Många känner Siv Ekstrand, under hennes alias här på Forumet, som är ”Livibil”. Siv har under åren generöst delat med sig av hennes egna erfarenheter som övervintrare med husbilen på sydliga breddgrader. Nu har Siv varit vänlig att sammanställa det viktigaste på ett och samma ställe, så det blir enklare för oss andra att finna Sivs råd och tips, när din drömresan skall planeras.

Tack Siv.



2E4BC312-57DF-416D-AB8F-8AC7E748F3A3.jpeg



Inför resan

Långresa eller övervintring
Innan man ger sig av kan det vara bra att tänka efter hur länge man vill resa och om det ska vara en längre rundresa eller en resa till ett speciellt resmål där man sedan står still under en längre tid. Båda har givetvis sina för och nackdelar. På rundresan får du se väldigt mycket men samtidig har vi upplevt att efter de ca 6 veckor vi brukar ta på oss till slutmålet så får vi tillräckligt med intryck och upplevelser. Efter det tycker vi det är skönt att slå ner bopålarna och leva lite mera vardagsliv. Det blir även lättare att komma in i en social gemenskap om man står kvar en längre tid. Särskilt om man är ute första gången kan det vara skönt med ett nätverk om man behöver hjälp med något. Var denna boplats ska vara är upp till var och en. Läs reseberättelser på FB och på Hbk. Ställ frågor till de som är där kring det som är viktigt för just dig. Vi har fastnat för Camping Bahia i Santa Pola på Costa Blanca. Vi gillar att det är en ganska stor välhållen camping till bra pris med många svenskar och nära en stad som lever hela året. Säkert finns det många liknande ställen och alla kan ju inte bo på Bahia. Denna vinter har det i princip varit fullt hela tiden och det har inte gått att boka om man inte förbokat en plats för hela vintersäsongen 1/10 – 31/3.

5.jpg
15.jpg

Eventuella hemresor
Om man stannar hela vintern kanske man vill flyga hem någon/några gånger av olika anledningar. Oftast hittar man ganska billiga flyg och i så fall är det ju en fördel att stå ganska nära någon av flygplatserna. Är man långliggare kan man lämna husbilen på campingen. Annars finns det inhägnade och bevakade uppställningsområden till en billig peng. Jag har betalat €30-40/månad tidigare år när vi avbrutit vistelsen här lite längre tid.


2.jpg
Försäkringar
Innan man åker bör man se över sina försäkringar. Givetvis behöver bilen vara försäkrad men det gäller även att se över sitt egna försäkringsskydd. Se till att ta med försäkringsbrev. Själv föredrar jag att spara dessa digitalt i plattan men andra kanske föredrar en pärm med alla viktiga papper. Båda funkar såklart, viktigast är att man vet var man hittar dem. Jag har även sparat en internationell blankett för skadeanmälan för bilen. I vissa länder rekommenderar man ett Grönt kort till bilen och de får man från sitt försäkringsbolag. Ta gärna kontakt med ditt försäkringsbolag och ställ alla frågor du kan komma på. Kör man tillsammans med någon som inte bor på adressen bilen är registrerad på kan detta påverka självrisken vid en skada.

Reseskydd
Oftast ingår 45 dagars reseskydd i hemförsäkringen men vissa bolag har längre tid och olika regler för förlängning respektive tillåtelse att avbryta resan för besök t ex hemma utan att påverka skyddet. Om man planerar att vara utomlands fler dagar än man har skydd för via hemförsäkringen tar man kontakt med sitt försäkringsbolag i god tid innan dagarna är slut för att beställa en förlängning. Denna kan bli ganska kostsam och beror bl a på ens ålder. Det kan vara värt att ta prisuppgift från flera olika bolag, t ex de som enbart sysslar med reseförsäkringar.
För den som gör ett besök hem över jul och nyår om minst 15 dagar fungerar CC bra. För de som är hemifrån utan längre besök hemma än 7 dagar har Folksam ett bra alternativ för Hbk-medlemmar.


Avställning
Står man still en längre tid på ett ställe kanske man vill ställa av husbilen. Här skiljer det sig mycket mellan olika försäkringsbolag. Så vitt jag vet är det i dagsläget bara CaravanClubs Superhusbilsförsäkring som tillåter att man bor i husbilen medan den är avställd utomlands.

ACSI
Om man tänker stå på camping ibland kan ett ACSI-kort vara väl investerade pengar. På lågsäsong får man rejäl rabatt genom deras enhetspriser. När man beställer kortet kan man även betala för deras App om man inte vill leta lämplig camping i de kataloger som annars följer med kortet. Vi använder ofta dessa campingar om de ligger lämpligt till. Upplever de som bra och prisvärda. Lätt att söka via appen och där också läsa andras omdömen om campingarna.



12.jpg

Appar
Utöver ACSI finns det ett antal olika appar som hjälper till att leta upp lämpliga övernattningsplatser, tömningsplatser mm. Själv använder vi oftast Campercontact. Upplever deras fullversion till ett pris av ca 50kr/år som väldigt bra. Både på ACSI och Campercontact kan man lätt klicka sig vidare till en vägbeskrivning t ex i Google Maps.
Även på HBKs forum finns ett avsnitt med ställplatser.

Surf och mobil
Mobilen fungerar numera för samtal och sms i hela Europa som hemma. Surfen får man dock kolla upp. Olika leverantörer har olika villkor. Det mesta man kan få tror jag är Telenors obegränsade som ger 100GB i Europa och en del andra länder. I det finstilta står det i regel att den surf man får utomlands gäller i max 4 månader. Efter det blir det dyrt. På många ställplatser och campingar erbjuds wi-fi till olika pris och av olika kvalitet.

TV
Även om man inte tänker att man ska titta så mycket på TV under resan kan det vara skönt att ha möjlighet att titta lite på det som intresserar en mest. Dessutom kommer det vissa regndagar som man kanske tvingas sitta inomhus hela dagen och vill ha lite sysselsättning.
Ofta kan man streama TV från sin leverantörs app och se samma utbud som man har tillgång till hemma. Att titta via play-tjänsterna fungerar oftast ok på egen surf men dåligt via utländskt wi-fi.
Jag har både mobil/surf och TV via Telenor. Det gör att jag inte förbrukar någon surf när jag tittar på TV via deras app i realtid.

Kreditkort och kontanter
Se alltid till att ha kontanter tillgängliga. På en del platser tar de inte kort och ibland behöver man småmynt för att betala toa, dusch, el mm. Det mesta går dock att betala med kort. Se till att ha minst två kort om ett av dem skulle försvinna eller sluta fungera. Kolla deras giltighetstid och beställ nytt i god tid om de går ut under den planerade resan. Man måste också säkerställa att korten är öppna för köp utomlands. Nytt kort skickas bara till folkbokföringsadressen.
Vid uttag i automat eller betalning i butik gäller att alltid välja Euro och inte SEK eftersom det senare ger sämre växelkurs. Ofta tillkommer en uttagsavgift även om ens egna kort inte har någon avgift för uttag. Det är den utländska bankens avgift. Undvik automater som inte är intill en bank. Dels blir det ofta dyrt i dessa automater och dels blir det problem om automaten skulle svälja kortet av någon anledning. Försvinner kortet i en banks automat kan man alltid gå dit och få hjälp när banken är öppen.

Tillsyn hemma
Be någon att titta till ditt boende i Sverige åtminstone var fjortonde dag. Har du villa kanske det behövs oftare särskilt om det snöar och det behöver skottas. Även om man tydligt markerar att man inte vill få reklam i brevlådan så fungerar det tyvärr inte alltid. Vissa räkningar kan man heller inte ha på e-faktura eller autogiro. Enklast är då att ta ett foto av fakturan och skicka över. Glöm inte att be husvakten att spola i avloppen då och då så inte vattenlåsen torkar. Det kan även vara bra att ha ett IDkort liggande hemma om något behöver hämtas ut på posten. Annars kan inte ombudet hämta försändelsen.

Räkningar
Börja i god tid att ställa om alla fakturor till e-faktura eller autogiro. Se till att ha minst två fungerande Bank-ID om något skulle sluta fungera. Be även banken lägga in utökad behörighet så det går att lägga in nya mottagare mm.

Val av resmål
Det finns hur många spännande resmål som helst. Försök inte hinna med alla på första långresan. Läs andras resetrådar på HBKs forum. Gå med i olika FBgrupper och läs på om olika resmål. Gå in på t ex www.mittresvader.se och leta upp väderstatistik för de platser ni funderar på att besöka.


8.jpg
6.jpg

Grovplanering
Ta fram en Europakarta och gör en grovplanering av resrutten. Använd t ex Google Maps för att beräkna restiden mellan olika platser. Lägg alltid till extra tid för resan eftersom husbilen inte tar sig fram lika fort som en personbil. Tänk även på att på populära platser kan man behöva landa inte alltför sent på eftermiddagen för att få plats. Lägg även in några dubbel eller trippelövernattningar ibland på de platser som verkar mest intressanta. Det är rätt skönt att ibland inte behöva packa ihop för att köra vidare varje dag efter frukost. Passerar man t ex Moseldalen kan man googla och hitta var vinfesterna pågår. Har man andra specialintressen kan man lägga upp rutten åtminstone delvis efter dessa. Är det större arrangemang som man absolut inte vill missa kanske man t o m ska boka övernattning där. Annars brukar det lösa sig efterhand.

10.jpg


Resväg
Utgå från grovplaneringen och gör en finplanering dag för dag. Jämför restid till det tänkta slutmålet för dagens etapp med och utan betalvägar. Ibland finns bra gratisvägar men ibland blir det många samhällen och massor av rondeller. Gör ett medvetet val av vad du känner för just den dagen. Låt även väderprognosen för dagen vara med i beslutet. Vill du avverka en längre sträcka eller vill du se och uppleva mer?

Bro/färja
Det finns många olika alternativ för att ta sig från Sverige till Kontinenten. Beroende på var ni startar er resa kan de vara olika praktiska. Surfa runt och kolla upp restider och priser. Tänk på att medlemskap i t ex Hbk eller CC kan ge rabatt. Gör en sammanställning över totala restiden, mil att köra och pris för färja. Ofta är dagfärjorna billigare och har man inte bråttom fungerar det ju bra. Är det en längre färjetur kan det vara skönt att beställa hytt även på dagstur för att slippa sitta ett antal timmar på en plaststol i cafeterian.

Lastbilar helger och stau
Kan man välja att köra genom Tyskland en helg kan man slippa åtminstone en hel del lastbilar. Under sommaren juli-augusti får de inte köra lördag och söndag. Resten av året har de körförbud på söndagar.
Vägarbete på Autobahn är ingen ovanlig syn. I nästan samtliga fall så leder man över trafiken till det motsatta körfältet vilket gör att utrymmet måste delas med mötande trafik, detta problem har man löst på följande sätt. Högra körfältet brukar vara ganska brett och det vänstra bara 2 m brett. Hastighets- begränsningarna ligger mellan 60-80km/h men notera att trafikrytmen kan ligga upp mot 100km/h beroende när på dygnet man passerar.
När det uppstår stillastående köer s k stau måste man tänka på att lämna plats för utryckningsfordon i en rettungsgasse. Den bildas genom att bilarna i filen längst åt vänster håller så långt åt vänster som möjligt. Övriga filer håller åt höger. På så sätt kan utryckningsfordon ta sig fram näst längst åt vänster. Det är dryga böter om man inte följer detta.

Karta
Även om man mest använder GPS och Google Maps är det bra att ha papperskartor. En översiktlig Europakarta är bra för översikten. Sen är det bra att ha en kartbok för varje land med tydlig skala. Dessa kan man med fördel stanna och köpa på någon bensinstation. Där finns ett större urval som man kan titta på och även bättre priser än hemma i bokhandeln eller på nätet.

GPS
En bra uppdaterad GPS är guld värd. Välj gärna en modell för campingfordon. Då kan man lägga in sin bils mått och vikt och hamnar inte lika lätt på för små och trånga vägar även om det kan hända i alla fall. I dessa GPS finns också ställplatser och campingar inlagda vilket gör det lätt att hitta dit. Denna typ finns både från Garmin och TomTom och det är en smaksak vilken man väljer.
Vill man se hur det ser ut i verkligheten på en plats är Google Maps i satellitläget användbar.

Betalvägar och dekaler
Än så länge är det gratis att köra genom Tyskland men det pratas om att man ska få betala där. När man sedan kommer längre söderut, i Italien, Frankrike och Spanien, börjar betalvägarna. Oftast kan du betala med kort men ha alltid lite småpengar tillgängliga. I Schweiz, Österrike och Slovenien är det vignett eller betalbox som gäller beroende på vikt på husbilen. Har ni en husbil över 3.500 kg kan det vara klokt att beställa en EasyGo+.
I Tyskland förväntas man ha en miljödekal liksom i Frankrike. Den tyska kan man köpa på en Dekra station i Sverige och den franska beställer man här https://www.certificat-air.gouv.fr/en/

Camping/ställplats/fricamping
I princip finns det tre typer av övernattningsplatser. Alla tre hittar man i de appar jag skrivit om tidigare. Var och en har sina fördelar. Många gör liksom vi att de nyttjar olika typ vid olika tillfällen.
Fricamping är när man övernattar på en plats som inte är avsedd för detta men som kanske ligger vackert och som är gratis. Tänk på att Väla en plats som känns säker. Oftast finns ingen typ av service så det gäller att ha tömt och fyllt innan man väljer detta alternativ. Ibland är det skyltat om förbud mot camping. Huruvida övernattning med husbil är camping råder det delade meningar kring. Viktigast om man väljer att fricampa tycker jag är att inte breda ut sig genom att ta ut markis, utemöbler mm och att lämna platsen minst lika ren som när man kom.
Ställplatser finns hela vägen mellan Tyskland och södra Europa på många platser men brukar inte gå att förboka. Ibland finns viss service och ibland ingen alls. Vissa är gratis och andra kostar en slant mellan några få Euro upp till €40. Ibland tillkommer kostnad för toa, dusch, el mm. Vill man ha den servicen blir det ibland billigare och enklare med en billig camping.
Camping kan vara av väldigt olika standard men du kan räkna med toa, dusch, diskmöjligheter och el. Allt utom ev el brukar ingå i priset. Oftast kan du förboka plats. Reser man på lågsäsong kan man få bra enhetspriser inkl allt genom ACSI på mellan €12-20. Står man längre tid på en camping sjunker ofta priset per natt drastiskt. Vi som övervintrar på Camping Bahia betalar t ex €8,80 + el när vi står mer än 90 nätter jämfört med ACSIpriset på €20 inkl el.

19.jpg
P7046569.JPG


Packning
De flesta som ger sig ut på en långtur eller övervintring i södern har oftast erfarenhet av husbilsliv närmre hemma. Då har man också vana vid att packa det man behöver under den tid man ska vara borta. Mycket mer behövs inte för en övervintring. Kläder för både varmt och kallt behövs ju men lager på lager fungerar bra. Man behöver ofta betydligt mindre med sig än man tror.
Tänker man inte fricampa hela tiden hittar man ofta tvättmöjligheter. Glöm inte att ta med en tvättlina och klädnypor.
Ett extra ombyte av lakan och handdukar kan vara bra men mer än så behövs knappast. Oftast tvättar jag, torkar och bäddar igen med samma lakan igen på eftermiddagen.
En liten uppsättning verktyg kan vara bra att ta med liksom silvertejp och buntband. Medel till toatanken kan såklart köpas på campingbutiker längs vägen men de tar inte så stor plats så jag brukar ta med ungefär vad som kommer att gå åt. Biltemas Avloppsrens följer också med några flaskor av i vår packning för att hålla ledningarna rena. En hink att tömma gråvatten i är bra om man står still lite längre. Likaså är en slang och en vattenkanna bra att ha att fylla med.
Det mesta går att köpa längs vägen men är det något särskilt man inte kan leva utan tar man givetvis med ett lager av det. Mediciner brukar man kunna få lösa ut så det räcker för den tid man ska vara iväg. Ta gärna med receptet att kunna visa upp om någon medicin skulle väcka misstanke i tullen någonstans. Dock märker man knappt gränserna längre och jag har själv aldrig blivit kollad i någon tull.
Lätta utemöbler, en gasolgrill, solskydd till markisen, ev förtält och markmatta om man ska stå still länge har man glädje av.
Cyklar ger en större frihet. Det är inte alltid man lyckas hitta en övernattningsplats inom gångavstånd till affär, restaurang, sevärdheter mm.
Glöm inte att ha koll på er totalvikt innan ni ger er av. Även om man tycker man bara tar med sig det viktigast blir det snabbt kilon och det är inte kul att bli stoppad och vägd med överlast.

Värme och vatten
Även i södra Europa blir det kallt på nätterna. Därför behöver man tänka igenom hur man ska värma husbilen. På camping är det ju enkelt men dyrt via el. På ställplatser och vid fricamping finns oftast inte den möjligheten. Har man gasolvärme finns olika möjligheter. Förflyttar man sig relativt ofta kan LPGtankar vara bekvämt. Det är lätt att hitta fyllningsställen i Europa bara man har adapter och utvändig fyllning. Står man still längre tid kan man hyra en lokal gasolflaska att koppla in bredvid en svensk eller en LPGflaska. På en del ställen lär det även gå att få fyllt en svensk flaska men det är inget vi provat så jag lämnar vidare att läsa på mer om det på annat håll.
Vattnet går i regel att dricka överallt men smakar ibland av klor. Se till att fylla med ren slang eller kanna. Vill man vara extra säker kan man tillsätta vattenreningstabletter eller lägga i en Certec-stav PRODUKTER - Herobi Fritid för att hålla vattnet friskt.

Om man blir sjuk
Blir man sjuk får man akut sjukvård genom den offentliga sjukvården inom EU genom att visa upp det Blå kortet som man beställer från FK. Skulle man hamna på privat vårdinrättning kan man behöva använda sin reseförsäkring. Sjukvården är oftast minst lika bra som i Sverige men man kan inte alltid förvänta sig att de pratar ens engelska.
Behöver man tandvård brukar även det lösa sig. Viss akut tandvård kan ersättas av reseförsäkring eller olycksfallsförsäkring. Annars får man betala, ta kvitto och journalutdrag och anmäla till FK för återbetalning av den del som de står för. Samma regler för egenavgift som i Sverige.

4.jpg

Säkerhet
Normalt sunt förnuft gäller på resan liksom hemma. Södra Europa känns ofta säkrare än hemma i Sverige även om det klart finns vissa områden som kräver större försiktighet. Lås gärna dörrarna när ni kör så riskerar ni inte att någon rycker upp en dörr när ni står still t ex vid ett trafikljus. Lås även bilen medan ni tankar. Ett bra larm på bilen som även används som skalskydd på natten är att rekommendera. Extra lås finns det många att välja på och även många hemgjorda varianter att läsa om på nätet.
Välj övernattningsplatser som känns säkra och lägg aldrig pass, pengar och värdeföremål framme i bilen medan ni sover där bak.

7EFD77E4-B889-45FB-9A8E-DAD12489CAEC.jpeg
Låt bara inte rädsla och oro få er att avstå från resan……det finns så fantastiskt mycket härligt att uppleva utanför Sveriges gränser!

Det andra alternativet är vissa dagar helt okej.​

13.jpg


08MAR21/TD/