• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fabrikat

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Premiumchassi för tunga bilar 7.5T+ är en sak,men tittar man på normalstorlekar så verkar nya MB Sprinter framhjulsdriven vara mer premium än FIAT,har fått mycket goda omdömen i dom få tester som finns än.
Riktiga premiumchassi kommer från Volvo,Scania eller MAN,men är en helt annan division.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det dominerande chassiet på bilar 5-7,5 ton är ju Iveco, finns egentligen ingen konkurrent i den viktklassen. Nu har ju detta blivit en diskussion om chassier, men frågan är väl snarare om vilka som bygger bra= premium? bilar oavsett storlek, och då är ju chassiet bara en ingrediens?
Blir bilar bra bara för att de är större och har fler designerdetaljer som t.ex. vitrinskåp med ledljus, dusch med ledljus större sittgrupp o.s.v.?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det dominerande chassiet på bilar 5-7,5 ton är ju Iveco, finns egentligen ingen konkurrent i den viktklassen. Nu har ju detta blivit en diskussion om chassier, men frågan är väl snarare om vilka som bygger bra= premium? bilar oavsett storlek, och då är ju chassiet bara
en ingrediens? Blir bilar bra bara för att de är större och har fler deisgnerdetaljer som t.ex. vitrinskåp med ledljus, dusch med ledljus större sittgrupp o.s.v.?
Ja hur skulle världen se ut och fungera utan vitrinskåp i husbilar, hemska tanke!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har tre vitrinskåp, skulle klara mig utan dom:msn_wink:

Däremot är chassits vridstyvhet viktigt för livslängden på husbilens möbler och skåp.
Ju mer flex desto större slitage.
Sitter möbler av bra material i ett "hus" som inte vrider sig, gynnar det hela bilens livslängd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vridstyvhet i chassi er et godt utgangspunkt for å få en holdbar husbil. Semst er plåtchassi, enkelte av disse er ikke kjørbare uten påbygg, flere chassileverandører selger slike til påbyggere for bruk i de billigste innstegs modellene. Neste nivå opp er standard transporter chassi - plåt med avstivninger. Over dette kommer lett lastbil chassi med en spinkel ramme - litt stivere ramme eller ALKO AMC og en er inne på chassi for mindre premium biler. Over dette så er det kun H-rammer beregnet på lastbiler og spesialchassi for buss. Iveco Daily er på H-rammer, men med litt forskjell i stivhet fra de letteste under 3500 kg og de tyngre. Ser ingen forskjell i rammen på en 4 tonn og en 7 tonn Daily.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den rammen fra Fiat er mye mer stabil enn plåtchassiet for 35L - maks 3500kg. Og som du påpeker svært lik en AMC ramme. Det platechassi som jeg viste til ser ut som golvet i kassebilen. Har sett dette fra både Fiat Ducato og Ford Transit.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då skulle Alco chassi som säljs som ”lite mer” premium vara sämre än standard FIAT.
Fördelen med Alco är att man slipper den uråldriga bladfjädringen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
ALKO AMC sin galvaniserte ramme er formpresset av 5mm stål, har selv besøkt fabrikkene som lager delene og bygger chassiene. Vesentlig stivere enn orginal Fiat Ducato chassi som er stivere enn golvet. Fiat sitt nye lettchassi ser på bildene nesten ut som et lakkert AMC chassi, men jeg har ikke tatt og følt på dette chassi.

AMC rammen er kun litt tynnere enn Iveco Daily (7 mm stål) mens Eurocargo ser ut til å ha 10 mm.

Torsjonsfjæringen og det uavhengige hjulopphenget gir AMC en vesentlig lavere byggehøyde enn hva som er mulig med stiv bakaksel og bladfærer som på orginal chassi.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man jämför höjden på balkarna och inte minst tvärstagens dimensionering (som ju står för vridstyvheten) så anser jag nog att den här ducatoramen är betydligt vridstyvare utan "huset". Dessutom är tvärstagen svetsade på ducatoramen, medan dom är bultade på AMC-Alko om jag minns rätt. Sedan är det ju trevligt med torsionsfjädringen på Alko, men även en rätt dimensionerad bladfjädring kan ge bra resultat, tyvärr struntar ju husbilstillverkarna nästan helt att anpassa chassiet efter den bil dom bygger. Rätt fjädrar och riktiga stötdämpare skulle göra underverk, eventuellt tillsammans med en hjälpluftfjädring bak.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå er du inne på hva ALKO bruker som salgsargument :D chassi bygges spesiellt for hver enkelt husbilsmodell. Boltingen gir bedre stivhet enn sveising uten de ekstra QA trinn som må til for kontroll av sveisingen. Eksempelvis Kabe får alle sine chassi med bakerste del av rammen i løs vekt for å spare på frakten - de betaler ut i fra lengden av chassi. Når allt bak bakhjulene ligger som last foran bakhjulene så blir chassi over en meter kortere. De store hullene som er laget i rammevangene er der for å redusere vekten, flensen som er laget når hullet stanses ut bibeholder stivheten uten vekt. Når rammedelene er ferdig formet ble de varmgavanisert, monteringen til ferdig chassi foretas i egen fabrikk noen km fra fabrikken for rammedeler.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
bosse b,Nu gäller det husbil, då gäller det att anpassa fjädringen så den får plats på chassi,inga höga fjäderben.
Har haft både bladfjädring och torsionsfjädring,den sist nämnda klart överlägsen,jag monterade luftbälgar på bladfjädringen vilket borde vara standard.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Torsionfjädern är väl ca. hundra år och övergiven av dom flesta biltillverkare, men på släpkärror är den poppis.
Ser at Iveco Daily har torsjonsfjærer foran og bladfjærer bak. Forfjærene sitter langsmed rammevangen under førerhytten, det benyttes ett stag på hver side som kan justeres noe på endefestet

Problemet med torsjonsfjærer er at de må bli lange, og egner seg dårlig for stive akslinger, her er bladfjærene veldig anvendelige.

ALKO AMC benytter 3 torsjonsstag for hvert bakhjul, og helt uavhengig fjæring på bakhjulene.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Olof G Ville bara nämna att torsinsfjädring inte var något nytt som många tror. Har haft elva bilar (personbilar) med torsinsfjädring så lite insatt är jag. På husbilen har jag bladfjäder med luftbälg, vill inte ha för låg bil
 
R

RobbeS

Guest
Kul diskussion. Som lite mer pragmatisk är väl min åsikt om chassin att om nu Fiat byggt husbilschassin i flera år och flertalet husbilstillverkare använder sig av dessa chassin så borde dom duga åt mig också.
Herregud, jag kör sällan över 90 km i timmen (på mätaren) och mestadels på släta asfaltsvägar. Blir det grus så inte är det kostigar. Då hade jag satsat på en fyrhjulsdriven plåtis. Men visst är det skillnad på det AL-KO heavy chassi jag har nu mot det lättare chassit som satt på den gamla husbilen.
 
Toppen