upload_2019-5-6_10-55-45.png
Miljödekaler.
När vi passerar en landsgräns inom EU/EES-länderna behöver vi oftast inte visa identitetshandlingar, vi kan använda vår mobiltelefon och den 1 juni 2017 kan vi inom EU/EES surfa till samma kostnad som i hemlandet.
Men för fordonet gäller inte denna gränslösa passage på samma sätt. Tyskland har sedan tidigare infört en miljödekal Feinstaubplakette som tillåter eller begränsar inkörning i Umweltzonen, miljözoner. Frankrike planerar att införa en miljöklassning av fordon för begränsning av trafik i miljözoner. Italien har infört miljözoner men har ett annat system som begränsar eller förbjuder infart i sådana zoner.
Förmodligen kommer fler länder inom EU/EES att införa miljözoner.
För bilister som korsar flera landsgränser gäller det att ha just det landets miljöplakett.
Tendensen är att vindrutan belamras med ett växande antal miljöplaketter, en för varje land.
Det finns en vedertagen miljöklassning av motorer, varför kan man inte inom EU/EES enas om att använda denna miljöklassning och ha en gemensam miljödekal?

Vägavgifter.
När det gäller väg- och motorvägsavgifter har splittringen hunnit långt.
Följande länder har vägavgifter som beroende på fordonets vikt kräver Vignette eller en e-dosa.

Miljömärken.JPG
I ett flertal av dessa länder kan man betala kontant eller med vissa betalkort.
Tendensen är att varje land inför en egen landsunik Vignette alt. e-dosa, och att ett fåtal av dessa e-dosor fungerar i mer än ett land.
Tendensen är också att vindrutan belamras med antingen Vignette eller en e-dosa för varje land.

Tänk tanken att varje land skulle ha ett eget unikt mobiltelefonsystem vilket skulle kräva en separat och landspecifik mobiltelefon för varje land. Tanken är befängd men just det förhållandet gäller för e-transpondrar (e-dosor).
Inom EU/EES borde man kunna enas om en standard för miljödekal vilket innebär EN miljödekal i vindrutan och att det sker en samordning vad gäller e-dosa vilket skulle innebära EN e-dosa som gäller inom hela EU/EES.