• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej bentic
Har med intresse följt din resa och vill tacka dig för din vilja att dela med dig av dina erfarenhet. För det är det en ny erfarenhet.
Lycka till med din hb , högaktar personer som håller äldre fordon igång i stället för att falla in
i konsumtionssamhället. Oftast behövs det mkt.kundskap och tålamod.
När det gäller hälsan så är min åsikt att få iordning på tarmsystemet, det är så att säga där
allt avgörs hur vi tar vara på näringen i kroppen och hur våra celler utvecklas. Det finns mkt
skrivet om det så jag gör ingen större avhandling inget. Kefir, Gurkmeja, Kanel bara att leta på nätet och läs om dessa ämnen. Intag dagligen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag fick ett positivt från motpartens försäkringsbolag, väntar på att få höra från den svenska representanten för motpartens bolag.
Har varit i kontakt med trygg hansa som trots att jag inte har helförsäkring hjälper mej med kontakter, men det är väl deras jobb.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Trevligt att höra att dom tar på sig skadan.

Du ska absolut lämna in det för en skadereglering, sedan kan ditt bolag ge dig råd om vad du ska göra osv om du vill men en skadereglering ska du först göra absolut.

Agera snabbt så att du kan själv planera för din husbil och sommaren som kommer snabbare än man tror.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Det är så at verkstaden vill ha betalt för att göra en besiktning så jag avvaktar den svenska representanten och anvisning vilken verkstad jag ska använda.
Är ganska sugen på att ta emot en ordentlig summa och göra jobbet själv.
Men å andra sidan har jag ju annat att pyssla med också så kanske bäst att lämna in den.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Om jag fattat det rätt av din berättelse om olyckan är det motparten som är orsakade av detta vilket innebär att du behöver inte göra ett smack det ska bolagen reglera och huruvida du har hel eller halvförsäkring spelar ingen roll såtillvida att du är oskyldig till smällen
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ja jag är ju inte till någon del vållande, det brev jag fick från franska försäkringsbolaget visar också att det är så och att jag ska få alla kostnader betalda.
Vad jag vill nu är ju att få någon kontakt med motpartens svenska representant om det finns någon men det får väl trygg hansa ordna.
Jag misstänker att man gillar snigelpost i frankrike det landet är ju inte lika utvecklat som sverige när det gäller elektronisk kommunikation.
Vill ju boka tid innan alla ska ha ut sina fordon på vägen igen.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Vad jag vill nu är ju att få någon kontakt med motpartens svenska representant om det finns någon men det får väl trygg hansa ordna..

