• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mest lättsålda husbilen?

F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Nordic brukar vara svårsålda om det har betydelse för dig. Men allting hänger ju på priset förståss.

Ja, de brukar stå väldigt högt i pris har jag märkt, och som trådnamnet anger så har det betydelse om de är svårsåld. Just denna tror jag däremot låg ganska rätt i pris. Enligt säljaren var det stort intresse, fast det säger de väl alltid å andra sidan.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Då ska jag fara förbi en säljare imorgon för en provkörning, inspektion av serviceboken m.m. Om inga större fel eller brister upptäcks så ska det skrivas kontrakt, med en klausul om att köpet hävs ifall fuktkontrollen visar fukt eller röta. Tänkte även väga den i samband med detta. Så tänkte höra en sista gång om det är något jag bör se efter eller kolla upp innan jag skriver kontrakt?

Bilen i fråga är en Eura 706 från 2002 på Mb Sprinter chassi med sprintshiftlåda och 10.500mil på mätaren.
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Är det den på kumla bilcenter för 329000:-??
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Kolla hörnen bak i bodelen, och fram dessa brukar vara kexiga.
Titta under fram i bodelen där hytt och bodel möter varandra det är som ett hål upp, där brukar det vara mjukt och finnas fukt.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Tack så mycket! Ska kolla in de punkter du nämnde. På sista punkten antar jag du menar att man måste under bilen för att inspektera?
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ja, där framme bakom där du har dom rundade hörnen vid hyttdörrarna.
Den rundade delen brukar vara ihålig underifrån, där i själva håligheten från undersidan, kommer det upp mycket skit när man kör.
Hoppas du förstår hur jag menar?
Kolla även hörnen bak underifrån också.

Lycka till!
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ja, då är jag med. Ska ta och inspektera hörnen grundligt imorn. Tack för hjälpen!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Hej Niklas.
Kul att du har fastnat för EuraMobil. Vi är väldigt nöjda med vår.
Kolla så att panelen (C2015 EM) ovanför dörren fungerar. Om det är någon funktion som inte fungerar kan det även vara el-boxen DS-500 EM) som är defekt. Se bilagd bruksanvisning.
Om dessa prylar är trasiga ( vilket förekommer) så måste man vända sig till den Autohallen som är generalagent. Dom i sin tur vänder sig till EuraMobil som startar ett reparationsärende hos tillverkaren CBE i Italien. I elektroniken sitter det progammerade mikroprocessorer som är mönsterskyddade vilket gör att Autohallen, Euramobil & CBE är ensamma om reparationerna.

Jag vet eftersom mina grejer var kass & har just fått tillbaka dom efter reparation & programmering hos CBE & jag kan lova dej, billigt var det inte.
Du får gärna höra av dej om du har frågor om detta. (0705-692774)

Bennie
 

Bilagor

  • CBE user manual+techn.doc.ACI.13-03-01.pdf
    1,5 MB · Visningar: 28
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Tack så mycket för det tipset och för bruksanvisningen! Ska läsa igenom den och testa alla funktioner imorn. Ska höra av mig om det uppstår några frågetecken.
Har ni haft några beskymmer med fukt i er Eura?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ja, ett område 1x2 dm under luckan till gastuberna som jag fixade till. Efter detta gjordes en fuktmätning av hela bodelen som befanns vara fuktfri. Jag vill bara råda dej att inte gå med på en prisreducering om panelen inte fungerar fullt ut såvida dom inte sänker priset 10000:- - 20000:-. Där någonstans hamnar du om du skall skicka in grejerna för reparation.

Bennie
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Antar att det tar en del tid också om det ska startas ett reperationsärende och ett annat land skall blandas in också. Ska testa panelen grundligt. Vad var det som inte fungerade på din?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Panelen fungerade bara ibland & då fungerade inte batteri- & övervakningarna för färsk/gråvatten. Om panelen inte går att få igång så kolla om säkring #1 (1A) i DS-500-boxen är kass. Är den det så är risken stor att boxen & panelen kortslutits & då kan programmen i mikroprocessorerna ha blivit raderade. I så fall är det bara att skicka grejerna till CBE. För mej tog det 3 veckor från det att jag lämnade grejerna hos Autohallen i Alingsås tills jag kunde hämta dom där igen.

Bennie
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Var och provkörde den idag och den var riktigt trevlig att köra, även elcentralen fungerade som den skulle. Efter råd från micking så kollade jag alla fyra hörn och fann röta i ena hörnet bak. Misstänker stenskott eller liknande som fått skyddslagret att släppa. Kom överens om att bilen ska fukttestas och skadan inspekteras för att se omfattning och kostnad för att åtgärda.
Tog en bild som jag tänkte visa er för att se vad ni tror om skadan.
778639fe-7d32-4fc2-b935-5bde100963b2.jpg
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Precis så brukar det vara.
Oftast har det gått uppåt i väggarna och det är hur mycket som helst att göra.

Är du händig så fixar du det, men då får dom isåfall gå ner i pris på den.
Jag hade skambjudit. För det dom begär är alldeles för mycket för en skadad husbil.

Lämnar du in den för reparation kostar det nog minst 30000:-.
Ska dom själva reparera den så lita inte på att dom gör mer än vad som behövs för att det ska se bra ut.

Detta är mina högst personliga åsikter.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Okej, hoppas så klart att det inte är så allvarligt, men misstänker att du har rätt. Ska som sagt vänta och se vad firman som ska inspektera bilen säger innan jag tar något beslut.
Finns däremot en likadan på blocket som jag tänkt ringa på imorgon. Är inte helt lätt att hitta en husbil med liknande planlösning och bakhjulsdrift i min prisklass har jag märkt. Långbäddar är väldigt populärt och även vridbara bilstolar istället för dinett.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Om du letar upp en Euramobil Integra så har dom vridbara stolar. men då är vi inne på helintegrerade bilar. Integra är också dom som är bäst utrustade. Kanske en sådan här?
https://www.blocket.se/kalmar/Eura_Mobil_I_670__01_68529500.htm?ca=16&w=3.

Själva har vi en EuraMobil Integra 690Hb & är väldigt nöjda. En suverän vinterbil med garage, dubbla värmare & bra lastvikt.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Det jag menade var att jag inte är intresserad av vridbara stolar, utan en fast dinett. Gärna med en långsoffa på motstående sida. Fast det populäraste verkar vara just vridbara stolar, och långbäddar.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Jeg blir dårlig når jeg ser husbil, treverk og isopor isolasjon. Garanti for problemer. Har tyske venner med en gammel Flair som har rullet over 200000km, som de kjøpte ny. Det er vel den eneste bobilen hvor jeg noensinne virkelig har følelse av at det er kvalitet, fortsatt skrammel og problemfri.
Denne ville jeg vurdert om den var tre/isopor fri:
Niesmann + Bischoff Flair 8000 i als Integrierter in Illingen
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Ja, en sådan hade jag kunnat tänka mig. Såg väldigt trevlig ut invändigt. Niesmann verkar helt klart fina bilar. Fast inte så många till salu i Sverige. Kanske ägarna inte vill göra sig av med dom.
 
Toppen