• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pressrelease distribuerad 30 juni 2019

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi har tillsammans med Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, ikväll distribuerat nedanstående pressinformation till rikspress och pressen i Västsverige, eftersom Statsministern imorgon skall besöka Skrea camping.


Pressinformation från Husbilsklubben:

Landets husbilsägare vill tala med statsministern om hotet mot husbilen

På måndagseftermiddagen, 16.35 enligt schemat, kommer Statsminister Stefan Löfven till Skrea Camping i Falkenberg. Där har han för avsikt att tala med vanliga människor och om deras livsvillkor.


En grupp vanliga människor vars semestervillkor drastiskt kommer att förändras efter 1 september 2019 är de som köper ny husbil efter den dagen. I ett nafs går fordonsbeskattningen från ca 14 000 kr/år (efter bonus-malus i fjol) för en ny 3,5-tons husbil, personbil klass II, till 28-30 000 kr/år enligt en ogenomtänkt schablonberäkning för den nya WLTP-formeln.

Skattemässigt likställs den lilla husbilen, som i snitt rullar under 700 mil/år, med en 16-tons tung lastbil som rullar 10 000 mil/år.

Husbilsbranschen, genom branschorganisationen Husvagnsbranschens Riksförbund, var tidiga med att reagera mot den orättvisa beskattningen av husbilsägarna genom att starta opinionskampanjen Husbilskampen. HRF menar att ”husbilsskatten” är en ogenomtänkt skrivbordsprodukt från Finansdepartementet, och de har fått medhåll av den beredande Transportstyrelsen. De ser den som ”olycklig” för framtida husbilsägare och bransch. HRF vill ha en beskattning som tar hänsyn till husbilens särart och inte en som straffar ut den helt som semesterform för svenskar.

Turist- och besöksnäringen genom Svensk Camping var snabba att sluta upp eftersom beskattningen är ett reellt och långsiktigt hot mot campingnäringen.

Därefter har intresseorganisationen för mobilt friluftsliv, Caravan Club, ställt sig bakom Husbilskampen, och nu även Husbilsklubben med ca 15 000 medlemmar.

– Vi anser den nya föreslagna beskattningen är ett hot mot vårt fritidsintresse för mobil fritid med våra husbilar. Beräkningen bygger helt enkelt på helt felaktiga grundförutsättningar, därför orättvist och oproportionellt jämfört med andra fordonstyper säger Leif Edström, ordförande för Husbilsklubben.

Han säger också att statsminister Löfven med hustrun Ulla är något av urtypen för husbilsägare, ett gift par +55, i grunden löntagare med en bakgrund från landsorten.

– Men det pågår en strukturförändring, vi kan se allt fler barnfamiljer som väljer husbilen som semesterform. Nu hoppas vi på att de kan göra det även i framtiden, avslutar Leif Edström, Husbilsklubben.

Husbilsklubbens sluter upp bakom Husbilskampen:

https://www.husbilsklubben.se/forums/articles/därför-stöder-husbilsklubben-husbilskampen.192/

Husbilskampens hemsida:

https://husbilskampen.se

————————————-

TommyD
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Tommy ! Talar Du och HBK för landets alla husbilsägare ? Sedan kan fundera över hur "allmänheten" som också kan läsa på forumet om bl.a detta tänker, skulle jag tillhöra denna grupp skulle jag kanske tycka det är en storm i ett vattenglas, och tycka att har man råd med en ny husbil 2019 för nära eller över en miljon så kanske man har råd med denna skatt, men vad vet jag, den som lever får "Te" som Lipton a
Hasse
 
R

RobbeS

Guest
Hej Tommy ! Talar Du och HBK för landets alla husbilsägare ? Sedan kan fundera över hur "allmänheten" som också kan läsa på forumet om bl.a detta tänker, skulle jag tillhöra denna grupp skulle jag kanske tycka det är en storm i ett vattenglas, och tycka att har man råd med en ny husbil 2019 för nära eller över en miljon så kanske man har råd med denna skatt, men vad vet jag, den som lever får "Te" som Lipton a
Hasse

