• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mest lättsålda husbilen?

F

F.d. 53676

Guest
Hej,

Har planer på att skaffa mig en husbil för att testa om det kan vara något för mig. Vet att många köper sig en billigare husbil för att pröva på och se vad de vill ha i sin nästa husbil. Fast billigare husbilar innebär äldre modeller med mer mil. Kanske inte den mest lättsålda när man i sin tur ska sälja.

Vad anser då ni är den mest ekonomiska och smarta husbilen att köpa ifall man kanske inte ska ha den i flera år? Hur ny ska den helst vara? Hur många mil får den max ha gått? Fördel med fram-/bakhjulsdrift? Vilken uppvärming? Vilken typ? Alkov, halv-, helintegrerad eller plåtis? Vilket chassi ska den helst vara byggd på? Någon speciell utrusning ni ser efter när ni själva ser på husbil?
Ja, frågorna är många. Så vad anser ni de mest attraktiva husbilarna på begagnatmarknaden har för egenskaper?

Vänliga hälsningar

Niklas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mest lättsålda husbilen?

En viss vägledning får man vid sökning av husbil på Blocket.
Priserna anges med prutmån.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Har tänkt att pröva under vintern. Med andra ord en längre tid. Därför blir det inte helt aktuellt att hyra. Vet på ett ungefär vad jag vill ha, men tänkte att det skadar aldrig att fråga målgruppen ifall det är något speciellt de söker som jag inte tänkt på.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Köpa på hösten när priserna har en tendens att vara lägre, eller i varje fall mycket mera lättprutade, är ett perfekt läge för dig.
Gör du en bra (billig) affär nu lär du utan problem kunna få tillbaka vad du gett till våren.
Du har säkert pratat med husbilsförsäljare och fått höra vad som är populärt bland köpare, håll dig till det när du köper så borde den sen inte vara svårsåld.

/Leif
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ska du ha en vinterbil är dubbelgolv, bakhjulsdrift och vattenburen värme bra att ha tycker jag.

Men framför allt - vad trivs du i för sorts rum. Sitter ni mest i köket och umgås kan en dinettlösning bli bra men gillar ni att slänga er i goa soffor så satsa på en bil som har mycket soffor och gärna att förarsäten går att snurra på så de kan användas i salongen.

Bokade en hyrbil förra hösten. Den hade vi på Island i augusti i år och hade jag inte redan hittat vår husbil i vintras så kanske det inte hade blivit någon alls för den trivdes vi inte alls med.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Nu kanske inte rubriken passar så bra längre, men vi kör ändå.

Har nu ganska bra koll på vilka egenskaper jag vill att min framtida husbil ska ha.

Skulle gärna vilja ha ett garage för snowboard, skoterkläder och diverse annat. Vill gärna ha en dinett med en längre soffa på motstående sida, alternativt en L-soffa. Detta då jag vill kunna skärma av förarhytten helt pga av vintercampning. Sedan är det alltid skönt att ha en soffa att slänga sig i efter en dag i backen eller på fjället. Dragkrok då jag ska dra släp med min snöskoter på, fast detta går ju alltid att eftermontera. Bakhjulsdrift tror jag också är ett stort plus och dubbelgolv mer eller mindre ett måste. Farthållare är nästan ett måste också då jag fort kör en del i vinter och vår. Dieselvärmare till bilen vore ett väldigt stort plus också.

Har kollat en del på blocket och funnit några som verkar intressant och tänkte höra med er vad ni tror om dessa. Min budget är runt 350k så får väl inte den finaste husbilen, men finns en del alternativ för den pengen.

Har hitta två LMC då dessa ofta verkar ha U-soffa bak vilket inte är helt fel. Många kan sitta och äta runt bordet samt att man kan ligga och vila i den utan problem. Den ena var däremot inte bakhjulsdriven och lite äldre samt den andra på ett Ford chassi. Tycker mig se att Ford betingar ett lägre pris. Hur kommer det sig?

Har hittat några Nordic som verkar vara de bästa vinterbilarna och jag gillar också deras layout, men de känns gamla invändigt och är också äldre än andra bilar i samma prisklass. Känns inte helt prisvärda.

Några Euro husbilar som känns ganska modern invändigt, men jag vet inte helt hur bra vinterbilar dessa är.

En Pilote och en Rimor som jag också är lite osäker på när det gäller vinteregenskaper.

Två Bürstner Elegance 591 som har en bra layout samt känns modern, men framhjulsdrivna och helintegrerade vilket får mig att tro att de kommer vara kallare invändigt.

Långt inlägg med massa info, men jag hoppas att ni kan hjälpa mig sortera ut lite i de bilar jag hittills fastnat för och kanske tipsa om en ny.

Tacksam för svar!

Niklas
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Hej,

Har planer på att skaffa mig en husbil för att testa om det kan vara något för mig. Vet att många köper sig en billigare husbil för att pröva på och se vad de vill ha i sin nästa husbil. Fast billigare husbilar innebär äldre modeller med mer mil. Kanske inte den mest lättsålda när man i sin tur ska sälja.

Vad anser då ni är den mest ekonomiska och smarta husbilen att köpa ifall man kanske inte ska ha den i flera år? Hur ny ska den helst vara? Hur många mil får den max ha gått? Fördel med fram-/bakhjulsdrift? Vilken uppvärming? Vilken typ? Alkov, halv-, helintegrerad eller plåtis? Vilket chassi ska den helst vara byggd på? Någon speciell utrusning ni ser efter när ni själva ser på husbil?
Ja, frågorna är många. Så vad anser ni de mest attraktiva husbilarna på begagnatmarknaden har för egenskaper?

Vänliga hälsningar

Niklas

Kontrollera vilken lastvikt bilen har.
Ett dyrköpt misstag om den är för liten.
Kontrollväg bilen innan köp.
Vi har haft 1.250 kg och kommer få 1.110 kg.
Då har man bra marginaler.
Varenda liten "pryl" blir en del av lastvikten.
Hade i somras 3.800 kg när semestern började.
Alltså 450 kg "kvar".
Lycka till med husbilslivet.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ska absolut kolla upp lastvikten innan köp. Vad brukar lämplig lastvikt ligga runt på ett ungefär?

Har också börjat snöa in mig mer på Euro husbilar. Hurpass vinteranpassade är dessa?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Mest lättsålda husbilen?

hej de äldre eura mob har dubbelgolv och är bra vinterbilar därför finns fler norröver av dessa ! lycka till
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ska absolut kolla upp lastvikten innan köp. Vad brukar lämplig lastvikt ligga runt på ett ungefär?

Har också börjat snöa in mig mer på Euro husbilar. Hurpass vinteranpassade är dessa?

Helt beroende på hur många ni är, och vad som är monterat och vad ni vill ha med er.
Jag skulle tippa på minst 500 kg, för det drar snart snabbt iväg.
Har som tidigare sagt en lastvikt på mer än 1.000 kg.
Lycka till med er husbil.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

hej de äldre eura mob har dubbelgolv och är bra vinterbilar därför finns fler norröver av dessa ! lycka till

Hur gamla är dessa äldre du syftar på? De jag kollar på är runt 02-05 och en av dessa har skrivit att bilen har dubbelgolv. De andra är ganska återhållsam med info om husbilen.

olsborgs: Runt 500kg borde absolut räcka för mig då jag till största del kommer nyttja husbilen själv.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Tror nog att alla Eura har dubbla golv! Själv har jag en contura som utan tvekan är en vinteranpassad bil. Allt som kan frysa ligger i uppvärmda utrymmet mellan golven. Man kan nog få en bra Eura 03-05 för 350000 skulle jag tro!Min erfarenhet av Eura är mycket bil för pengarna, jänmfört med bilar utan dubbla golv som jag havft tidigare är skillnaden stor! Lycka till!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Eura är en underskattad bil. Har haft två Conturamodeller. En -03 och en -09 mycket bra vinterbilar med dubbelgolv.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Låter lovande med Eura. Har två jag ska höra av mig på. Den ena är en Centura och den andra är en alkovmodell. Fördelen som jag ser med Centuran är garaget där man få plats med snowboard, skoterkläder och diverse annat. Fördelen med alkovmodellen är att den har en bredare soffa bredvid dinetten. Fast på ena bilden av Centuran ser det ut som om man kan lägga ett mellanlägg mellan dinetten och soffan för att få en stor L-soffa. Någon av er som haft en Centura som vet om det stämmer?
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ska mest troligt åka och kolla på en Eura Mobil 635 -02 nästa helg och tänkte ställa några frågor om den innan för att få lite mer kött på benen. Dessvärre har nuvarande ägare fått den i inbyte mot en husvagn och kan därför inte allt för mycket om den. Det jag undrar över om även denna har dubbelgolv som de flesta andra av denna årgång verkar ha? Vet någon hur det ser ut med förvaring i det eventuella dubbelgolvet? Har som sagt en snowboard samt skoter/skidkläder jag ogärna vill ha i husbilen. Något annat jag ber veta eller se efter vid visning? Är som sagt min första husbil/husvagn och är därför helt novis i detta ämne.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Eldre Eura er vel de bobilene jeg har sett de største fuktskadene i. Integrerte hvor hele sidevegg løsner fra gulv/tak, alt pill råttent.
På alkovebiler er ofte å se at skjøten på tvers under alkoven, som er over frontvindu, samler mye fukt og råte, pluss overganger gulv/vegg.
Vær forsiktig siden disse bilene er gamle, med tre konstruksjoner og isopor isolasjon.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Det var tråkigt att höra. Någon annan har har samma erfarenhet av detta?
Är det många tillverkare från början av 2000-talet som byggde enligt samma princip som Eura?
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Hej Niklas! Tror nog att alla äldre husbilar är uppbyggda med träreglar kan kanske finnas något undantag? Att Eura skulle vara mer utsatta för röta har jag svårt att föreställa mej! Allt beror naturligtvis hur man sköter och ser till sina prylar. Sen skulle jag nog rek.från 03 och framåt när det gäller Fiat för då är det den nya lådan. Sen är det nog så att man bör kolla fukt å röta på äldre HB och då lite mer på bilar som är vinteranpassade.Eura är ju en hb som används mycket under den kalla årstiden och blir då av naturlig skäl mer utsatt än en tresäsångersbil! Men är helt övertygad om att det finns många beg. Eura från 03 å framåt som har rullat på saltfria vägar! :mcride:
 
Toppen