• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta eller inte starta motorn

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Starta eller inte starta motorn

Jag tänker lite på ljuddämparen, vid körning av motorn kommer fukt att avsättas inne i ljuddämparen, med kalla väggar blir det helt enkelt blött därinne.
Och det hjälper naturen på traven att oxidera, (skapa Rost).
Dvs skall man starta motorn både när det är kyligt och kallt, dvs under vinteruppställningen bör man köra så det blir varmt, och ljuddämparen är helt torr invändigt. Ofta ser man att röken från motorn innehåller kondenserad ånga de första minuterna efter start.

Dvs starta inte bilen i onödan om du inte är säker på tt kunna köra den varm, känn på ljuddämparen om den blir riktigt varm.

Ang oljebyte höst eller vår......
Svårt att få någon bra uppfattning om vad som är bäst.
Hur mycket som helst är skrivet om saken.
Jag ser två alternativ:
Endera höst resp. vår, vartannat år...... Nu är det 2016 dvs jämt år så då byter vi olja på hösen. Och nästa år 2017 är udda och vi byter olja på våren... njae det blev väl inte så bra.........

Eller så byter man olja vid midvinter, ett fint jobb på nyårsdagen kanske.

En gyllene medelväg är bäst...

Roy
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Starta eller inte starta motorn

En firma som lagar AC som jag anlitat anser att man bör starta motorn varje månad för att inte packningarna i AC:n skall torka. Han ansåg att motorn bör gå i ca 5 minuter.
/B-O
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Starta eller inte starta motorn

En firma som lagar AC som jag anlitat anser att man bör starta motorn varje månad för att inte packningarna i AC:n skall torka. Han ansåg att motorn bör gå i ca 5 minuter.
/B-O

Bara ett STORT problem, står bilen ute i kyla kommer inte AC att starta,
omgivningstemp. måste upp i ca. +5°C, innan AC går igång och pumpar runt köldmediat/smörjoljan och förhoppningsvis pysslar om packningarna :(

Edit: För motorns del dock, så är 5min. körning förkastligt.
Kan du inte ta en runda på ca. 10km med bilen så låt bli att starta den.
 
Senast ändrad:
Toppen