• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Vi trivs bra vid medelhavets sandstränder utan att bada. För egen del trivs jag även ensam. Maten lagar vi för det mesta i husbilen, gott och billigt. Campingar, ställplatser och fricamping är för det mesta på sand eller grus, även i Sverige.
Jag vill bara med detta säga att vi är olika och att det är något som vi får acceptera.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag har förstått att jag inte passar in i det vanliga campinglivet men att det skulle vara så svårt att anpassa sej hade jag aldrig förstått.
Man skulle gå en kurs i självkännedom först innan man startar något projekt, men husbil vill jag gärna ha för att det är så enkelt och bekvämt att fara runt lite.
Lite grann som med båtar finns många bryggseglare som inte verkar tycka så mycket om öppet hav och strapatser utan nöjer sig med klubbholmen.
Likadant med charterturister som alltid ska ha samma lägenhet på samma hotell i playa ingles ofta det första stället de kom till för massor med år sedan.
Vi människor dras ju gärna till andra och då blir det gruppboende på en camping där man lär känna några man trivs med.
Såg ju ett antal campingar där man byggt hela stugbyar med enbart husvagnar och ska man bo på bahia hela vintern är nog det en billigare och bättre lösning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Du har varit med om "det" livet en kort dock ganska intensiv stund Bengt och upplevt mer än många andra på så pass kort tid. Ge det en chans till så kommer du med i rullorna som alla vi andra : )
PS. Jag dras mest till en annan människa (som du redan har träffat) och trivs väldigt bra med det. Det där med "gruppboenden" passar kanske inte alla. DS.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja ni tycks ha funnit en bra balans i era liv, kör inte så mycket utan lever och promenerar som om ni befunnit er hemma.
Jag skulle också gjort så men har svårt med att planera livet och framförallt maten, glömmer av och till att äta kan komma på att jag känner mej lite svag på kvällen och då har jag glömt äta middag.
Min mor hade samma problem och dog av magsår men var då nästan 90 år.
Ska nog inte vara på resande fot om jag inte har någon som håller styr på det, Plastpelle såg problemet och hjälpte mej ofta.
Hoppas ni har bra väder här är det grått runt noll men ska bli kallare, borde ta och gå en vända i de natursköna omgivningar som finns här, 368 sjöar varav flera inom orten gör att man kan stanna med husbilen på flera ställen med sjöutsikt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Flykten från mörkret II.

Återkommer i ämnet är fortfarande på flykt från mörkret och kylan och avser att sammanstråla med min resekompis Plastpelle i Olihao för att fira jul där. Borde ta med en flaska glögg ner men befarar att den inte kommer att överleva resan.
Jobbar för fullt med att göra husbilen resklar det dyker hela tiden upp nya saker som jag förträngt, vill inte ha samma problem som sist. Därför ska generator och hastighetsmätarvajer bytas på onsdag, sen sist har jag bytt den krånglande startmotorn och batteriet så nu sitter det ett Tudor startbatteri i bilen.
Ett nytt isolerande täcke mellan hytten och boutrymmet håller på att sys, Trumavärmaren som krånglat mycket har blivit rengjord och verkar fungera nu, Bobatteriet är flyttat till under passagerarsätet och det sitter snabbkopplingar skulle det strula med starten är det lätt att koppla startkablar mellan batterierna utan att flytta något och då ska det starta.
En solpanel till har monterats med ny regulator så nu finns det 135watt.
Nya mattor är inköpta och extra isolering - liggunderlag under dynorna.

En resa är bokad den 6 dec på färjan till travemunde. Planeringen är att resa 47mil från hemorten till Malmö sedan nattfärjan till tyskland sedan 35mil till Greven ställplats och en stor snitzel. Dagen efter resa till Trier och en ställplats på en vingård, sedan går färden till Nancy och en ställplats en bit därifrån. bara 27mil.
Tror inte det är meningsfullt att planera längre än så beror ju delvis på vädret som kan vara nyckfullt så här års, det har ju snöat i början på nov i Frankrike medan det knappt kommit någon snö i Sverige. Har planerat för resa mot spanien via medelhavskusten men kan ändra mej om det vädermässigt blir bättre att åka direkt till Portugal via Bilbao vid Biscaya och vidare till Sevilla.
Blir det kallt vill jag helst stå på elplats även om det ska gå bra att använda gasolkaminen. Återkommer här om och när det dyker upp något, tycker det kan vara roligt att hålla liv i tråden istället för att börja en ny.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Låter superkul, hade varit himla kul att haka på men du kör för fort :) Kanske därför du är före mig i livet också :)

Jo, solpaneler, om man har möjlighet så är det toppen att ha någon lös som man kan rikta mot solen då det är enda chansen att lämna 30-40% av märkeffekten tror jag iallafall i Sverige.