Det där är en lite felaktig tolkning av det hela. De som väljer att köpa husbil väljer oftast bort fritidshus. Det har jag gjort. Idag beskattas inte ett fritidshus med 28-30 tusen kronor per år så varför ska boendeformen husbil beskattas med denna summa?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Hej Tommy ! Talar Du och HBK för landets alla husbilsägare ? Sedan kan fundera över hur "allmänheten" som också kan läsa på forumet om bl.a detta tänker, skulle jag tillhöra denna grupp skulle jag kanske tycka det är en storm i ett vattenglas, och tycka att har man råd med en ny husbil 2019 för nära eller över en miljon så kanske man har råd med denna skatt, men vad vet jag, den som lever får "Te" som Lipton a
Hasse

Det där är en lätt märklig åsikt.
Enda sättet för oss att "ha råd" med en fin husbil är att ta ett lån som kostar skitmycket i månaden, plus alla andra kostnader med skatt, försäkring, drivmedel, vinterförvaring mm.
Visst, man kan tycka att det är en onödig lyx, men man ska då betänka att vi får välja bort all annan fritidsverksamhet så som utlandsresor, hotellvistelser, restaurangbesök, konserter osv.
Av nån anledning så verkar folk tro att det bara är rika människor som har relativt nya och fina husbilar, men det finns dem som är som vi som stretar och gnetar för att ha råd att ha detta enda nöje som en fin husbil representerar. Absolut, det är självvalt, och visst, man ska inte köpa grejer man egentligen inte har råd med, men att alltid få höra att "har man råd med fin husbil så har man fan råd med alla eventuella kostnader som finns i samband med den, oavsett vad" är rätt tröttsamt.

Men, alla får ju som vanligt tycka vad dom vill.
Just my 10 cents. :)
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det där är en lite felaktig tolkning av det hela. De som väljer att köpa husbil väljer oftast bort fritidshus. Det har jag gjort. Idag beskattas inte ett fritidshus med 28-30 tusen kronor per år så varför ska boendeformen husbil beskattas med denna summa?

När fastighetsskatten fanns betalade jag som mest 18 000 per år för min villa på 154 kvm. Sålde villan för ett år sedan. Har inget fritidshus , utan bor permanent i min HB.
 

Ruff&Duff

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
25640
Medlemskap
2024
Hasse, förstår att du är sur för att du inte kan köpa en ny hb för "en miljon". Men du kan ju köpa en för 5 - 6 hundra tsek i stället. Skatten blir densamma och den betalar du ju gladeligen antar jag.

Själv har jag inte något problem att betala en skatt som är välmotiverad men det är inte den här och det anser jag vara det stora problemet.
Är ny som husbilsägare, köpte första 2018 ny för 600 tsek efter att vi sålt vår sommarstuga. Erfarenheten så långt är att driftkostnaden redan idag är större än för "torpet". Går detta igenom blir det en ökning som inte kan motiveras.
Om vi är en liten grupp som påverkas eller inte överlåter jag till andra att bedöma, likaså om det är en storm eller inte.
Men det känns bra att du aldrig kommer att drabbas hur det än går,,,
Rulla lugnt på vägarna i sommar/ Lasse
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Framför allt är det märkligt att denna och andra "koldioxidskatter" läggs schablonmässigt på anordningen som kan tänkas använda det klimatskadliga bränslet. Varför inte lägga skatten på fossil -diesel, -bensin, -gas i stället. Det skulle ju ge en verklig styreffekt, t.ex. val av icke-fossila bränslen, minskad "okynneskörning", favorisering av bränslesnåla fordon osv.

