måling som tillater en optimering av bilen før måling - ut med all unødvengig vekt, utkobling av AC, til og med utkobilng av lading av startbatteri. Tidliger kunne målingen skje på rullende landevei så luftmotstanden ble fjernet - nå ser det ut til at en må ut på vei eller bane for målingene, men optimeringer ved taping av døråpninger og fjerning av endel utstikkende detaljer er fortsatt lovlig.

Satt på spissen så burde basisfordon sine offisielle målinger kunne brukes også for alle husbiler, men det vil ikke skattefolkene høre på. Sjablong beregninger kan aldri bli riktigere enn å benytte basisfordonets data.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Framför allt är det märkligt att denna och andra "koldioxidskatter" läggs schablonmässigt på anordningen som kan tänkas använda det klimatskadliga bränslet. Varför inte lägga skatten på fossil -diesel, -bensin, -gas i stället. Det skulle ju ge en verklig styreffekt, t.ex. val av icke-fossila bränslen, minskad "okynneskörning", favorisering av bränslesnåla fordon osv.

/Ingvar
Ett bra förslag. Ingen fast årlig skatt. All skatt på fossila drivmedel! Då blir skatten i förhållande till verklig miljöförstörning.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej alla i tråden ! Förstod att jag skulle få på moppen när man sticker ut "chucken" jag tycker givetvis som dom flesta att den aviserade skatten är orimlig i förhållandet, tänker inte kritisera andras tyckande
En annan sak som irriterar i alla fall mig är priserna/avanser på nya husbilar kanske vi skulle kraftsamla även mot detta men i ett annat skede
Fortsatt fin kväll hälsar
Hasse
Avanserna på nya HB skall väl delvis finansiera två års garanti. Många besök kan det bli för garantiarbeten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Brutto avansene på listepriser i Tyskland ligger under 20%, generalagentene kjøper til fabrikk netto + frakt. Legg så til den høyere moms i Sverige så kan du finne ut hvor mye de to slagsledd i Sverige sitter igjen med. Om fabrikken gir ett år garanti og Sverige krever to år så må det og finansieres fra brutto avanse.

Om jeg husker rett så solgte Østgøtagruppen bilene med 5 års garanti og hadde regnet dette inn i prisene med margin - en så hvordan det endte ;)

Men dette er ikke hva tråden og pressreleasen handler om, det er den nye skatten på husbiler som er emnet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Som jag ser det kommer den nya skatten att minska inkomsterna från momsen på nybilsförsäljningen då denna kommer att gå ner.
Antagligen med ett negativt resultat.
Plus att man bromsar in en hel bransch med allt vad det innebär med minskade arbetstillfällen, kanske konkurser och nerlagda företag.
Här kan man inte ha tänkt rätt.

Krister.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Om jag importerar en begagnad(2500 mil) husbil från Tyskland vad händer då med nya skatten?
Anders
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om jag importerar en begagnad(2500 mil) husbil från Tyskland vad händer då med nya skatten?
Anders

Inte helt enkelt det här och jag har fått en del följdfrågor om bonus-malus och den nya föreslagna skatten här i tråden, i en annan tråd och på mail. Praktiska frågor om vad som egentligen händer i reella exempel.

Har dubbelkollat och skall här försöka på ett så enkelt sätt som möjligt förklara vad jag fått fram.

Bonus-Malus, infört den 1 juli 2018
För att kunna göra skatteuttag på personbil klass II har av Transportstyrelsen beräknat fram ett värde enligt modell ”Skälig grund”. CO2-utsläppet enligt denna beräkning har hamnat i storleksordningen 210–220 g/ km. Detta har i sin tur inneburit ett skatteuttag i storleksordningen 14 000 kronor de första tre åren. Efter det minskas skatten till cirka 6 500 kronor.

Fråga; Gäller det även importbilar som är registrerade efter den 1/7 2018 i t.ex.Tyskland? Blir det då den extra skatten i 3 år från första registreringsdatum i Sverige, eller tillgodoräknas tiden som bilen varit registrerad i Tyskland?

Svar; Som grund gäller datum för första registrering. Om första registrering skett i annat land så är det detta datum som gäller för vilket skattesystem bilen skall inordnas i. Dvs det spelar ingen roll vilket land som bilen påbörjade sitt liv. Kommer den till Sverige så är det första datumet och tre år efter det som den skall betala Malus.

Det som också spelar roll är vilket avgasreglemente som bilen är godkänd i. De bilar där skatten höjs ytterligare en gång, är den nya kategorin Euro 6d-Temp. I tidigare kategorier (Euro 6b osv) finns inget sätt att bestämma utsläpp och förbrukning. Dvs på dessa kommer skatt att beräknas enligt ”skälig grund”.


WLTP-beräkning, förslag att införas 1 september 2019
Om inget görs kommer skattesatsen därmed att hamna på 30 000 kronor per år de första tre åren för att sedan minska till cirka 10 000 kronor per år.

Fråga;
När man enligt EU-direktiv går över till WLTP-testning som beräkningsmodell, hur kommer det sig då att man bara gör det i 3 år? När man efter tre år sänker skatten till 10.000 kr/år vilken modell beräknar man i sådant fall efter?

Svar; WLTP är en mätmetod för att få fram utsläpp och bränsleförbrukning. Denna mätmetod är krav från 1/9 2019 på alla nya fordon. Denna kommer inte ändras efter tre år. Det som händer är att detta värde kommer användas för skatteuttag i Sverige. Under de tre första åren skall alla nya Personbilar klass 1 och 2 (1=vanliga personbilar, 2=husbilar)samt lätta lastbilar betala Malus-skatt för att skapa Bonus till Miljö bilar. När bilen är tre år gammal (från första registreringsdatum) så skall dessa bilar inte längre betala Malus del. Därav minskas skatten efter tre år.

Fråga; Det betyder alltså att direktimporterade begagnade bilar med första registrering före den 1/9 2019 slipper helt undan beräkningsformeln WLTP. Men vad händer med en importerad bil med första registrering i t.ex.Tyskland, efter den 1/9 2019? Blir den importerade bilen belagd med 3 års extra skatteuttag för WLTP i Sverige, eller får den tillgodoräkna sig tiden som den varit registrerad i Tyskland?

Svar; Datum för första registrering gäller. Dvs har den varit 1 år i Tyskland så är det två år Malus-betalningar innan skatten minskas.

Skatteberäkning efter de tre åren.
Skillnaderna mellan olika fordon kommer dock att öka mot hur det har varit tidigare.

Fråga; Olika fordon är i det här fallet, olika fordon i gruppen PBII, t.ex. en stor Morelo och en liten "plåtis" är olika fordon i gruppen och beräknas olika?

Svar; Varje fordon som är under avgasreglemente lätt (i princip alla) skall det tas fram ett individuellt värde. Detta värde baseras på vikt front area, motor, växellåda. D.v.s. värdet skall motsvara ”verkligt” utsläpp.

Nu får vi hålla tummarna och hoppas att ansvariga politiker nås av våra protester och tänker om, så vi kan kasta förslaget i papperskorgen där det hör hemma!

TommyD
 
Toppen