• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag är fortfarande i lite av ett chocktillstånd kommer tillbaka till samma läge då jag var utbränd kommer inte ihåg namn och var jag lägger saker osv. letar igenom alla fickor hela tiden för att hitta mobilen och nycklar, egentligen skulle jag behöva vård.
Hoppas ni skrev skadeblanketten och att du ringde SOS international. Se upp för nacksmärtan.
Hej Bengtic,
Det har varit trevlig läsning gällande dina eskapader på denna resa.

Med tanke på vad du själv skriver, att du fortfarande känner dig i chocktillstånd så kan det vara bra att veta att chock kan lindra smärta och därmed kan du få ondare i t.ex. rygg och nacke när denna släpper.
Så i all välmening, även om du vill hem snabbt glöm inte bort att kolla upp dig själv så du inte får några framtida men av din tråkiga olycka.

Kör försiktigt mot Sverige och än en gång tack för dina trevliga reseskildringar!
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengt, beklagar verkligen den tråkiga situation du hamnat i och hoppas du får ordning på allt. Din strategi att efterhand späda med diesel är inte utan risk även om det är ett gammalt trick att slå i bensin för att få hindra paraffinering vid extrem kyla.
Jag har funderat kring problemen med din start motor och en sak som inte berörts i resonemangen är om du kollat så att motorblocket har bra kontakt med batteriets minuspol, oftast med någon jordfläta till kaross/chassi. Det kollas enklast genom att koppla en startkabel från batteriet minuspol till lämpligt ställe på motorblocket. Hjälper detta så får man leta upp jordflätan och se till att den får bra kontakt, eller byta ut den. Tillfälligt kan du använda startkabeln om den kan fixeras på ett tryggt sätt. Dålig jord mellan motor och batteri försämrar även laddningen av dina batterier.
Har du lust så slå mig en signal så kan vi resonera vidare.
Skickar pm med mitt nummer.

Lycka till, vi håller tummarna för dig.

Hälsningar
Bengt o Elisabet
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Nej någon stark människa har jag aldrig varit efter utbrändhet så tå jag ingen stress, jag tappar minnet och är en dålig förare i det läget. var nära att förlora körkortet doktorns order förra gången, körde vilse flera ggr i lilla finspång.
Sitter och kör med IGO i plattan men det är gamla kartor samma som de skickar med till provlicensen så den går inte att lita på men annars jättbra anvisningar sedan google maps direktuppkopplad som kan ge råd att åka rakt ut i naturen eller in på en kostig.
Garmin försöker hela tiden få mej att besöka alla avfarter som finns trots nya kartor så den ligger i bilen har provat here dirketuppkopplad som maps med bättre anvisningar men oduglig grafik.
Är i greve en ställplats med el utanför dortmund så jag har värme.
I morgon eller övermorgon ska jag försöka åka till sverige vet inte än vilken väg men en båtresa med hytt vore bra men sen kan jag ju inte stänga av motorn då kanske det blir som igår fick stå helt ensam och öde där tågen dundrade fram hela natten.
Försöker skicka några bilder från krocken, vet inte vilka invändiga dolda skador jag kan ha i bilen me förmodligen finns det såna.
Kommer inte sätta tillbaka tanken ska flytta den framåt så tyngdpunkte blir bättre.
 

Bilagor

  • 20170101_130050.jpg
    20170101_130050.jpg
    2,5 MB · Visningar: 92
  • 20170101_130132.jpg
    20170101_130132.jpg
    1,9 MB · Visningar: 99
  • 20170101_140739.jpg
    20170101_140739.jpg
    650,9 KB · Visningar: 179

Leffe Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Sala
HBK-Nr
22874
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

Har följt ditt spännande äventyr Bengtic! Tycker du varit otroligt stark trots alla problem du råkat ut för :yes: Du har säkert oxå väldigt mycket gott att tänka tillbaka på sedan du kommit hem!
Vet hur det är att ha varit utbränd och hur hjärnan funkar då! Du fixar det här Bengtic!
Hoppas att vi stöter på varann utefter vägen, du är en hjälte :yes:

Leffe!
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengt ! Jag känner igen mig i Dig från tidigt 90-tal då jag arbetade första gången i Tyskland med stormfälld skog med mina skogsmaskiner

Jag hade efter ca. 4 veckor sådan hemlängtan till fru och tre barn, särskilt när jag fick ett brev från dottern, då ca. 12 år, då gick det inte att hålla tillbaka tårarna