Jag fixade en lös solcell till farsan som han flyttar runt under dagarna för att optimera laddningen, då är tex Victrons regulator med Bluetooth anslutning utmärk eftersom man lätt kan se effekten från cellen.

Lycka till och fortsätt skriva
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
På senare år upplever vi husbils världen framför allt på kotinenten som i filmen "en ding ding värld" ja ni vet där alla jagar skatten och följer temat "följa John". I detta fallet ställplatslyckan med alla andra. Så är det lite tycker vi och följer därför tesen " alla lever vi under samma himmel, men har olika horisonter".
men icke för ty
mvh
Fincan
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag var 2 veckor i olihao så tyckte jag att det var ganska billigt för att vara camping kostade lite drygt hundra kr om dagen med el, sen var det ganska fullt men man stannade bara där man kunde hitta en plats var inte så noga kändes det som. vatten gick ju bra att fylla om man hade vattenkanna men tömma fick man ju köra iväg. Gick en ganska tystgående järnväg på ena sidan, den störde knappt bara lokaltåg. Det jag stördes mest av var fåglarna som lät hela dagarna. finns en liten ganska dyr affär med begränsat utbud och en restaurang som inte serverar mat när jag är hungrig utan på kvällen och ganska tråkig mat för det mesta. Fanns en bra restaurang på en stor affär någon kilometer bort sedan fanns det en rstaurang till på gångavstånd som också hade konstiga tider.
Såg att många stod på en stor parkering ner vid vattnet inte långt ifrån strandpromenaden med kafeer och barer.
Jag har ett polartäcke som är som en stor påse full med dun och fjäder, den är varm i olihao fick jag ta en tjock filt som täcke i påslakanet, stod ju på el med termostat så det var varmt även på nätterna trots bara 6grader, på dagarna var det tunna sommarkläder som gällde.
Solen står ju bra mycket högre därnere så någon lös panel behövs knappast sen är behovet av el begränsat när det är varmt och ljust på dagarna, står man inte på el behövs det lite gasolvärme men kan räcka att köra värmaren på sparlåga utan fläkt. Min solpanel är anpassad för det batteri jag har men har funderat på ett till med samma kapacitet parallell kopplat.
Har en tanke om att inte köra hem till våren utan lämna bilen utanför malaga eller alicante och komma tillbaka med flyg till hösten då slipper man den långa och dyra transporten hem, 6månader kostar ca 3000kr och den lär rosta mindre nere i värmen. Tror att man fått nog av camping så man klarar sig utan det på sommaren.
Jag har tre orsaker att Åka söderut mörkret kylan och ensamheten, en av orsakerna att folk stannar länge på campingar tror jag är att man fått vänner som man tycker bra om, hemma kanske man är ganska isolerad och vänkretsen har oftast krympt en del när man är äldre genom naturlig avgång.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.705
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag tänkte att vi skulle åka runt lite på Algarve kusten jag själv åkte förra gången ända ut till hörnet Sagres Silves o Albufera är trevlgtt var också uppe på Marias kafe o åt hennes gris med pommes som var dom bästa jag ätit där jag träffade flera svenskar
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Affe!
Ja motion får man nog av försökte skruva dit en sidospegel som viker sej bakåt av vinddraget, det skulle vara hylsa 17 och inte krafthylsa utan en smal som jag letat efter överallt men inte hittar och jag vet ju att jag har den, så minst 10ggr ut och in upp och ner i trappor. Mycket att göra nu försöker avverka tvättberget som uppstod när tvättmaskinen var trasig men jag skulle kunnat tvättat i fatt men är lat, så nu hittar jag kläder som jag saknat eller glömt bort sedan i somras. När man färdas genom olika temp och regnzoner så blir det att ta med flera olika. Dock inte min dunjacka som är ganska oduglig testade idag vid noll grader men jag blev genomblöt av svett, den går inte att använda över minus 10. Samma märke såg jag de använde när de besteg mount everest.
Nu har jag lagt dit liggunderlag under dynorna så det ska bli mindre kallt att sitta gör nog ingen större nytta men kostade nästan inget. Sen är det ju så att det finns ventilation genom bänklådorna och genom alla skåp väldigt bra tänkt, det märks att det var en dyr bil på den tiden med tanke på storleken Hade man kostat på turbo och stora chassiet så den kunnat göra skäl för sitt namn JET då hade man lätt kunnat marcha i 120km. Och det hade varit lite spektakulärt på den tiden.
Ska försöka köra den närmaste vägen ner men vid vägskälet nedanför Nancy i frankrike kan man ju välja att köra ner till Bilbao eller via Barcelona. åker jag mot Barcelona så lär det bli lätt att hitta campingar och ställplatser men också en del betalvägar fast förmodligen lite varmare särskilt på nätterna Medelhavet är ju ett varmt hav till skillnad mot Atlanten. Åker jag via Bilbao så har jag bra fin väg med lite trafik kan säkert köra ner till sevilla med bara ett stopp i Hervas men får en längre körning i frankrike. Så beslutet måste tas beroende på vilket väder det är på respektive ställen, så runt den 10 dec. Surfplattan och mobilen är uppdaterad med IGO och 3d-visning där det finns och terräng som kostade extra plus förnyelse av trafikvarningar. Vill minnas att Sygic hade det mesta redan 2012, men så förstörde man den tyvärr med uppdateringar, man kunde lägga in campingar och ställplatser vilket jag inte tror går i IGO. Har köpt campercontact och den kan ju prata med maps så det är den vägen jag får gå har svårt för koordinater.Brukar ha IGO i plattan och maps i telefonen och de är bägge hopkopplade via wifi. Man kan ju köpa extra tillbehör för stora fordon men jag har tidigare klarat mej bra på att skriva in husvagn i inställningarna och brukar alltid ta lätt väg om den inte är mycket längre. Har beställt ett extra betalkort på banken är en extra säkerhet om man råkar ut för något med kortet, man ska ju använda det mycket och ofta när man kör betalvägar. Kostade 300kr, ville ha ett extrakort till mitt vanliga konto men det fick jag inte ha det måste vara någon annan som står för det, Märkligt men alla banker vill tjäna pengar inte serva kunderna. Nu ska jag ner i källaren och rota fram cykeln står illa till, byter sadel till den modifierade jag har på elcykeln så det inte blir så jobbigt att sitta. Skulle gärna ha med elcykeln men stället sitter så högt cykeln väger ganska mycket så jag orkar knappt få upp den så den får stanna hemma. Bättre att ha min gamla Crescent i lastluckan, går även att köra med den stående i bilen om jag inte vill ta isär den mellan ställplatserna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Pelle jag följer gärna med dej på en rundtur efter att jag fått vila upp mej lite när jag kommit ner, räknar med att jag ska vara nere strax innan Hjul. Behöver stanna ett par dagar och vila på vägen ner räknar med att det kan ta 2 veckor så bortåt den 20dec. kör jag via Bilbao så går det fortare men aldrig att jag upprepar mina 7 övernattningar som sist. Hemma brukar jag ofta sitta ensam på julen så inget viktigt för mej egentligen om man inte kan fira ihop med vänner.
 
C

chiva

Guest
Hej Bengt, jag ska snart också dra iväg, tänker åka österut, Istanbul med omgivningarna, Sitter och grunnar på om man åker Till något eller Från något. Tror att jag åker Från mörkret och ensamheten, inbillar mig att det ska bli bättre där men vaknar ofta med filten i örat...

Det bästa med att resa är planeringen, aldrig några mygg, aldrig svårt att tömma bajspottan, hela tiden möter man trevliga människor, nu ligger jag med hela golvet fyllt med kartor, försöker minnas rutten jag körde t6ill Dogubayazit vid berget Ararat år 1991. Ska försöka köra en nostalgitripp längs en del av sträckan.

Men hur f-n klarade jag det i min gamla Lt31 -82a, 6cyl diesel som jag fick fylla på 4 liter vatten varje morgon innan avfärd. Men den gick o gick, som en traktor. Kurderna lagade kylaren som läckte, jag fick absolut inte betala på verkstan, Var jag från Sverige så skulle det inte kosta nåt. Vid gränsen till Iran var det stopp, Visum skulle anskaffas vid Iranska ambassaden i Stockholm. Helt omöjligt att förhandla bort.

I bilen fanns ingen toa eller kylskåp, det gällde att kolla in att där fanns buskage eller skog i närheten innan man gick till kojs.med tanke på morgonens bestyr.Du pratar om specialsydda täcken! Nä Bengt jag skojar tiderna ändras, man ska göra det så bekvämt som möjligt. Jag undrar hur det ser ut i byarna som jag åkte genom -91, går väl inte att känna igen sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen