Femarn Bält-förbindelsen

Femarn Bält-förbindelsen, Europas längsta bil- och tågförbindelse. Byggstart 2019-2020, byggtid 8-9 år.
Av Robert-110 · 6 Maj 2019 · ·
Betyg:
4.33333/5,
  1. Robert-110
    Fehmarn Bält-förbindelsen
    Femar.JPG

    Byggstart av tunneln mellan Rödbyhamn och den Tyska ön Femarn är beräknad till 2019-2020 och kommer att ta 8-9 år att färdigställa.
    Beroende på överklaganden kan byggstarten fördröjas ytterligare. Ursprungligen var byggstarten beräknad till 2013 men beroende på protester-överklaganden har byggstarten försenats.

    Protesterna har varit starka från rederiet ScandLines som kommer att få stark konkurrens av tunneln och kanske därmed får lägga ner förbindelsen över Femarn Bält.​

    Scand Line.jpg
    Förbindelsen mellan Danska ön Lolland och Tyska ön Femarn blir Europas längsta väg- och järnvägstunnel på 17,6km, den totala längden på förbindelsen blir 19km.
    Det blir inte Europas längsta vägtunnel men Europas längsta väg- och tågtunnel.
    Vi kommer att följa projektets utveckling

    Dela denna artikel

    sacce och Åsa o Hasse gillar detta.

Kommentarer

För att visa kommentarer, registrera dig och bli medlem!

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.