• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heiligenhafen

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Heiligenhafen var tidigare en härlig historia med många besök men inte nu längre. Vi stod där 1 natt för 1 vecka sedan (hade betalat för 2). Lång promenad in till centrum, 1,5-2km, vädret var sådant att det inte gjorde något, det var varmt men ingen blåst. Jag har förstått att många tyckte att den gamla var- en sunkig parkering. Men den hade charm! Folk kom varandra nära och pratade, kanske för att parkeringsautomaten inte fungerade eller el-stolparna som tyskarna inte begrep sig på vilket gjorde att vi ibland fick en stolpe där allt var betalt för flera dygn framöver. Och nära till centrum och stränderna ut mot havet. Där var vi 2 (3?) nyårsaftnar när HBK hade trevliga träffar där.
Så här såg det ut på gamla platsen, nyårsafton 2013.
_DSC1519aa.jpg
Och så här ser det ut från samma plats nu, istället för ställplatsen har man byggt flera hotell och semesterbostäder. Riktigt turistiskt och flådigt.
P1010668aa.jpg
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi saknar också den gamla ställplatsen där det var nära in till den trevliga lilla staden och hamnen. Numera kör vi till Grossenbrode i stället vilket många svenskar gör. Träffar nästan jämt på andra klubbmedlemmar där. Kan varmt rekommendera denna ställplats.
Startseite - Wohnmobilhafen Reise in Großenbrode an der Ostsee
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Blev lite nostalgisk över gamla ställplatsen i Heiligenhafen. Tänkte berätta om första gången...
2/1 2010, jag skulle fylla 60 och hade tagit tjänstledigt 3 månader så vi skulle dra dra till Spanien. Vi hade snöstormen bakom oss hela vägen genom Sverige och Danmark, så skönt vi slapp det! När vi skulle köra av färjan fick vi vänta drygt 30 minuter pga "tekniska problem". Dom problemen visade sig bero på att det precis kommit 30 cm snö! Vi slirade och halkade till pråmen och sedan vidare till Heiligenhafen på våra M+S däck utan snöflinga. Vi skottade upp en plats och ställde oss framför Claes från Ulricehamn
Bilen vi hade var en SMC-plåtis med Alde värme och golvvärme. Det var knappt vi tog oss ut i dom svaga uppförsluten.
P1010154aa.jpg
 
Toppen