/Ingvar
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det är inte frågan om man har råd att betala en viss skatt eller inte . En skatt ska vara rimlig och rättvis
Jag lyfter på den fiktiva hatten för er som orkar stånga era pannor blodiga .
Löven &co lyssnar nog tyvärr inte när det gäller skattesänkning . Själv har jag tappat allt förtroende för politiker efter dom senaste skandalerna dom roffar åt sig själv och håller var andra om ryggen och skapar sitt eget regelverk så det gynnar dom
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Hej Tommy ! Talar Du och HBK för landets alla husbilsägare ? Sedan kan fundera över hur "allmänheten" som också kan läsa på forumet om bl.a detta tänker, skulle jag tillhöra denna grupp skulle jag kanske tycka det är en storm i ett vattenglas, och tycka att har man råd med en ny husbil 2019 för nära eller över en miljon så kanske man har råd med denna skatt, men vad vet jag, den som lever får "Te" som Lipton a
Hasse
Det var riktigt lågt. Har man råd med en husbil, så har man kanske inte råd med höga skatter. Väldigt många har lånat pengar för att kunna köpa husbilen. Miljonärer lär du inte hitta många
 
W

Weckman

Guest
Har inget emot att betala skatt, men då ska jag veta vad skatten går till. I detta läge vet jag inte vart den går och börja inte med att den går till miljön för det lär den inte göra och inte heller till vägarna. Avgångsvederlag och fallskärmar kommer inte jag sponsra. Oavsett du har en husbil för 600,000 eller 1,5 miljon så får du betala vägskatten för 30.000:-. Reggar bilen i Polen och lånar den av min polska vän sedan, då han kommer undan med hög skatt och andra kostnader. Och tror ni verkligen på fullaste allvar att Bonus Malus försvinner på din nya husbil efter 3år??? Kommer inte ske då vi redan infört den och regeringen skrattar åt oss igen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Har inget emot att betala skatt, men då ska jag veta vad skatten går till. I detta läge vet jag inte vart den går och börja inte med att den går till miljön för det lär den inte göra och inte heller till vägarna. Avgångsvederlag och fallskärmar kommer inte jag sponsra. Oavsett du har en husbil för 600,000 eller 1,5 miljon så får du betala vägskatten för 30.000:-. Reggar bilen i Polen och lånar den av min polska vän sedan, då han kommer undan med hög skatt och andra kostnader. Och tror ni verkligen på fullaste allvar att Bonus Malus försvinner på din nya husbil efter 3år??? Kommer inte ske då vi redan infört den och regeringen skrattar åt oss igen.
Intressant, du betalar alltså bara skatt för det du vet vad just dina pengar betalar. Hur kollar du det? Och hur styr du att dina pengar inte används till annat än det du gillar? Hur gör du tex för att inte sponsra avgångsvederlag med skatten? Om det tex finns nån general du inte gillar så kan du alltså styra om så att din skatt inte pröjsar hans lön. Hur gör du? Upplys oss fåkunniga!
 
W

Weckman

Guest
Intressant, du betalar alltså bara skatt för det du vet vad just dina pengar betalar. Hur kollar du det? Och hur styr du att dina pengar inte används till annat än det du gillar? Hur gör du tex för att inte sponsra avgångsvederlag med skatten? Om det tex finns nån general du inte gillar så kan du alltså styra om så att din skatt inte pröjsar hans lön. Hur gör du? Upplys oss fåkunniga!

Så jäkla bra fråga så jag blir helt mållös.. Du måste var Politiker.. Har faktiskt inget svar till hur jag kan kontrollera det och är avundsjuk på din klipskhet. Men jag betalar relativt mycket i skatt och vill inte betala mer, inte ens till vägskatten på min husbil då jag inte får nya fina vägar eller något som gynnar husbilsåkandet.
Och givetvis betalar jag fallskärmar och avgångsvederlag med min skatt som jag får när jag säljer mina Aktier å fonder med alla avgifter detta ger att avyttra dessa.. Och gillar jag inte en person eller general som du säger så äger jag inga aktier i dess bolag..
Vart tror du att Bonus Malus pengarna kommer gå till? Sjukvård, äldrevård, barn mm ??