Du bör kunna vända dig till Trygg Hansa med skaderapporten så hjälper de dig. Du ska inte behöva ha kontakt med motpartens försäkringsbolag utan det hanterar de.
Visserligen har våra bilar varit helförsäkrade vid skada orsakad av annan part, men då behövde jag bara prata med mitt bolag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag har skickat kopia av skaderapporten och det franska bolagets brevsvar och även ringt förra veckan, de säjer att jag ska vänta på den svenska representanten. Jag kan följa mitt fall via mina sidor. Det som är konstigt är att jag blivit skickad i omgångar mellan trygg hansas svenska avd och den utländska?? Men eftersom jag finns i datorn så hittar alla mitt ärende när inte deras system är nere vilket har hänt, märkligt eftersom jag haft mej själv uppe i mina sidor utifrån.
Tur att jag inte ska på semester men jag vill gärna få det hela klart och ställa av husbilen.
Räknade på hur mycket betalvägarna kostade genom Frankrike. det blev ca: 1000kr men då gjorde jag Frankrike på 2 dagar och var 15 mil inne i tyskland på andra dagen.
Det var också en kamp mot att behöva ligga utan el på någon kall plats, det var ju snö och kallt därnere vilket jag var helt oförberedd på, trodde frankrike skulle ha en hyfsad vinter men icke samtidigt var det varmare 200mil norrut i sverige.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Har sträckläst din reseskildring. Belyser naket många vedermödor man kan råka ut för, känslan av meningslöshet och ensamhet ibland, hemlängtan..., men samtidigt dessa oförglömliga möten med människor du aldrig skulle träffat, om du aldrig hade gett dig av på denna odyssé.
Strapatser med en "gammal" bil som kanske sett sina bästa dar, men som du ändå tycks ha en viss hatkärlek till och som en fartblind fransyska slutligen försökte demolera bakifrån.
Vilket äventyr :msn_party: (!) och så äntligen hemkommen till Finspång med hälsan i behåll och inse, att "visst är hemma bäst". Det är väl därför vi reser iväg, för att inse detta faktum ...
Tack för trevlig och underhållande läsning!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag tänkte jag måste åka ett antal mil för att få en skadeinspektion av en firma som kan husbilar.
Ställa av den och sen ställa på igen kändes krångligt, samtidigt krånglar internet och mailen och eftersom jag ska sälja min fars insatslägenhet så har det blivit problem.
Ja hemma är bäst, har lite svårt att förstå alla som bor länge i sina bilar i utbyte mot "bättre" väder. Det är så mycket annat som blir komplicerat i livet dusch och toalettbesök med handuk toapapper och tvättmedel.
Matlagning i husbil utan micro och diskmaskin och hitta ätbar mat, restaurangerna har dålig pizza och väldigt mycket oliver och friterad mat.
Har väl blivit gammal och bekväm trots att de flesta är äldre 70+ därnere.
Trots stora bilar är det ganska trångt och besvärligt att bo, de dagliga temperaturskillnaderna mellan dag och natt som ofta var 20 grader är jobbiga på alla sätt, man måste titta på solen och se till att man var klädd för kvällen om man skulle vara borta en stund.
Hade jag tagit det lugnt och inte blivit hemlurad till en nära dödsbädd och fått bilen reparerad innan hemfärd och väntat ut vintern ett par månader hade saken sett annorlunda ut.
Jag har dock lärt mej lite om människor att de inte alltid är vad de ger sig ut för att vara och som jag i min enfald trott.
Jag var dåligt påläst och litade helt på min ledarbil, och nej jag tycker inte om att köra bil på stora motorvägar i europa.
Det mest positiva var alla de som hjälpte mej på olika sätt via forumet, de gjorde skillnaden mellan katastrof och en någorlunda trygg hemfärd.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Vi har rest sen 70-talet med både egna hembyggen och fabriksbyggen och vi tycker det är befriande att slippa alla dessa prylar man har i kåken , med 2 personers hushåll blir disken minimal och att hitta användbara livsmedel är ingen större konst sen är man utomhus mestadels av dagen så någon trångbodda upplever vi inte :):):):)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Bengt, "efter regnet kommer solen", eller hur? När du har fixat din bil, när solen återigen börjar värma på utsidan, när våren knackar på dörren, då kommer vi att läsa helt andra bollar i din tråd. Idag är du en erfarenhet rikare om du jämför med vintern för ett år sen. Då satt du vid köksfönstret och drömde om det stora äventyret och visst blev det ett äventyr. Vänta bara till våren, då är du ute på vägarna med stort leende på läpparna!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Använde husbilen som flyttbil idag den startade direkt efter att stått ett par veckor, motorn går riktigt bra efter avsotningen med bensin tystare än tidigare eller så har jag blivit lite döv vilket jag misstänker.
Behöver ha lite högre ljud på tv nu.
Jag tycker verkligen om min bil och kommer fixa alla fel som finns men kommer inte göra om det stora äventyret igen.
Tror man ska göra som ni gör, ta det lugnt och inte köra som en dåre genom hela europa som jag gjorde och som jag inte tänkt göra från början.
Planen var att köra lite utmed spanska solkusten och ta det lugnt, blev av olika anledningar inte så, kände mej ganska ensam och valde att följa efter PP där det fanns lite trygghet.
Har nästan samma temperatur här nu som jag hade i olihao på natten.
Skulle kunna stoppa i elsladden och gå ut och lägga mej där nu och sova.
Vädret i europa på vintern är övervärderat i varje fall i år, vill man ha ljumna kvällar och fint väder är det kanarieöarna som gäller.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Grönsakspriserna går upp kraftigt här hemma pga. extremvädret i sydeuropa just nu.
Stod på nyheterna idag.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Och i Algarve har vi haft helt blå himmel i minst 15 dagar och nästan ingen vind. Uppåt 20 grader dagtid, i solen högre temperaturer.
Först idag temp strax över 10 grader men strålande sol.
Nätterna är klart svalare, men vi verkar vara på rätt ställe för tillfället.

Krister.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen