Fehmarn Bält-förbindelsen
Byggstart av tunneln mellan Rödbyhamn och den Tyska ön Femarn är beräknad till 2019-2020 och kommer att ta 8-9 år att färdigställa.
Beroende på överklaganden kan byggstarten fördröjas ytterligare. Ursprungligen var byggstarten beräknad till 2013 men beroende på protester-överklaganden har byggstarten försenats.
Protesterna har varit starka från rederiet ScandLines som kommer att få stark konkurrens av tunneln och kanske därmed får lägga ner förbindelsen över Femarn Bält.
Beroende på överklaganden kan byggstarten fördröjas ytterligare. Ursprungligen var byggstarten beräknad till 2013 men beroende på protester-överklaganden har byggstarten försenats.
Protesterna har varit starka från rederiet ScandLines som kommer att få stark konkurrens av tunneln och kanske därmed får lägga ner förbindelsen över Femarn Bält.
Det blir inte Europas längsta vägtunnel men Europas längsta väg- och tågtunnel.
Vi kommer att följa projektets utveckling