• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vi som flyr vintern.

I El Campello strax söder om Altea var det soligt och varmt på camping El Jardin där vi lyckades få en plats för en vecka trots att allt är fullbokat på alla andra ställen i El Campello.

IMG_0047-2.JPG

Numera är det inte längre lågsäsong i Januari-Februari utan i Maj-Juni!
Idag var sista dagen att boka säsongsplats för 2017/2018 på El Jardin och här är verkligen fullt. Vi utnyttjar ett glapp på en vecka mellan 2 bokningar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Lycka till och ha det bra, legat sjuk ett antal dagar.
Inte ätit på ett antal dagar men fick i mej lite Findusmat ikväll, men nu väntar sängen igen....
Det här året började illa och fortsätter i samma stil verkar det som.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Har pratat med verkstaden som värderade skadan och Trygg Hansa som reglerade ärendet Och nu får vi vänta på vad man säjer om skadeersättningen från försäkringen i Frankrike.
Själv bedömde jag skadan inte som så stor men reparatören som verkade seriös så trodde han att liksom Trygg Hansa att man skulle lösa in bilen eller ge mej en ersättning för att kunna laga det hjälpligt.
Att lämna bort bilen känner jag inte för alls, jag kan ju aldrig få något bättre för vettiga pengar.
Så då handlar det om att på något sätt få hjälp med reparationen eller att lämna husbilslivet för gott.
Ska jag själv rep. skadan så kommer jag få slita ont för att i bästa fall få den i någorlunda samma skick som innan.
På något sätt så känns det som om jag hamnar på förlorarens sida hur jag än gör, jag har lagt ner minst 25000kr i bara delar plus alla dessa timmar av mekande. Dessa pengar kommer jag ju inte se röken av och att köpa en bil i samma skick som min blir som att börja om igen och det känns som att jag är för gammal för det. Gjorde ju ett stort omtag när jag köpte upp mej från den andra bilen. Och kroknade lite ibland emellanåt måste jag erkänna.
Jag kommer förmodligen inte få någonting som jag uppskattar som det reella värdet.
Sen måste jag byta startmotorn men det är ju en petitess sen växelådsfäste och helst motorfästen och lagren till fjäderbenen.
Våren känns alltmera tung men hitills har jag nästan undsluppit vintern med tanke på de vedermödor det varit söderut ser jag mej inte bara som en förlorare som körde hem.
Fegis skrev Jappe om mej, men jag håller mej för fin att använda sånt simpelt språk till en som inte ännu behärskar det skrivna ordets förfiningar och som förmodligen inte kommer ut med någon fransk bok heller.
Han är ju fortfarande kvar i spanien på barens mecka i santa pola....:elephant:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Ge inte upp bengtic!
Behåll bilen och se vad försäkringsbolaget är villig att ge dig. Acceptera inte deras fösta bud utan ge ett motbud, det brukar löna sig.
Använd sedan pengarna till att ta hjälp med att fixa det tyngsta felen så du kan använda din fina bil igen. Ta de mindre grejorna i lugn o fin takt. Hade jag bott närmare dig skulle jag gärna ställt upp och hjälpt dig!
Hälsningar från ett kallt o disigt Skåne
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Det känns väl inte som man har mycket att förhandla med, det blir ju lite konstigt när mitt eget bolag ska företräda motpartens bolag.
Lite som när vår studierektor var ordförande i facket och samtidigt satt i förhandlingar för att representera arbetsgivarnas avtalsbud.
Att en del hade hållhakar på varandra gjorde inte det hela bättre, jag fick ordning och nämnda rektor blev bortröstad det lider jag ännu av i förlorad inkomst och numera pension.


Han drog ju en rövare direkt när han pratade om summor när jag nyss hade fått reda på siffrorna i verkligheten från verkstaden. Det ingav liksom inget förtroende, men jag lovar blir det helt fel så kommer jag publicera historien här.
Jag har en gammal kompis som kan trolla med det mesta som ev. kan hjälpa mej med det som känns jobbigast.
Jag är tacksam för all hjälp och uppmuntran och jag ska följa era råd.
Enl min mening så är golvet ganska oskadat det är ju glasfiber -cellplast -glasfiber, de här bilarna handbyggdes tydligen i Tyskland och verkar vara riktigt gjorda.
Under de många år som jag höll på med modellflyg lärde jag mej mycket om plast och hur man reparerar skador.
Det är oftast inget svårt om man bara kommer åt men arbetsställningarna kan ju bli svåra när man ska jobba uppåt.
Något som fungerar mycket bra på mindre skador är kevlarväv indränkt med superlim, men man måste jobba snabbt.
Sprickor kan man laga med superlim eller epoxi och väv.
Det är mycket svårare att reparera skador på plywood och aluminiumplåt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

Bengtic

Du skriver så här "Det känns väl inte som man har mycket att förhandla med, det blir ju lite konstigt när mitt eget bolag ska företräda motpartens bolag."

Här är det något som inte stämmer, ditt bolag skall ju när annat bolag är ersättningsskyldigt företräda dej. Om jag vore som dej så skulle jag ta ett snack med ditt bolag igen & påtala detta.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Problemet är ju att man inte vet vad som gäller och hur man kan tänja på sina respektive lojaliteter.
Har man någon sorts provision på att förhandla ned ersättningen på min bil, allt kostar ju?
Har jag som försäkringstagare någon lojalitet av trygg hansa, det första de frågade efter och den frågan upprepades ett antal ggr har du helförsäkring för har du inte det kan vi inte göra något för dej alls.
Enbart genom argumentation och bli skickad till trygg hansa sverige och sedan tillbaks igen efter diverse turer lyckades jag genom mina sidor hitta en handläggare att få samtal med men först efter att han var upptagen satt i möten osv.
Jag vet än idag inte om min handläggare sitter på trygg hansa sverige eller om det är trygghansa utland som gäller, mailen går till
yrkestrafik@trygghansa.se
Knepigt eftersom det är en lätt lastbil det gäller.
Det jag hittills upplevt är att det är jätterörigt och alla vet inte vad de skall göra.
Ungefär som att ringa akut till sjukhuset, men det är ju inte heller så viktigt tiden löser alla problem.
Problemet är ju att Bilen finns kvar medan patienterna begravs.:swoon:
 

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengt
Vilken historia. Jag råkade hitta din fantastiska tråd idagoch har läst hela på några timmar nu.
Beundrar ditt initativ att förera dig resan och tror att även om mycket varigt svårt och jobbigt, att een har gett dig många minnen och upplevlser som du inte kunde fått på annat vis.
Dina rader och ditt berätrande får mig att tänka att du är ödmjuk och öppen. Du delger oss som läser även dina inersta tankar och problem
Jag högaktar dig för detta och känner mig själv ödmjuk inför din öppenhet.
Bor själv i husbil permanent sedan dryga året och har planer som kanske liknar de du hade när du åkte. Funderar, läser och planerar dock bara i nuläget.
Ser att det diskuterats med försäkringsbolaget huruvida du har helförsäkring eller inte. Detta är helt ovidkommande om du blir påkörd och är oskyldig. Din skada ska då regleras av motpartens bolag så länge du har den av lagen tvingamde trafikförsäkringen.
Önskar dig all välgång och hoppas på att få träffas ngn gång
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vi som flyr vintern.

Fegis skrev Jappe om mej, men jag håller mej för fin att använda sånt simpelt språk till en som inte ännu behärskar det skrivna ordets förfiningar och som förmodligen inte kommer ut med någon fransk bok heller.
Han är ju fortfarande kvar i spanien på barens mecka i santa pola....:elephant:

Du åkte ner till Portugal tillsammans med Plastpelle, stannade i Olhão en vecka ungefär och därefter stack du tillbaka till Sverigelandet. På resan hem råkade du ut för både det ena och andra och där gäller inte begreppet fegis. Väldiga strapatser, bl. a. en påkörning, klarade du ju relativt elegant. Medge dock att det var en ganska ovanlig övervintringsresa. Vad var det som gjorde att du inte trivdes i Olhão och varför fick du så bråttom hem?

Vad gäller den franska boka så tillåter inte klimatet vistelse i Frankrike så här års men Santa Pola på Costa Blanca passar väldigt bra som researchort tills vidare. Internet finns ju här också. Frankrike är ett väldigt stort land med rejäla skillnader mellan de olika regionerna och uppgiften tycks överväldigande men på något sätt ska jag få ihop det. Jag har inte gett upp än.

Baren är alltid tillgänglig men jag vistas inte särskilt mycket där. Annat var det i min ungdom för något år sedan.

Jappe

PS. Jag träffade the "Gibraltar man" häromdan. He hates me!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Konstigt var jag bara där en vecka? Fick betala för 15 dagar när jag åkte, var några dagar i tavira också där jag träffade den vänlige Ibemax som hjälpte mej hitta vägen hem.
Har inte kunnat hittat honom sen, tänkte ringa och tacka.
Har haft en del jobb med att städa ut min fars lägenhet och sälja den, nu när jag är hemma så verkar han må bra det var mest därför jag åkte hem.
Men jag borde gjort allt i rätt ordning och lagat bilen innan.
Nej jag trivdes inte på campingen, det var inte vad jag ville ha utav en semester. När jag ser alla bilder på en grusplan en och annan palm och några människor i solstol men mest en ödslig parkering blir jag inte alls sugen.
Sedan alla dessa tallrikar med en köttbit med pommes frites och ett glas vin eller öl.
Detsamma kan jag få på pizzerian några hundra meter bort och bättre tillagat fast ölen kostar lite mer.
Vad ska man med en strand till om man inte kan bada, utom att få sand i skorna.
Jag sökte något som inte fanns därnere, det blev långtråkigt.
Kanske är det ensamheten som jag inte tyckte om mest av allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen