• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering från B till C1 körkort

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Vart kan jag få tag på teoriprov till C1 körkortet om ej körskola?
Vad kostar det om jag köper det via en körskola?
Finns det böcker/material att köpa utanför körskolorna
Jag har behörighet för husbil över 3500 kg eftersom mitt körkort är från 1965
I Norge krävs tydligen C1 körkort eftersom de ej är medlemmar i EU för husbilar över 3500 kg
 
I

Ickx

Guest
Hej
Jag håller precis på att ta C1-behörighet. De böcker du behöver är Grundteoriboken och Tungboken. Jag köpte en utbildning som innehöll alla böcker, två körlektioner och bil för uppkörning. Teorin läser jag på distans. Till min hjälp har jag haft en internetsida där jag kunnat testa mina kunskaper före kunskapsprovet. Priset är 6.500 kr.
Lycka till
 
A

Anyone

Guest
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

Om du bara vill ha bokpaketet för C och C1 kan du beställa det online här, kostar 900 kr: E-handel
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

Har man vanligt B-körkort taget före 1 juli 1996 så är det ingen mening med att ta C1 behörighet om husbilen är PB2.
C1 gäller enbart upp till 7,5 ton medan äldre B inte har någon sån begränsning när det gäller husbilar PB2.

https://www.motormannen.se/radgivni...usbil-eller-drar-en-husvagn-eller-annat-slap/

Svenska körkortsregler gäller i hela EU samt länder som har liknande avtal med EU som Norge t.e.x.

När man kör i andra länder där svenska körkortsregler gäller så kan det vara bra med ett papper eller länk till sida där det förklaras.
Engelskspråkig sida med alla länders körkortsregler, Sverige långt ner på sidan.
Official Journal L 120/2014

På sidan om Sverige och B-kort står:
"
2.
Licence holders who obtained a category B licence before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a maximum authorised mass exceeding 3,5 t, as long as the vehicle is registered as a private car and not as a light lorry. This right remains until the driving licence expires. On issue of a new driving licence after withdrawal the holder is only entitled to drive B vehicles according to Directive 2006/126/EC. The renewal or issue of a driving licence in cases other than after withdrawal does not affect previous rights. "
Kort översättning: B-kort före juli 1996 tillåter personbilsreg( PB ) med maxvikt över 3,5 ton men ej lastbilreg.


Reglerna på olika språk:
EUR-Lex - L:2014:120:TOC - EN - EUR-Lex

OBS !
Om husbilen är lastbilsregistrerad ( LB ) så krävs lastbilskort för fordon över 3,5 ton både här och i utlandet !!
Trafikregler som går efter viktklass gäller även tunga personbilar så en PB2 med vikt över 3,5 ton måste följa de trafik- och hastighetsregler som gäller i varje land.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

Jag har precis tagit C1 och ska nu gå vidare med C1E. Min teori har jag kört på nätet via körkortsteori.se.
Detta tycker jag funkar kanonbra, kan göra tester var och när jag vill så länge man har tillgång till internet.
Uppkörningen gjorde jag privat, vilket inte heller var några problem om man bara har lite vana vid större fordon. Min kontrollant lade stor vikt vid säkerhetskontrollen och lasten. Jag missade att kontrollera lasten inne i husbilen, dvs kolla att alla lådor o dörrar var ordentligt stängda.
Hade inte en tanke på att det också räknades som last !
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

Hej klarade du uppkörning trots att du missade att kolla inne i husbilen?

Jag ska köra upp för c1 på torsdag.

MVH Ulf
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

Hej klarade du uppkörning trots att du missade att kolla inne i husbilen?

Jag ska köra upp för c1 på torsdag.

MVH Ulf

Hej !

Ja, det gick bra ändå. Inspektören "påminde" mig om att även grytor, stekpannor, kläder o.s.v. räknas som last, så då var det bara att gå in o rycka i skåp o lådor för att visa att dom var ordentligt stängda.
Hade inte den övriga säkerhetskontrollen varit ok så vet jag inte om jag blivit godkänd.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

Är tydligen väldigt olika hur de bedömer saker på uppkörning.
När jag körde upp för C1 med egen husbil så tittade de inte alls när jag gjorde säkerhetsgenomgången, ville heller inte se hur lasten hade säkrats.
De var bara intresserade av att jag kunde framföra fordonet på ett vettigt sätt.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

Tackar men nu behövs inget C1 körkort from 27 oktober har Norge godkänt B kort tagit före 1996.
/Ola
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering från B till C1 körkort

norska reglerna är ändrade nyligen så du får köra i Norge nu. har pratat med norska vegverket
 
Toppen