Jag hade liksom Du problem fast med en Nissan-pickup och på vägen hem la den av (växellådan) i höjd med Jönköping, lämnade in "liket" på verkstan och hyrde en bil, och raka vägen hem till stora kramkalaset, och då hade man inte dagens mobiltelefoner utan NMT-450

Jag skriver detta för att berätta att Du inte är ensam om att ibland längta hem, jag hoppas allt ordnar sig till det bästa för Dig, när det gäller färjan hem kan jag rekommendera Stena Line Kiel - Göteborg, lite dyr kanske men dom har Svensk personal som säkert kan hjälpa Dig med start eller annat vid avfart från färjan, denna är en nattfärja så Du är tvungen att boka hytt men då får Du i alla fall en natts god sömn, annars Rostock - Trelleborg också med hytt om Du åker nattfärjan

Hoppas Du får en någorlunda lugn hemfärd och kör försiktigt hälsar
Hasse & Ingegerd
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Nej någon stark människa har jag aldrig varit efter utbrändhet så tå jag ingen stress, jag tappar minnet och är en dålig förare i det läget. var nära att förlora körkortet doktorns order förra gången, körde vilse flera ggr i lilla finspång.
Sitter och kör med IGO i plattan men det är gamla kartor samma som de skickar med till provlicensen så den går inte att lita på men annars jättbra anvisningar sedan google maps direktuppkopplad som kan ge råd att åka rakt ut i naturen eller in på en kostig.
Garmin försöker hela tiden få mej att besöka alla avfarter som finns trots nya kartor så den ligger i bilen har provat here dirketuppkopplad som maps med bättre anvisningar men oduglig grafik.
Är i greve en ställplats med el utanför dortmund så jag har värme.
I morgon eller övermorgon ska jag försöka åka till sverige vet inte än vilken väg men en båtresa med hytt vore bra men sen kan jag ju inte stänga av motorn då kanske det blir som igår fick stå helt ensam och öde där tågen dundrade fram hela natten.
Försöker skicka några bilder från krocken, vet inte vilka invändiga dolda skador jag kan ha i bilen me förmodligen finns det såna.
Kommer inte sätta tillbaka tanken ska flytta den framåt så tyngdpunkte blir bättre.
Ser mycket bättre ut än jag tänkte mig, men som du skriver det finns säkert dolda skador. Antar att plasten böjde sig in därav att det ser så pass bra ut.

Men allt detta behöver du inte tänka på, försäkringsbolaget får kirra det, du kan vila upp dig och planera nya resor i närheten istället.

Konstigt med Garminnavigatorn för dig, den fungerar rätt bra tycker jag, kan du ha ställt in den lite fel möjligen?


Är det svartvatten tanken som lossnat?
Har du fått tag på någonverkstad som kan byta startmotorn?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag har inte varit till någon verkstad, har pratat med pilote1 och fått tips om en kontakt till solenoiden som kan vara dålig, fick ju igång den när jag sprayade runt där.
Ikväll provade jag och starta några gånger fick lite hjälp av en mycket kunnig holländare, han sa att batteriet var hyfsat men fel sort för att starta.
det är ju bobatteriet.
Ska sova nu och kolla lite i morgon och tanka fullt förmodligen 15l till mina föregående 31 idag och då kan jag glömma det problemet och marcha 90.
Diskuterade resväg med min bror och vi kom fram till att travemunde nattfärja med hytt kl 22 och framme 07 skulle vara förträffligt.
Det är 35 mil dit visserligen passera hamburg men jag har ju gott om tid att hinna dit.
Körde upp från Karlsrue idag 40 mil i 80km dagen innan med krock och 15mil körning i 70 gjorde jag från orcid 65 mil osv.
Har ju problem med ögonen ser knappt vad som står på mobilen och får ta på mej glasögon men då ser jag inte att köra, brukar använda 4 olika glasögon de jag kör med så jag ser skyltarna är lite färgade och fungerar inte när det är mörkt.
Så nästa sak att lägga de sista sparslantarna på blir nog en ögonoperation min far ser bättre än mej tack vare det.
En fin ställplats här utanför greve på sommaren nu är inte många här och restaurangen stängd idag, stekte ett ägg pulverkaffe och de sista knäckebrödet, för att få något i magen.
folk som är här verkar titta mycket på tv jag har inte hunnit slå på den sen jag satt dit den i somras.
har jag nu alltså tur så kan jag vara i sverige på onsdag morgon och att köra 50mil till finspång är ju lätt är ju framme på onsdag kväll då.
Men som vanligt händer det väl något oväntat men det är ju en bra resväg och det får kosta att kunna sova och äta på båten det är lite fel årstid nu med min bil, särskilt som det drar från dörren där vattentanken sitter under.
Golvet rör sig när jag går på det så något har hänt därunder, När det blir klart med försäkring osv. så lämnar jag in bilen och det känns inte bråttom.
Några har tyckt att jag var oförberedd på resan och det stämmer för det var mycket med min far som flyttade till ett tillfälligt vårdboende 12km utanför finspång, blev många besök och saker som skulle hämtas, så jag kunde inte fokusera egentligen.
Eftersom jag har problem med stress så skulle jag aldrig åkt iväg jag själv var den svagaste länken och gjorde en massa fel hela tiden.
Jag har insett att jag aldrig kommer bli helt frisk från det som hände 2006 när jag klappade ihop, jag visste ju det men ville så gärna resa och det var Per som gjorde att jag vågade annars hade jag nog vänt i tyskland och kört hem genom danmark, tänkte hela tiden på den besvärliga hemfärden.
Jag kommer nog använda bilen på ett annat sätt i fortsättningen inga långa resor eller umbäranden utan några dagar en vecka när vädret är fint.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag har inte varit till någon verkstad, har pratat med pilote1 och fått tips om en kontakt till solenoiden som kan vara dålig, fick ju igång den när jag sprayade runt där.
Ikväll provade jag och starta några gånger fick lite hjälp av en mycket kunnig holländare, han sa att batteriet var hyfsat men fel sort för att starta.
det är ju bobatteriet.
Ska sova nu och kolla lite i morgon och tanka fullt förmodligen 15l till mina föregående 31 idag och då kan jag glömma det problemet och marcha 90.
Diskuterade resväg med min bror och vi kom fram till att travemunde nattfärja med hytt kl 22 och framme 07 skulle vara förträffligt.
Det är 35 mil dit visserligen passera hamburg men jag har ju gott om tid att hinna dit.
Körde upp från Karlsrue idag 40 mil i 80km dagen innan med krock och 15mil körning i 70 gjorde jag från orcid 65 mil osv.
Har ju problem med ögonen ser knappt vad som står på mobilen och får ta på mej glasögon men då ser jag inte att köra, brukar använda 4 olika glasögon de jag kör med så jag ser skyltarna är lite färgade och fungerar inte när det är mörkt.
Så nästa sak att lägga de sista sparslantarna på blir nog en ögonoperation min far ser bättre än mej tack vare det.
En fin ställplats här utanför greve på sommaren nu är inte många här och restaurangen stängd idag, stekte ett ägg pulverkaffe och de sista knäckebrödet, för att få något i magen.
folk som är här verkar titta mycket på tv jag har inte hunnit slå på den sen jag satt dit den i somras.
har jag nu alltså tur så kan jag vara i sverige på onsdag morgon och att köra 50mil till finspång är ju lätt är ju framme på onsdag kväll då.
Men som vanligt händer det väl något oväntat men det är ju en bra resväg och det får kosta att kunna sova och äta på båten det är lite fel årstid nu med min bil, särskilt som det drar från dörren där vattentanken sitter under.
Golvet rör sig när jag går på det så något har hänt därunder, När det blir klart med försäkring osv. så lämnar jag in bilen och det känns inte bråttom.
Några har tyckt att jag var oförberedd på resan och det stämmer för det var mycket med min far som flyttade till ett tillfälligt vårdboende 12km utanför finspång, blev många besök och saker som skulle hämtas, så jag kunde inte fokusera egentligen.
Eftersom jag har problem med stress så skulle jag aldrig åkt iväg jag själv var den svagaste länken och gjorde en massa fel hela tiden.
Jag har insett att jag aldrig kommer bli helt frisk från det som hände 2006 när jag klappade ihop, jag visste ju det men ville så gärna resa och det var Per som gjorde att jag vågade annars hade jag nog vänt i tyskland och kört hem genom danmark, tänkte hela tiden på den besvärliga hemfärden.
Jag kommer nog använda bilen på ett annat sätt i fortsättningen inga långa resor eller umbäranden utan några dagar en vecka när vädret är fint.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Den kontakten är säkert den jag nämnt, den är bara att dra ut genom att stoppa in handen innanför grenröret ifall du är lite smidig, man ser inget men känner.

Du behöver ett batteri med många CCA(8-900), jag har alltid rätt nya startbatterier då jag vill vara någorlunda säker på att kunna starta även i kyla.

Ett mycket bra batteri är TUDOR 422TA1000

Du skriver att det drar vid dörren, har karmen fått sig en smäll tror du eller är det från golvet till tanken menar du?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Hoppas din fortsatta hemfärd går bra Bengt.
Tänker du åka med färjan från Travemünde till Malmö med Finnlines?
Om du då behöver el till bilen, så säg till vid incheckningen att du vill ha 230V inkopplat under resan.
Det kostar inget och fungerar nuförtiden utan problem.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Man skall nog inte lägga för mycket pengar på den husbilen innan försäkringsbolaget bestämt hur man vill ersätta skadan. Det var ju inte någon jättedyr bil i inköp varför försäkringsbolaget troligen går på inlösen. Bilens värde gör ju större reparationer olönsamma. Att bara få hem bilen till minsta kostnad bör nog vara målet. Trist att råka illa ut men det händer tyvärr ibland.
Reseberättelsen har varit mycket trevlig och det vill jag tacka för.:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Färjan från travemunde till malmö kom fram kl 07.00 och jag körde hem, var hemma efter en tuff körning kl 14.00
Har besökt min far och han mådde bra!
Riskerade mycket i onödan känns det som trodde nästan han skulle dö ensam som det verkade men han repade sig.
Jag är glad att jag är hemma verkligheten och drömmern om en vinter i värmen skiljer sig ganska mycket åt.
Trots att min bil var mycket bättre som ett hem än många andra så är det en väsentlig skillnad mot ett riktigt hem.
Jag kommer inte göra något med bilen den närmsta tiden, avvaktar försäkringsbolagets värdering måste kanska köra till Norrköping där jag tror Dags husvagnar har en verkstad.
Om man vill lösa ut bilen så gör jag en deal med dom och fixar reparationen själv. Gjorde ju så när jag blev påbackad med caddyn.
Tanken som slogs loss sitter ju i golvet på ett skåp, bara en lös plywoodskiva skiljer överdelen på tanken så därför blev det kallt.
Vet inte om tanken är trasig kan vara så att slangen lossnat.
Tanken är klädd med med plywood med isolering.
Verkar mest som om kjolen ner har spruckit, bara att slipa upp et v-spår fylla med glasfiber och plast och en remsa över, har lite kevlar från en rysk helikoptertillverkare som blir perfekt.
Golvet har varit lite svajigt men det beror nog mest på att rambalkarna slutar 1 m innan bakstammen så karossen är liksom fribärande.
En vanlig husbil hade nog haft mycket värre skador, och mycket svårare att laga. Jag har ju tillgång till expertisen från plastpelle som konstruerat och byggt camper och husbil och båtar, han är en riktig expert som kan allt inom området.
Skulle behöva lägga in en förstärkning där från början bara att ta tryckimpregnerat virke och bulta fast i rambalken.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Skönt att du år hemma nu Bengtic utan några större egna blessyrer
Bilen fixar du för du tycker ju om att fixa med ditt o datt
Nu blir det ju kanske lite bättre om du får ut en ersättning för skadan
Ta nu väl hand om din far och vila ut dig efter alla strapatser :)
Du har också gjort en fin berättelse om resan om resan här i HBK och kanske fått en upplevelse om södern :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag är ett stort tack skyldig många här på forumet både uppmuntran och deltagande i mina problem och råd rörande det tekniska på bilen som hjälpt mej mycket. De råd jag fick angående solenoidkontakten verkar ha hjälpt lossade den och satte dit den den var sprayad med wd40 tidigare och då fungerade det ett tag. Men varken igår eller idag har den startvägrat.
Jappe är en mycket speciell person och vi hade en del diskussioner som utmynnade i att han ett flertal gånger vid olika tillfällen sa att han "aldrig mött någon som mej"
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det men Jappe om du läser det här och har vägen förbi så finns det ett gästrum som du kan låna några dagar och badrum och tvättmaskin så du kan ladda batterierna för nya äventyr, tanken kan du fylla med finspångsvatten.
Kanske kan jag snabbläsa en del du skrivit brukar av någon anledning se felstavningar direkt, ja jag stavar fel här också men det är ren slöhet jag orkar inte bry mej ibland.
Du har en förmåga att på ett pedagogiskt sätt bättre än någon annan jag läst beskriva Moseldalen, har läst ett antal böcker om kreta och kanarieöarna med mera, men man blir trött på en gång.
Var nu rädd om dej och din hälsa, många väntar på Frankrikeboken.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen