• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringserfarenhet

John/Bitte

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
21694
Medlemskap
2022
Var med om något märkligt för några veckeor sedan.
Har fått en mindre skada på en baksärm på några cm.
Åkte till Bålsta, Lindströms,då jag har en Shausson. Knallade in då jag tänkte att detta behövdes ju bara ett ögonkast för att bedömma lillskadan. Nänä, så enkelt skall man man ju inte ha det, BOKA TID, skrek man!
Tjurig som jag blev så drog jag vidare.
Efter några dagar tänkte jag att jag får väl krypa till korset och boka en "skadebesiktningstid. Ringde upp Lindströms och skulle boka tid, varpå dom frågade var mitt fordon var försäkrat, vilket bolag så att säga,
Länsförsäkringar svara jag, varpå hon sa att dom gör inga jobb åt Länsförsäkringar. Återigen rök ju topplocket och omedelbar kontakt med Länsförsäkringar i Västerås togs. Där ville man ju av förklarliga skäl inte gå in djupare jupare i den disskussionen. Men jag misstänker att det kanske handlar om att verkstaden gör mer än vad som stod i skedeanmälan och det vill ju inget bolag stå för den kostnaden. Nåväl jag fick jättefin service av Länsförsäkringar och nya tips om var jag kunde vända mej till.
Som en parentes måste jag berätta att skadan på ca 2 dec kommer att bli jättedyr så man får väl avvakta och se vad som händer
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Tror inte att man ska antyda att verkstan tar mer betalt än dom ska. Det handlar om vilka verkstäder bolaget skriver avtal med och vad bolaget vill betala. Sedan ang skadebesiktningen att man ska boka tid tycker jag är helt rätt. Skulle jag råka ut för en skada så vill inte jag att någon bara snabbt tittar. Vill gärna att den som tittar har tid så det inte blir fel o missförstånd, utan en korrekt skadebedömning o reparation.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den tid jeg var i nær kontakt med bil og forsikringsbransjen så var det alltid et sammarbeid mellom en skadebesiktigere fra forsikringen og en fagmann fra verkstedet for å komme frem til rett skadetakst. Men mange forsikringsbolag har egne besiktningssteder for bilskader - her gis det en antatt pris på skaden og henvisning til verksted. Verkstedet går så sine anslag og om det er avvik så klareres dette med forsikringen - før jobben påbegynnes. Hadde et par tilfeller hvor forsikringen ikke ville gå opp til verkstedets anslag og forsikringsbolaget fikk klar beskjed om at de fikk gjøre jobben selv.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
.... Hadde et par tilfeller hvor forsikringen ikke ville gå opp til verkstedets anslag og forsikringsbolaget fikk klar beskjed om at de fikk gjøre jobben selv.

Vad blir detta på svenska?

Fick försäkringsbolaget klart besked att de skulle göra jobbet själva?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Fritt översatt: Vid ett par tillfällen tyckte försäkringsbolaget att verkstadens pris för reparationen blev för dyr & att man då fick godkänt att laga skadan själv.
Har själv varit ute för detta. Vi kom överens om hur lång tid reparationen skulle ta & fick ersättning med 120:- per timma + ersättning för materialet.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Att få åka från skadeverkstan utan att få en bedömning av skadan tycker jag är dålig kundservice. Har verkstan fått fått göra en skadekalkyl så har man ju i princip arbetet räddat och en nöjd kund. Har en systerson som har en bilskadeverkstad och där ger man all hjälp som en kund kan behöva med försäkringsärendet. Första intrycket med verkstan är ju det som man sedan har med sig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vad blir detta på svenska?

Fick försäkringsbolaget klart besked att de skulle göra jobbet själva?
Ja, de hadde satt opp enpris som ikke dekket delene som måtte byttes, så null for jobben og lakkering. Når vi påpekte dette så ville de ikke øke prisrammen. Så vi sa klart og tydelig ifra at de fikk prøve å gjøre jobben selv, rett beløp var nesten 3 ganger hva de satte som maks. Et annet verksted tok jobben og bestillte de nye delene fra oss :D spurte om de hadde fått en prisramme som tålte dette. De annulerte bestillingen av deler og ga beskjed til bolaget at det ikke var mulig med den prisen de hadde blitt enige om, hva som skjedde senere vet jeg ikke - satt ikke lengre med delelageret for merkedeler. Bilen var så ny at brukte deler ikke var mulig ;)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
För tre veckor fick vi punktera i Polen. Ringde försäkringsbolaget som påstod att bilen var ofösäkrad, visst kan jag vara slarvig, men så illa var det inte. När de väl såg det, sa de att vi får stå för självrisken, 3 tusen, o fixa det på bästa sett. Ska man punktera är det ok att vara i Polen två däck med byten gick på 2200:- Försäkringsbolaget kom undan med blotta förskräckelsen.
 
Toppen