IMG_1108.JPG

Dethleffs E-home baserad på Iveco Daily




Årets Sommar i P1 rivstartade när man valde att ge Greta Thunberg den första stafettpinnen för årets omgång av sommarpratarna. Vi var säkert många som lyssnade och jag tror det var fler än jag själv som fick en och annan ”aha-upplevelse” under programmets gång. Är väl påläst ungefär som ni andra i klimatfrågorna, men Greta exemplifierade en del påstående så tydligt att det fick mig att reagera, börja tänka vidare.

Började fundera kring det jag själv sysslat med ett helt yrkesliv, resor och turism i olika former, vår kära husbil och framtiden.

Efter Coronapandemin
För tillfället diskuterar vi mest pandemin, som skapat begränsningar i olika former för oss, som gjort så att 2020 kommer att gå till historien som ett annorlunda år. Inte bara det, det kanske även blir året då det sker stora förändringar i vårt sätt att tänka och vara, som påverkar oss även i framtiden.

Som en direkt följd av Coronaviruset har besöksnäringen stora problem, flygbolagen har planen stående på marken, hotellen har stängt eftersom rummen står tomma, researrangörer har haft ”näringsförbud” eftersom vi inte fått resa utomlands. Campingen har också påverkats, men eftersom de har haft lågsäsong mellan den 15 mars – midsommar så har de fram tills nu inte påverkats så mycket. Däremot har osäkerheten inför deras högsäsong skapat oro och sena bokningar. När de nya reserestriktionerna presenterades den 4 juni, som gav oss friheten att resa i Sverige från den 13 juni, har bokningarna kommit in. Campingen, precis som hotellen kommer i alla fall gå en sämre säsong till mötes än på länge, eftersom de utländska besökarna inte kommer i samma utsträckning som tidigare.

I sin förlängning tror jag det här kommer att få konsekvenser för oss själva och besöksnäringen även i framtiden. Coronapandemin tror jag har fått oss att bli mera osäkra, försiktigare, tror därför att många kommer att välja platser där vi känner oss trygga, oftast hemma eller i dess närhet. Den här känslan tror jag inte bara försvinner den dagen det finns ett vaccin, eller pandemin försvunnit av andra orsaker.

Här kommer så Gretas sommarprat in. I framtiden kommer vi att tvingas tänka annorlunda i många frågor, en sådan är vårt vårt framtida resande. Det kommer krav på ett mera hållbart resande i framtiden. Något som talar för att vi kommer att resa kortare sträckor, hålla oss mera inom Sverige. Som i sig talar för svensk besöksnäringen. Nu är det här med osäkerhet och miljömedvetenhet ingen unik svensk företeelse, utan något som även tyskar, norrmän, holländare och amerikaner tänker på och som påverkar det internationella resandet negativt.

Det kan i alla fall leda till att vi svenskar minskar vårt utlandsresande och väljer att stanna hemma. Vi har sett de senaste åren att det inhemska resandet har ökat, till följd av en svag svensk krona i kombination med flygskam och nya ord som Svemester och Hemester har myntats. Om vi sedan lägger till osäkerheten p.g.a. pandemier och ett ökat miljö-/klimatmedvetande så blir motivationen att stanna hemma ännu högre.

Sannolikt kan inte ett ökat inhemskt resande helt kompensera bortfallet från den internationella andelen besökare. Internationella besökare spenderar helt enkelt mera pengar här, än vad vi svenskar gör när vi reser runt i vårt eget land. Därför kommer de kommande åren att bli svåra för många inom svensk besöksnäring.

Kriser skapar kreativitet och nytänkande
Men visst finns det utvecklingspotentialer inom branschen. Sverige har en del helt unika förutsättningar, som finns bortom de traditionella turistmagneterna, saker som orörd natur, autenticitet och genuina upplevelser som jag tror kommer att efterfrågas, inte minst av de yngre, som idag är de nya och framtidens husbilsägarna.

Nya utmaningar
Det finns redan idag beslut som får betydelse och påverkan i vår framtida vardag. Regeringen, tillsammans med C och L, har beslutat att all försäljning av bensin och dieseldrivna bilar skall upphöra senast 2030, om 10 år. Ok, det finns en hake, det är att en sådan lag som kräver godkännande från EU-kommisionen. Där finns det säkert både de som är för och de som är emot. Men att det finns ett slutdatum för fordon som kräver fossila bränslen, det tror jag att de flesta av oss håller med om. Sedan utfasningen av försäljning av fossila bränslen går säkert ganska snabbt, vem kommer idag ihåg och saknar eldningsoljan till våra hus?

Vi har även ett uttalat mål att inom 10 år ha 70% lägre utsläpp från inrikes transporter, något som inte kommer att gå obemärkt förbi oss som kör omkring med våra husbilar. För att nå det målet, som jag förstår är ett högt ställt mål, kräver stora ingrepp inom en mängd områden. Vårt husbilsåkande är en del i det målet, om än väldigt litet och marginellt, men visst blir vi påverkade.

Skatten på drivmedel har tidigare varit en universallösning i debatten, för att få ner vårt resande, men det kommer inte att räcka för att nå målen. Här krävs ny teknik, nya typer av bilar och husbilar, elektrifiering, nya drivmedel som BIO-bränslen från t.ex. den svenska skogen, som Greta f.ö. förkastade i sitt sommarprat.

Vad händer med våra bilar om 8 - 10 år?
Vi diskuterar på Forumet en del om våra husbilars säkerhet, rättare sagt bristen på säkerheten i bilarna, bl.a. i tråden ”Trafikverket ger tips för en säkrare semester i husbilen”. Däremot pratar vi sällan eller aldrig om det här med utfasningen av fossildrivna fordon, dagens fordon, våra bilar, vad händer med dem? Troligen inget upplyftande ämne att ventilera.

När kommer Bonusbilarna att finnas hos husbilssäljarna?
Visst har jag sett några prototyper på eldrivna husbilar, den första såg jag i bransch pressen redan 2014, det var en engelsk liten van byggd på Nissan e-NV200 4,5 m lång och 2 m bred. Vi träffade faktiskt på en av få sålda på ställplatsen i Örnsköldsvik 2018. Ägaren till bilen var inte entusiastisk över bilen, när det handlade om långresa som de var ute på och om jag förstod rätt så såldes bilen bara under ett år i England.

Nissan i Spanien, sålde också en campingvan med elmotor och räckvidd på 20 mil för några år sedan, men eftersom den inte längre finns på marknaden hade den troligen vissa svagheter.

Dethleffs E-home baserad på Iveco Daily, visades upp redan 2017, hade en räckvidd på 20 mil påstod man. Det kanske mest iögonfallande med den bilen var att den var täckt med 31 kvadratmeter solcellspaneler. Det blev nog bara en konstig prototyp som förundrade besökare på Dethleffs husbilsmuseum år 2030 kommer att fnissa åt, samtidigt som man fotograferar det märkliga fordonet, med sin inbyggda kamera i solglasögonen, som kontrolleras och styrs av blinkningar med det högra ögat.

Mera seriöst är troligen den tyska bilen Irdium, som man påstår har en räckvidd på 30 - 40 mil, med ett batteripaket på 800 kg. Den kanske skulle kunna möta kravet för att uppnå högsta bonusen 60.000 kr i Bonus-malus systemet. Men knappast ett realistiskt alternativ i marknaden idag.

Självklart arbetar biltillverkarna med frågan, troligen finns det redan fordon på ritborden som inte kräver fossila drivmedel, men när kommer det realistiska alternativ ut på marknaden och vad händer med t.ex. lagar och bestämmelser, hänger de parallellt med den tekniska utvecklingen? Har svårt att tro på en eldriven husbil som väger under 3500 kg och kommer det i sådant fall att krävas nytt körkort osv.? Idag är det inte självklart att kunna ladda sin elbil vid stolpen på en ställplats eller camping, 10A räcker inte.

Framtida värden på våra fossilberoende klenoder.
Till sist en annan fråga, vad är vår husbil värd om låt säga 8 år, då är vår bil 10 år? Kanske är den då osäljbar och får växa ihop med naturen på tomten…...


DSC00797 (Medium).JPG


Ser i dagens DN den braskande rubriken, "I den nya Greta-ekonomin får trosjätten problem", tur man inte är trosjätte, utan bara en enkel husbilsägare i dessa tider.

Ni som inte lyssnat på Gretas sommarprat kan göra det här; Greta Thunberg - Sommar & Vinter i P1 Rekommenderas.