• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera Webasto i en Fiat Ducato.

När vi var ute i höstas och körde insåg jag att det vore trevligt med en dieselvärmare. Helst då en i kombination med en plattvärmeväxlare till bodelen.

Gjorde lite research och insåg att alla Fiat Ducato som säljs i Sverige av Fiat Professional har diselvärmare som standard. Man behöver inte vara Einstein för att fatta varför.

Nu kommer vi ju inte att campa i smällkalla vintern och är inte heller beredda att betala över 20 tusen för en värmare men men...är man prylgalen o teknik intresserad så.

Satte igång att kolla upp vilka delar som behövdes.
Tog hjälp av de online tjänster som finns med Fiat reservdelar. Insåg ganska snart att det var några vitala delar som behövde inhandlas. Det gäller att få med så mycket som möjligt vid det stora inköpet.
Dvs inte köpa en lös värmare på skroten för att sedan upptäcka att ur och pump kostar tusenlappar styck.

Fick tag på ett paket med Värmare, Tidur och Dieselpumpen komplett med rören som går upp emot värmepaketet. Ett ganska komplett paket alltså.
Jag bestämde att vi skulle slänga förbi och hämta det på vår semestervecka i november.

Här kan man se lite av vad som går åt.
bild1.jpg

När jag åkte förbi och hämtade värmare passade jag på att kolla på en Ducato som stod på skroten efter kablaget till värmaren. Det är ett åttapoligt kablage som ansluter värmaren.
Plint fiat.jpg
Det sitter under elcentralen framme vid vänster strålkastare. Värmaren sitter ju där nere framför vänster framhjul. Nu när jag visste hur det skulle se ut kollade jag på vår kärra. Och mycket riktig satt där kablaget även på min bil, detta underlättar ju otroligt mycket.

Här en bild som jag var ut till vår lokala Kabehandlare och plåtade, dock en nyare version på motor än vår.
Dock väldigt likt. Det inringade är de två rör som jag nämnde förut dvs. de som kommer upp från värmaren.
Copy of webastopipe.jpg

Tittade även på äldre Kabe med monterade Webastovärmare. Här pratar vi om eftermonterade med slangar o kabelhärvor som inte är original samt tidur som är monterade direkt på instrumentbrädan.
Jag kan inte fatta hur de kunnat göra på detta sätt när originaldelarna finns? På de senaste årsmodelerna sitter Webasto från fabrik antar att de har Webasto som standard numera på Kabe.

En bild på demontering av paneler.
Här den gamla "pottan"
pottan.jpg
Har vart här och rivit förut då larmet finns här.

Så här ser det ut nu med original hållaren för uret.
Biten som sitter istället för nivåregleringsknapparna har tyvärr fel ton, men jag tycker inte att det stör.
uret.jpg
Och precis som jag listat ut innan fanns det lilla kontkatstycket där bakom och bara väntade på tiduret :)

Detta är så långt jag kommit nu.
Även fast jag kollat och googlat och klurat fattas det fortfarande några grejor. Dels temperatursensorn som gör så att värmaren går igång automatiskt vid kallt väder samt kablaget till dieselpumpen. det är samma kablage till sensor o pump. Det fyrpoliga kontaktstycket ligger bredvid det åtta poliga kontaktstycket. det skulle jag vetat när jag var på skroten arghh!

Allt finns att köpa nytt men det kostar runt 700 för sensorn och knappa femhundringen för kablaget. Som ni minns sade jag i början, köp allt i ett paket det lönar sig.

Jag kan naturligtvis fixa egna kablar men tanken har vart att allt skall vara original.

Det som återstår nu är att bulta dit brännaren samt köpa en ny slang mellan värmare o värmepaketet.
jag tror att en av slangarna gå att använda.

Undersökte även idag hur man ansluter diesel pumpen till tankarmaturen. Här finns det fortfarande frågetecken men nu har jag i alla fall hittat locket.
Var rädd för att det var under bodelsgolvet...
tank.jpg
Men luckan var mellan stolarna, hur det ser ut på helintegrerat törs jag inte ens gissa...

En slang skall anslutas till någon av "topparna", eventuellt den blå. Måste dock kolla om det sitter ett stigarrör på någon av dem.

Som ni säkert förstår är det dåligt betalt för all klurartid men jag gillar sådant...

Passade även på att köpa en diagnos utrustning för att kunna prata med Webaston. Köpte den för dryga femhundringen på Ebay. Sparar in den på en felsökning ;-)
!Be3sdH!Bmk~$(KGrHqIOKkQEr)WFjiJfBK+DLcLkPw~~_12.jpg
Detta fungerar utmärkt, har provkört värmaren i skruvstycket. dock bara torrkört.
Programvaran är Webastos egna som är fri att använda (pc-diag). När värmaren är monterad på plats kan man köra via ODB2 uttagets K-bus. Alltså från förarplatsens uttag.


Ett sista tips. Tänk på att alla X250 chassien är aktuella dvs Fiat, Citroen och Peugeot.

Tänk även på att färgen på instrumentbrädan blir svart vid 2012. Inte hundra exakt på när.
Mycket jobbigt med reservdelsnummer...

Fortsättning följer....

Kommentarer

Hej Bozze!
Det har gått bra. Allt sitter på plats. Har dock inte funnit en begagnad yttertempgivare så har beställt en ny. Kommer snart att uppdatera bloggen när allt funkar som det skall. Det har ju inte gällt på med värmen i sommar ;-)
 
Nu är äntligen vatten slangarna kopplade. Det var enkelt att tömma kylaren. Svårare däremot att finna ett relä som heter JO36.
Insåg till slut att det saknas. Får lov att frångå original och koppla lite eget. Om jag skulle köra 100% original måste jag åka ner til Västervik och leta upp rätt kabelhärva. Det är en kabelhärva som kopplar ihop den automatiska air-condition panelen med övriga givare och kupefläkten och såklart Webasto signalen till kupefläkten. Elektroniken måste ställa in sig på defrost så pinne 28 saknas..

På bilar utan klimatkontrollen är det lättare. Där körs bara fläkten igång och vredet ställer man själv.

Sammanfattningsvis är denna kabeldel den enda som saknas från orgina för att få allt att lira.

Så jag måste finna ett kablage från en bil med elektronisk styrd luftkonditionering OCH Webasto.

Det blir att sätta dit en egen reläsockel så länge och leta kontaktstift på skroten eller hos reservdelsgubben. Annars fungera rnu värmaren helt okey och pumpar på ordentligt med värme.
 
Nu är allt klart och alla funktioner fungerar som de ska.
Det vart struligt med ACC jag var tvungen att köpa en IPCU från Webasto. Det är en styrning till fläktregleringen.
Det gick tyvärr inte att kicka igång den via stift 28 på panelen som jag hoppats på. Antagligen saknas det mjukvara i panelen. Men detta fungerar okey. Kostade dock 900:- i onödan. Värmaren startar automatiskt vid kall väderlek så fort det blir spänning på D+. Precis som original sedan har man klockan för manuell start.
 
Hej, hur har det gått?
Jag har värre problem med en redan monterad Webasto i en Ducato Scandimobil -2003
köpt under sommaren av en nästan helt ovetande person som hade kört den väldigt lite.
Fick inte med någon manual, vet inte ens vilken modell det är, sitter under bilen.
Ligger något som liknar en temperatursensor på golvet mellan bodel och hytten fram.
Men vet inte om den används till att starta automatiskt eller reglera rumsvärme.
Googlat men inte hittat en likadan. en långsmal rund gulsvart plastsak.
Ska fota den.
Det blir alldeles för varmt i bodelen efter någon timme. I vc-utrymmet ännu varmare pga ett jätte-element där.
Värmaren drar också alldeles för mycket ström (i snitt) så det första jag måste göra är ju att minska på värmen.
Hur mycket ström drar din värmare ungefär?
 

Blogginlägg information

Författare
EPersson
Visningar
4.022
Kommentarer
6
Senaste uppdatering

Fler inlägg från General

Fler inlägg från EPersson

Dela detta inlägg

Toppen