• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping vid Rågåstjärn.

Efter att husbilen har stått uppställd på Herrfallets camping hela vintern var det nu dags att äntligen ta hem den och få åka ut på riktigt igen. Vi har än så länge inte testat fricamping med husbilen. Vi har dubbla batterier och solceller men ingen av oss hade någon erfarenhet alls av hur länge saker och ting fungerar utan el.
Nu var det i alla fall dags att prova. Vi åkte till Rågåstjärn som ligger i Malingsbo Kloten. Det är nära och bra hemifrån ifall det inte skulle fungera :). Kravet för att få stå här ar fiskekort som man köper från Sveaskog.se.
Vi kom fram vid 14 tiden och ingen var där så det var bara att välja och vraka på platser. Det finns en ås med platser precis vid tjärnen som vi först körde upp på. Men efter lite funderande så körde vi ner närmare toaletterna och framförallt vid eldplatserna. Det finns 2 byggen med eldstäder som är jättefina. Dessa är byggda för att kungen jagar här och brukar nyttja eldplatserna.
Vi parkerade precis intill en av eldstäderna och plockade iordning. Solen sken och det var ganska varmt i solen. Vi plockade fram stolarna och satte oss och njöt i solen.
Efter en stund tog vi en promenad och det gick jättebra att gå efter kanten runt hela tjärnen. Klockan 16 började fiskekortet att gälla så Kimmo tog fram fiskespöt och jag tog med korsordstidning och så gick vi till andra sidan tjärnen där solen låg på.
Efter en stund gick vi tillbaka och nu var det dags att äta. Vi gjorde upp en eld och grillade hamburgare. Tänk att allt är så mycket godare att äta utomhus! Sen satt vi vid elden fram till kvällningen. Nu hade även en husvagn hittat hit så vi var inte helt ensamma. Det kändes ändå bra att inte vara helt ensamma i skogen... haha.
Klockan tickade på och det började bli kallt och vi kände oss trötta. Vi gick in och tittade på tv och Kimmo var jätte nojig över att batterierna inte skulle räcka så han sprang fram och tillbaka hela tiden. Men lite för att vi ska lära oss hur länge man kan titta på tv och ha lampor igång. Vi tittade på tv i 3 timmar och hade mysbelysning på och massor med ljus men det hände ingenting på batterimätaren. Så det verkar ju fungera riktigt bra.

Lördag:
Vi vaknade av fågelkvitter och solsken. Det finns inget bättre! Vi åt frukost med en helt fantastisk utsikt över trollskog och en glimt av tjärnen. Kimmo hade sovit oroligt men jag sov som en stock!
Egentligen tänkte inte Kimmo ens ta med sig fiskespö den här helgen men gjorde det i alla fall. Så han hade ett flöte, en krok och några räkor med sig så tappade han något så var det ju färdig fiskat. Men vi gick ner till tjärnen och satte oss och tittade på flötet. Vi satt inte länge innan det var napp... 1 fin regnbåge fick han upp... han kastade i... ännu en fin regnbåge kom upp! Vi vill ju inte ens ha fisk...haha.
Nu sa Kimmo att nästa får du dra upp... det tog inte länge innan det blev ännu ett napp. 3 fiskar. Herregud vad skulle vi göra med all fisk! Efter en stund hörde vi några röster. Det var 4st som var och tittade till tjärnen men nu bodde borta på Malingsbo camping. Dom pratade lite om fiske och camping. Medans vi står där och pratar får vi ännu ett napp. Jag sprang fram och började veva. Nu var det en ganska stor fisk på. Han kämpade och hoppade. Flötet drog iväg under vattnet flera gånger och jag vevade för fullt.
Jag har aldrig i mitt liv fått upp en fisk som kämpat så. Jag trodde flera gånger att han skulle släppa men han höll sig kvar. Tillslut efter många minuters kämpande blev han trött och eftersom vi inte hade någon hov så fick jag dra upp han försiktigt på land. Nu kom det applåder från besökarna som tyckte jag skötte det där jättebra. Det var så kul att dom var där just då och fick se.
Nu hade vi dragit 4 fiskar på ganska kort tid och grannen i husvagnen satt en bit bort och hade inte fått en enda fisk. Vi var nere vid tjärnen kanske i 2 timmar och sen gick vi upp och gjorde brasa. Men som tur var släppte det för grannen också. Tillslut fick han upp 5 fiskar men fick kämpa måååånga timmar. Men kul för honom att det släppte.
Nu eldade vi och grillade korv. Det hade blivit kallt och molnigt men vi satt skyddat vid våran brasa. Vi satt där hela dagen ända fram till kvällen när det blev mörkt. Vi hittade uppkapade stockar som vi eldade så vi kunde hålla igång brasan hela dagen. Det var verkligen jätte mysigt. Vi spelade yatzy och tog några öl vid brasan. När det började närma sig kväll och matdags så skulle vi nu prova våran nya grill! En Carri chef 2. Vi använde stekhällen och gjorde en blandning med fläskfilé, oliver, syltlök, potatis och soltorkade tomater. Den var verkligen jättebra. Maten blev super god. Nu föredrar jag egentligen kolgrill men det här funkar bäst för oss på resande fot så får vi grilla med kol hemma. Något jag saknade dock var muurikan över den öppna elden och en riktigt god skogspannkaka. Nästa gång vi ska ut så här i skogen så får den följa med också.
Nu hade vi varit ute sen morgon och det hade blivit mörkt så vi gick in i husbilen och tog en dusch. Jag hatar att vakna och lukta brandrök så en dusch gjorde susen.
Vi satte på teven och slötittade innan vi kröp ner i sängen och somnade.

Söndag:
Vi vaknade upp till solsken... men det var kallt. -4 grader ute och nordanvind... brrr. Det såg så mysigt ut när vi satt inne i husbilen.
Vi gick ner till tjärnen och Kimmo kastade ut flötet, men det var inte ett napp idag så efter bara en liten stund gick vi tillbaka till husbilen. Det är nu allt blir så mycket enklare än tidigare när vi hade husvagn. Jag plockade ner mina få prydnader jag hade. Kimmo backade sedan ner från nivåklossarna och la dom på sin plats och sedan åkte vi iväg. Så förbaskat smidigt. Det gick ju superfort!

Summering av helgen.
Rågåstjärnen får 5 stjärnor. Mysig tjärn, fina toaletter, bra eldplatser och jättefin natur. Pris 395 kr för fiskekort från fredag kl 16 till söndag kl 16. Krävs för att få ställa upp husbil/husvagn.
Nya grillen Cadac Carri chef 2 fungerade suveränt bra.
Husbilen med solceller och dubbla batterier fungerade över förväntan. Trodde inte jag skulle kunna titta så länge på teve och ha lampor tända.

Till sist lite bilder från helgen :)