• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta eller inte starta motorn

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Undrar om det är vettigt att starta( inte varmköra) motorn när bilen står still under vintertiden. Skälet skulle vara att låta oljan gå runt några varv för att förhindra att vev/kamaxel torkar upp under denna tid och går för torrt när man startar upp till våren. Kanske finns någon motorkunnig som har en uppfattning.
/sören
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Starta eller inte starta motorn

Jag tänker starta min en gång i mån för att se om detta kan motverka dom vibrationer som kan förekomma på Fiat när motorn stått stilla en länge tid.Råkade själv ut för detta efter att bilen stått ca 4 mån.Vibrationerna försvann efterhand men kändes väldigt obehagligt.Jag byter olja innan bilen ställs av och att köra motorn en kort stund kan väl knappast vara fel.Ny oljefilm på alla ytor.

//Bengt
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Starta eller inte starta motorn

Hej,
Har läst många gånger om dettta när det gäller motorcyklar. Svaret är nej! Om du kör motorn i kyla så finns stor risk att luften i den halvuppvärmda motorn tar upp fukt som sedan kondenserar och orsakar korrosion. Om du ska köra så ska den värmas ordentligt vilket innebär att olja ska vara varm. Det tar tid och bör ske under belastning. Moderna motorer ska heller inte värmas genom att tomgångsköra utan man bör köra iväg "direkt".
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Starta eller inte starta motorn

Att starta motorn bara för att den ska gå nån eller fem minuter är bara till skada. Underhållsladda batteriet o låt motorn vara still om du ändå inte kör med den. Att byta olja innan du ställer av är oxå fel, varför försämra ny olja med fukt under 6 månader innan du börjar använda den. Kör nån vecka på våren o byt sen istället, se till att motorn är varm när du tappar ur oljan så all skit kommer ut.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Starta eller inte starta motorn

Intressant det här med oljebyte före eller efter vinteruppställning.
Det jag har hört är att lätta sot och slitage-partiklar som samlas i oljan sjunker till botten av oljetråget under långvarigt stillestånd.
Under normala förhållanden binds dessa till det additiv som finns i oljan och pumpas genom oljefiltret och fastnar där.
Vid långvarigt stillestånd är det risk att partiklarna istället fastnar i botten av oljetråget som avlagringar.
Så jag har alltid bytt motorolja och filter innan vinterförvaring.

Bettan o Einar
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Starta eller inte starta motorn

Jag arbetar på en bilimport vi har mellan 6000 - 8000 bilar i lager . Vi kör 90 dagars kontroll på samtliga märken . Det innebär körning bil till verkstad kontroll batteri får inte understiga 12.5 v , gör det det laddas batteri . Kontroll bromsar , däck lufttryck + div andra kontroller
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Starta eller inte starta motorn

Har en gymkompis som har ganska avancerat jobb på en bilfirma som mekaniker. Dessutom renoverar han jänkare på fritiden. Han tycker jag skall göra ett ryck med startmotorn, behöver inte starta motorn, för att förebygga att kolvarna nyper.
Men jag kanske fick det tipset för att jag har en gammal bensinare.

/M
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Starta eller inte starta motorn

Varför slita på motorn i onödan om du inte tänkt ut å köra.Tar ju en stund för å uppnå rätt olje tempratur,
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Starta eller inte starta motorn

Har en gymkompis som har ganska avancerat jobb på en bilfirma som mekaniker. Dessutom renoverar han jänkare på fritiden. Han tycker jag skall göra ett ryck med startmotorn, behöver inte starta motorn, för att förebygga att kolvarna nyper.
Men jag kanske fick det tipset för att jag har en gammal bensinare.