Men tycker du skatten på en husbil ärvärd 30,000:- så får det stå för dig och dit du tror pengarna går till
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej Tommy ! Talar Du och HBK för landets alla husbilsägare ? Sedan kan fundera över hur "allmänheten" som också kan läsa på forumet om bl.a detta tänker, skulle jag tillhöra denna grupp skulle jag kanske tycka det är en storm i ett vattenglas, och tycka att har man råd med en ny husbil 2019 för nära eller över en miljon så kanske man har råd med denna skatt, men vad vet jag, den som lever får "Te" som Lipton a
Hasse

Hej Hasse, tack för dina kommentarer, men.....

Först, det är inte jag som talar, det är Ordförande i Nordens största intresseklubb för husbilsägare som framför klubbens ställningstagande, vad gäller den skatt som många av oss ser som högst orättvis. Det är en skrivbordsprodukt som bygger på helt fel grundförutsättningar, som vi hoppas kommer att ändras.. Att jag och troligen de flesta medlemmarna i HBK delar ordföranden och klubbens inställning är en annan sak.

Förvisso finns det husbilar som kostar en miljon, ja även två, tre och fyra miljoner kronor, men de är inte de bilarna som en majoritet av oss åker omkring i.

Vi själva t.ex. köpte en ny husbil förra sommaren, som kostade långt ifrån 1 miljon kronor, kostade ungefär som en ny Audi A6, eller cirka 20% mera än Sveriges mest sålda personbil 2018 Volvo V90. För att undvika bonus-malus som infördes 1 juli 2018, så skyndade vi oss att köpa den nya bilen i maj förra året och sparade på det sättet omkring 25.000 kr. Ja, så gjorde vi och säkert många flera, om jag förstått försäljningsstatistiken rätt.

Att vi stillatigande skulle sitta på läktaren och acceptera ett ökat pris på en ny bil på omkring 50.000 kr p.g.a. en skatt som tillkommit genom en helt felaktig schablonberäkning, är en uppfattning som åtminstone inte jag delar. Tycker att vi som klubb med uttalad målsättning att ta vara på medlemmarnas intressen bör reagera och signalera de uppenbara misstag som här håller på att bli verklighet. Kom ihåg att även en förvaltningsmyndighet som Transportstyrelsen delar vår uppfattning i frågan.

Ser att det även diskuterats viljan att betala skatten i tråden. Det kan väl inte uteslutas att skattemoralen, viljan att betala skatterna faktiskt kan öka hos drabbade om man samtidigt förstår och motiveras var den aktuella skatten går och varför. I det aktuella fallet finns varken förståelse eller motivering för de flesta av oss. Vad gäller bonus-malus, så flaggar Leif väldigt tydligt att vi accepterat den skattehöjningen, eftersom det är en miljöskatt som lagts på alla fordonsslag på ett relativt rättvist sätt.

Om vårt agerande sedan får någon effekt, ja det vet vi inte idag, men vi får väl kämpa vidare till den 1 september om det skulle behövas och hoppas...... Ja, blir det negativt, så har vi i alla fall försökt.


TommyD
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Så jäkla bra fråga så jag blir helt mållös.. Du måste var Politiker.. Har faktiskt inget svar till hur jag kan kontrollera det och är avundsjuk på din klipskhet. Men jag betalar relativt mycket i skatt och vill inte betala mer, inte ens till vägskatten på min husbil då jag inte får nya fina vägar eller något som gynnar husbilsåkandet.
Och givetvis betalar jag fallskärmar och avgångsvederlag med min skatt som jag får när jag säljer mina Aktier å fonder med alla avgifter detta ger att avyttra dessa.. Och gillar jag inte en person eller general som du säger så äger jag inga aktier i dess bolag..
Vart tror du att Bonus Malus pengarna kommer gå till? Sjukvård, äldrevård, barn mm ??

Men tycker du skatten på en husbil ärvärd 30,000:- så får det stå för dig och dit du tror pengarna går till
Jag har bara frågat hur du kan styra vart din skatt går. Du skriver ju att du vägrar betala till vissa saker. Tycker inte du svarar på min enkla fråga. Och, nej då, jag är inte politiker, varken med stort eller litet p. För övrigt har jag inte skrivit något om ifall jag gillar eller ogillar den ena eller andra skatten. Men skriver du att du inte betalar till vissa saker som skatter går till, då tycker jag du ska förklara hur du gör, för oss som vill veta. Och hetsa inte upp dig så förtvivlat :)
 
W

Weckman

Guest
Jag har bara frågat hur du kan styra vart din skatt går. Du skriver ju att du vägrar betala till vissa saker. Tycker inte du svarar på min enkla fråga. Och, nej då, jag är inte politiker, varken med stort eller litet p. För övrigt har jag inte skrivit något om ifall jag gillar eller ogillar den ena eller andra skatten. Men skriver du att du inte betalar till vissa saker som skatter går till, då tycker jag du ska förklara hur du gör, för oss som vill veta. Och hetsa inte upp dig så förtvivlat :)

Hehe ok, hetsar inte upp mig.. Tolkningsfråga på hur man läser det...Och givetvis skriver.. Ber om ursäkt.
Men VILL inte betala skatt till nått jag inte vet vart den ska gå, vägra kan jag ju inte hur mycket jag än skulle vilja.
Har som sagt inga problem med att betala skatt då jag tror mig få tillbaka det på ett eller annat sätt i den Svenska välfärden, eller hoppas få ta del av den när jag som mest skulle behöva det.
Men STRAFFSKATTA en grupp människor som kör 700 mil om året enligt beräkningar och vill komma ifrån vardagen och få lite lugn och ro och se den underbara naturen vi har och koppla bort vardagen är fel.

Men glider jag omkring i min gamla bil från 1950 och spyr ut mer avgaser under en kväll vad min husbil gör på 700mil, så är min bil SKATTEBEFRIAD...

Nästa dag tar jag min 550hk sportbil och vill leka av mig och låta bränslemätaren vara varvräknare, så kostar skatten mig 1700:- per år.

Sen åker jag till jobbet alla vardagar med en amerikansk SUV som drar 1,9l/m och som är en miljöbil i grund å botten och betalar 1500:- per år.

Å vissa helger tar jag min 1000cc och kör på bana för att känna adrenalinkicken i ett par timmar..Den kostar inget i skatt..

Och min tant vägrar åka med till banan så hon tar gärna båten med sina väninnor och tankar den dubbla V8:an med bensin. Brukar ju räcka en halv dag med full tank men jäkligt kul.. Bara så du vet så e den skattebefriad. Nä, släpet vi använder 2 ggr om året för att lägga i å ta upp den stora besten kostar 280:- året.

Varför ska jag då betala 30.000:- för en husbil jag har som ett fritidsfordon för att komma ifrån och ta det lugnt i, det har jag svårt att förstå..
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej alla i tråden ! Förstod att jag skulle få på moppen när man sticker ut "chucken" jag tycker givetvis som dom flesta att den aviserade skatten är orimlig i förhållandet, tänker inte kritisera andras tyckande
En annan sak som irriterar i alla fall mig är priserna/avanser på nya husbilar kanske vi skulle kraftsamla även mot detta men i ett annat skede
Fortsatt fin kväll hälsar
Hasse
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hehe ok, hetsar inte upp mig.. Tolkningsfråga på hur man läser det...Och givetvis skriver.. Ber om ursäkt.
Men VILL inte betala skatt till nått jag inte vet vart den ska gå, vägra kan jag ju inte hur mycket jag än skulle vilja.
Har som sagt inga problem med att betala skatt då jag tror mig få tillbaka det på ett eller annat sätt i den Svenska välfärden, eller hoppas få ta del av den när jag som mest skulle behöva det.
Men STRAFFSKATTA en grupp människor som kör 700 mil om året enligt beräkningar och vill komma ifrån vardagen och få lite lugn och ro och se den underbara naturen vi har och koppla bort vardagen är fel.

