• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hanomag F25!

T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Hanomag F25!

Nu höll jag på hela kvällen igår med att förbereda inför besiktning, Men i vanlig ordning så händer alltid nått. Haft ner bromsarna runt om och honat alla bromcylindrar och packat om huvudcylindern och fick allt att röra sig men sen blev det ett litet uppehåll i mekandet. Nu när vi skulle lufta ur och justera det sista inför fredagen besiktning så hade en bromsslang svällt. Då det va bara att lägga ner. Men nu är det bara det kvar inför besikting ☺
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hanomag F25!

Nu höll jag på hela kvällen igår med att förbereda inför besiktning, Men i vanlig ordning så händer alltid nått. Haft ner bromsarna runt om och honat alla bromcylindrar och packat om huvudcylindern och fick allt att röra sig men sen blev det ett litet uppehåll i mekandet. Nu när vi skulle lufta ur och justera det sista inför fredagen besiktning så hade en bromsslang svällt. Då det va bara att lägga ner. Men nu är det bara det kvar inför besikting ☺
Svällde den igen så olja inte kom ut eller tillbaka, det senare är läskigt då man inte kan släppa bromsen efter en inbromsning!
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Hanomag F25!

Kom inte ut nån olja. Men ny slang kommer imorn. Så 15:40 ska den besiktigas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hanomag F25!

Kom inte ut nån olja. Men ny slang kommer imorn. Så 15:40 ska den besiktigas
Hoppas du byter alla slangarna för det är livsfarligt med sådana slangar, att du inte får broms är en sak med det är värre innan den helt sväller igen då olja ej går tillbaka snabbt!!

Så byt alla när du ändå håller på med ny olja, luftar od.
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Hanomag F25!

Haloj! Körde igenom bilprovningen med lite ojämna bromsar. Så det är ju rätt bra för att inte har varit besiktigad sen 1988 ☺

Blir nog tyvär att hanomagen inte kommer få åka till normadie. Körde in till bilprovningen och låg i 80 på mätarn och tyckte att det rullade på hyffsat. Slog på gps:en och då gick det i 68
Köpte en annan istället som jag hämtade idag
 

Bilagor

  • nyahusbilen.jpg
    nyahusbilen.jpg
    77,4 KB · Visningar: 36
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hanomag F25!

Hade det inte varit enklare att bara gasa på lite mer?
Vad hade du för däckdimension? Kan ju varit heltokigt och därför fel fart.
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Hanomag F25!

Tyckte att den varvade rätt friskt. Och jag har 15" däck på. Har fått fatt i 16" fälgar som jag tänkte prova. Men hittade den andra husbilen billigt. Och kunde inte låta bli ☺
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Hanomag F25!

Hörde av en annan som haft en riktig hanomag med. Hans toppade knappt 90. Så det måste ha blivit en annan utväxling när det blev mercedes. Den jag hade innan kunde man utan bekymmer 85-90.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Hanomag F25!

Haloj! Körde igenom bilprovningen med lite ojämna bromsar. Så det är ju rätt bra för att inte har varit besiktigad sen 1988 ☺

Blir nog tyvär att hanomagen inte kommer få åka till normadie. Körde in till bilprovningen och låg i 80 på mätarn och tyckte att det rullade på hyffsat. Slog på gps:en och då gick det i 68
Köpte en annan istället som jag hämtade idag

Du får berätta lite mer om ditt fynd på släpet
 
Toppen