/M
--------------------------------------------------------------
En metod som i alla fall jag ofta har hört om och använt mig av förr i tiden är att koppla bort något så motorn inte startar, och sedan köra runt motorn på startmotorn tills oljetryckslampan slocknar, fem till tio sekunder.
Ny oljefilm på glidlager, kolvar får nytt läge i loppen m.m., och ingen värme som kan skapa kondens.
Tyvärr som så mycket annat strul med nyare elektronikmonster så är det inte så lätt längre. Koppla ur säkringen till bränslepumpen funkar ibland, men många bilar går inte att köra runt på startmotorn om inte bränsletrycket är uppe, och nästan omöjliga att lura runt om inte alla kriterier för start uppfylls.

M.v.h. JANKRO.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Starta eller inte starta motorn

När försvaret var stort och hade fordon i mobförråd stod de där i åtskilliga år i förråd utan uppvärmning och med jordgolv. Var aldrig några problem med att få igång dem. Inga "mellanstarter".

En pansarbandvagn med bensinmotor stod i mer än 40 år utomhus som monument. Vintertid täcktes den med presenning.

Det beslöts att se om den kunde användas. Kolvarna hade fastnat, men lite rostolja genom tändstiftshålen och en skruvmejsel att pillra med på startmotorkransen avhjälpte detta. Efter rengöring av förgasare startades motorn, och vagnen körs idag på olika uppvisningar. Räcker det som bevis att det inte behövs starta?

Motorolja från ca 1970 har inte dagens kvalitet men dög ändå.

Per-Åke
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Starta eller inte starta motorn

Hej igen och tack för era synpunkter, lite delade meningar och det är det man gillar. Det finns mycket erfarenheter och kunskaper i klubben så man får tolka svaren på bästa sätt. Det kommer fram sådant som man inte tänkt på men har nytta av. Tack ska ni som svarade ha. Tack!
/sören
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Starta eller inte starta motorn

När försvaret var stort och hade fordon i mobförråd stod de där i åtskilliga år i förråd utan uppvärmning och med jordgolv. Var aldrig några problem med att få igång dem. Inga "mellanstarter".

En pansarbandvagn med bensinmotor stod i mer än 40 år utomhus som monument. Vintertid täcktes den med presenning.

Det beslöts att se om den kunde användas. Kolvarna hade fastnat, men lite rostolja genom tändstiftshålen och en skruvmejsel att pillra med på startmotorkransen avhjälpte detta. Efter rengöring av förgasare startades motorn, och vagnen körs idag på olika uppvisningar. Räcker det som bevis att det inte behövs starta?

Motorolja från ca 1970 har inte dagens kvalitet men dög ändå.

Per-Åke


Ja men försvaret konserverade allt som skulle ställas i förråd.
Tror ingen hb ägare går igenom en sådan procedur.
Jag var med och plockade ut fordon på 80-talet för att sedan efter användning ställa i förråd igen. Ett digert arbete att återställa.

En modern dieselmotor är bäst att låta stå de månaderna, byt olja innan avställning så minskar risken för påverkan på materialens ytor. Om man startar en diesel så tar det oerhört lång tid innan den når arbetstemperatur vid tomgångskörning.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Starta eller inte starta motorn

Jag har åtskilliga gånger varit med om att vid övning hämta ut fordon ur mobförråd. Inga mer åtgärder var vidtagna vid uppställning mer än att batteriet underhållsladdats. På vissa fordon, i synnerhet med radio var det torrluftat men inte på övriga. Det var definitivt inte någon konservering av motorn för då hade det synts på röken från avgaserna.

Per-Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Starta eller inte starta motorn

Den enda åtgärden man skulle kunna tänka sig vore nog att man kunde köra några motorvarv utan förbränning.
För övrigt är nog rädslan för avsaknad av oljefilm rätt obefogad. För även om ytorna ser släta ut så finns det massvis med ojämnheter (i alla fall i mikroskop) som binder oljan och denna lilla mängd räcker för att förhindra att lagret skär. (och detta sker nog varje dag när man startar bilen på morgonen) De viktigaste är nog att man har rätt oljekvalitet.
 
Toppen