Men glider jag omkring i min gamla bil från 1950 och spyr ut mer avgaser under en kväll vad min husbil gör på 700mil, så är min bil SKATTEBEFRIAD...

Nästa dag tar jag min 550hk sportbil och vill leka av mig och låta bränslemätaren vara varvräknare, så kostar skatten mig 1700:- per år.

Sen åker jag till jobbet alla vardagar med en amerikansk SUV som drar 1,9l/m och som är en miljöbil i grund å botten och betalar 1500:- per år.

Å vissa helger tar jag min 1000cc och kör på bana för att känna adrenalinkicken i ett par timmar..Den kostar inget i skatt..

Och min tant vägrar åka med till banan så hon tar gärna båten med sina väninnor och tankar den dubbla V8:an med bensin. Brukar ju räcka en halv dag med full tank men jäkligt kul.. Bara så du vet så e den skattebefriad. Nä, släpet vi använder 2 ggr om året för att lägga i å ta upp den stora besten kostar 280:- året.

Varför ska jag då betala 30.000:- för en husbil jag har som ett fritidsfordon för att komma ifrån och ta det lugnt i, det har jag svårt att förstå..
Ja man kan verkligen fundera över hur lagstiftaren tänkt med de där relationerna som du räknar upp, men du verkar ju ha hittat en mängd sätt att runda systemet skattemässigt till din fördel. Sen var väl den här nya skatten känd i förväg och nåt tvång till att köpa ny husbil finns ju inte ( borde dom kanske trots allt fundera över).
Sen har du en intressant syn på skattesystemet, du vill inte betala skatt om du inte vet vart det ska gå. Hur sjutton håller du reda på det, bara i statsbudgeten finns oerhört många poster och lägger man sen till den kommunala skatten, ja då blir det inte greppbart för många. Nån direkt koppling mellan skatt på bilar och t ex kostnader för vägar finns ju inte, det är väl bara den omgjorda radio o tv-avgiften som direktkopplad. Det där har vi överlåtit till våra valda ombud i riksdag o kommunfullmäktige att sköta om, det där som brukar kallas demokrati o val finns med som en ingrediens också. Verkar funka rätt bra med en o annan liten skönhetsfläck.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja man kan verkligen fundera över hur lagstiftaren tänkt med de där relationerna som du räknar upp, men du verkar ju ha hittat en mängd sätt att runda systemet skattemässigt till din fördel. Sen var väl den här nya skatten känd i förväg och nåt tvång till att köpa ny husbil finns ju inte ( borde dom kanske trots allt fundera över).
Sen har du en intressant syn på skattesystemet, du vill inte betala skatt om du inte vet vart det ska gå. Hur sjutton håller du reda på det, bara i statsbudgeten finns oerhört många poster och lägger man sen till den kommunala skatten, ja då blir det inte greppbart för många. Nån direkt koppling mellan skatt på bilar och t ex kostnader för vägar finns ju inte, det är väl bara den omgjorda radio o tv-avgiften som direktkopplad. Det där har vi överlåtit till våra valda ombud i riksdag o kommunfullmäktige att sköta om, det där som brukar kallas demokrati o val finns med som en ingrediens också. Verkar funka rätt bra med en o annan liten skönhetsfläck.

Ursäkta, men som trådskaparen vill jag bara upplysa att tanken med tråden inte var att diskutera skatter, skattevilja och skattemoral i stort i den här tråden.

Tror den typen av diskussioner passar bättre i andra forum.

Därför tacksam om vi håller oss åtminstone i närheten av ämnet som tråden handlar om.

TommyD
 
Toppen