• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas första HB var en MB 508

Fick en tanke om att skriva denna blogg efter att ha läst redaktörens första resa runt Östersjön.

Det var en gång en nyskild 30 - åring som drog iväg till Medelhavet i en Volvo 245.

Jag hade varit hos exet i Täby för att gratta mitt yngsta barn som fyllde två år den 12:e juli år 1979. Det hade regnat en hel del i juni - så när jag kom in i Stockholms city på min resa hem till min lägenhet i Jordbro bestämde jag mig för att dra till Medelhavet för att bada.

Ringde på hos min granne och frågade om de skulle kunna vattna min blommor en tid. De blev mycket förvånade över mitt inpulsbeslut. Men de sa ok. Sagt och gjort. Två timmar senare var jag på rull.

Körde till strax söder om Jönköping och övernattade i skogen.
Nästa dag fortsatte jag till Helsingborg och färjade över till Danmark. För vidare färd till Rödbyhavn och färjan till Puttgarden. Körde på Autobahn till Österrike rundade ett hörn av Italien i ca 30 min för att komma in i Jugoslavien.

I Ljubeljana besökte jag den fina och intressanta stora grottan. På kvällen gick jag till ett hotell som hade dans utomhus.
Bjöd upp en tjej till dans. Hon var där med sin mamma. Efter några danser satte vi hos och pratade resten av kvällen. Jag fick hennes adress och lovade att besöka dem på min väg hem om en månad. Hennes namn var Desa.

Färden fortsatte söderut utefter Adriatiska havet ner till Dubrovnik. Kommer inte ihåg hur många dagar det tog. Stannade ju och badade på dagarna. Efter några timmar i den vita staden Dubrovnik fortsatte jag färden österut till Skopje. Där gick jag in på kasinot och spelade en stund.

Färden fortsatte till Grekland.
En kväll stannade jag i Thesalonikhe. I en stor park blev jag lite rädd, för första gången. Fick en känsla av att två bögar var efter mig. (Vet inte om det var sant.) Inget otäckt hände. Men en negativ känsla satt kvar länge.

I månadsskiftet juli / augusti kom jag till stan Katherini. Körde rakt igenom den. Parkerade prisise utanför vid sandstranden. Här var jag kvar i en vecka. Gick och la mig på stranden tidigt. När jag skulle gå till havet mitt på dagen var sanden så het att det brändes under fötterna. Så jag sprang på tå så fort jag kunde.

På kvällarna var jag på disco. Försökte att bjuda upp. Men det gick ej. Fick reda på att här bjuder man upp på dagen för att dansa med samma tjej hela kvällen. Det var ju inget som jag klarade av, eftersom jag ej talar grekiska.

Träffade en kille från Munchen i Tyskland på en bar. Vi kom bra överens. Han heter Manfred och bodde på ett hotell. Där bodde även en trevlig kvinna ifrån Berlin.
Eftersom det var enormt hett på dagarna, ca 42 grader, så stannade jag bara en vecka innan jag åkte tillbaka till Jugoslavien som hade det behagliga klimatet på ca 35 grader.

På vägen norrut körde jag i inlandet. I Zagreb träffade jag en man på en bar. Vi hade en trevlig kväll och jag blev hembjuden till honom. Stannade några dygn hos honom.

Nästa anhalt blev att hälsa på Desa och hennes familj i Ljubljana. Stannade där några dagar.
Efter första tillfället som vi åt middag tog jag några tallrikar och bar ut till köket. Men det skulle jag absolut inte göra. För vid tröskeln in till köket stod modern med en kockkniv i handen och tillät mig ej att komma in i köket. Jag hade inget där att göra. Om det berodde på att jag var gäst eller kille fick jag aldrig veta.

I slutet av augusti besökte jag Manfred i Munchen. Han tog med mig till Bad Töltz. Där besökte vi en badanläggning. Som hade jetstrålar i sidorna och 36 grader i vattnet. Det var även en vattenutgång till det fria, om man dök under en glasskiva. Stannade även där några dagar.

Nästa stopp på hemvägen blev Stuttgart. Någonstans i Jugoslavien hade jag träffat en amerikansk kvinna som jag besökte. Hon var lärare på den amerikanska basen. En dag tog hon med mig dit i sin bil. Det var första gången som jag var i USA. Hon berättade att det fanns amerikaner, soldater med fruar, som aldrig satte sin fot i Tyskland. De var hela tiden på basen.

Alla dessa möten med en mängd trevliga människor och det enkla livet i en Volvo herrgårdsvagn var anledningen till att jag ett år senare köpte en begagnad MB 508 skåpbil. Fem står för totalvikten och åtta för 80 hästkrafter stark motor.

Nu stannar jag här och publicerar detta. Jag skall försöka att lära mig hur jag fortsätter med nästa avsnitt med bloggandet. Detta är första gången som jag skriver här.

Ni får gärna kommentera och ställa frågor.

Kommentarer

På hösten 1980 sålde jag min Volvo och köpte en begagnad skåpbil (7,95 m lång) MB 508. Kommer ej ihåg vilket år den var tillverkad eller hur många mil den hade gått. Tror att jag gav ca 30.000:-- SEK för den.

Nu började jag att skissa på en planlösning. Det blev en L - formad säng längst bak som jag även skulle använda som soffa på dagen. Ett fast bord. På höger sida i färdriktningen en toa / dusch avdelning. På vänster sida pentryavdelning. 50 cm avställningsyta, gasspis med två lågor, ett litet kylskåp under spisen, diskhov, en 40 cm avställningsyta, en stor garderob.
Bilen hade från början två 12 voltsbatterier. Jag planerade in fyra bodelsbatterier som jag skulle ställa på golvet i garderoben.
Under hösten började jag att leta rätt på ställen för att kunna köpa materialet till min inredning. Det blev mycket inköp hos en båtfirma i Skärholmen samt träreglar, frigolit och masonit mm hos en byggmarknad. En 19 mm spånskiva skulle jag ha som sängbotten.

Någon dag före julafton ställde jag in bilen i ett garage.
Sen började själva bygget. Sågade för hand ut tre hål i taket och två på långsidan för fönster.

Många kvällar och helger gick åt för att få bilen färdig under våren 1981. I april var inredningen klar. En plåtverkstad fick ta hand om bilen för att göra en stor extra diseltank, göra metallfästen för fyra mindre färskvattentankar, en gråvattentank och två P 19 gasflaskor.

I maj skulle hela bilen besiktigas i Hjorthagen för gasanläggningen och sänka totalvikten från fem ton till fyra ton.
(idag känns det konstigt att jag sänkte totalvikten, eftersom nu talas det om att vi har så liten lastvikt i de moderna husbilarna).

I mitten på maj blev det en första provhelg i min "nya" HB. Allt fungerade som det var tänkt. Det blev en andra helg också. Så då var jag mycket nöjd med mitt bygge. Under sommaren blev det en del korta resor med övernattning i närområdet.
 

Blogginlägg information

Författare
Gösta Evén
Visningar
749
Kommentarer
1
Senaste uppdatering

Fler inlägg från Reseberättelser

Fler inlägg från Gösta Evén

Dela detta inlägg

Toppen