• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krav på vinterhusbil "plåtis"?

F

F.d. 28015

Guest
Hej!


Har ingen egen erfarenhet av husbil men har börjat snegla på att skaffa för att kunna åka iväg när andan faller på när som på året och då fricampa några dagar i streck. Vill kunna dra släp, sjösätta båt och inte hindras av snö på vintern så bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift är att föredra.

Vad anser ni en hubil måste vara utrustad med för att kunna användas på vintern, fricampa och fylla mina önskemål? Minsta och högsta krav?

Tips på modeller är välkommet, nytt eller begagnat.
Har inte satt någon budget än men anar vad det kan bära hän. :)



Önskemål:

Under 6 meter
Max 3500kg
Bakhjulsdriven eller 4x4
Dragkrok
4 sovplatser (2 vuxna, 190cm och 160cm, 2 yngre barn, 6 och 3 år)
Toa
Dusch
Kök
Fricampa åtminstone 4 dagar
Vinterbruk

Mvh Christer
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Krav på vinterhusbil "plåtis"?

Hej Christer! Vi har en bakhjulsdriven plåtis enl spec. nedan dock utan:
- 4x4 skulle vara ytterligare ca 100 - 150 kg
- Dragkrok ytterligare 40 kg
- 4 sovplatser ... ytterligare x00 kg

3,5 ton kan du nog glömma om ni ska vara 4 personer med "alla" tillbehör (min egen åsikt genom egen erfarenhet). Vår 5,96 m långa MB Sprinter räcker för max 2 personer. Det finns andra plåtisar med alla möjliga sängalternativ men jag tror ändå att ni ska sikta på något större, möjligen alkovbil. Har ingen erfarenhet av annat än vår "lilla" plåtis, men du får säkert fler svar på dina frågor...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Krav på vinterhusbil "plåtis"?

Min bil (Mercedes Sprinter) som jag håller på med att bygga är bakhjulsdriven och med tvillinghjul men 6.70 lång. Är just nu omtypad till HB2 med totalvikt på 3500 kg men går att väga upp till 4600 kg. Får väl se vad den kommer att väga när jag är klar?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Krav på vinterhusbil "plåtis"?

Min bil (Mercedes Sprinter) som jag håller på med att bygga är bakhjulsdriven och med tvillinghjul men 6.70 lång. Är just nu omtypad till HB2 med totalvikt på 3500 kg men går att väga upp till 4600 kg. Får väl se vad den kommer att väga när jag är klar?
Glömde lägga till att den är ju fyrhjulsdriven eftersom jag har tvillinghjul bak :):)
 
F

F.d. 28015

Guest
Sv: Krav på vinterhusbil "plåtis"?

Hej Christer! Vi har en bakhjulsdriven plåtis enl spec. nedan dock utan:
- 4x4 skulle vara ytterligare ca 100 - 150 kg
- Dragkrok ytterligare 40 kg
- 4 sovplatser ... ytterligare x00 kg

3,5 ton kan du nog glömma om ni ska vara 4 personer med "alla" tillbehör (min egen åsikt genom egen erfarenhet). Vår 5,96 m långa MB Sprinter räcker för max 2 personer. Det finns andra plåtisar med alla möjliga sängalternativ men jag tror ändå att ni ska sikta på något större, möjligen alkovbil. Har ingen erfarenhet av annat än vår "lilla" plåtis, men du får säkert fler svar på dina frågor...

Tack för svaren och tankarna!

Problemet med större bil än 3,5ton är körkortbehörigheterna, jag får inte köra släp efter en tyngre bil och jag vill kunna ta med båten eller släpet ibland, min fru får inte alls köra en tyngre husbil då hon tagit körkort efter 1996.
Vill kunna byta av och inte vara den som måste köra även om det blir så om båt eller släp hänger efter.
På vintern skulle det troligen bara vara jag och barnen, jag själv eller tillsammans med skidåkarkompis som åker iväg.
4x4 är inte nödvändigt men bakhjulsdrift före framhjulsdrift annars måste jag ha winsch med vid båtramper samt sämre framkomlighet vid vinterföre.
Rätta mig gärna om jag har fel eller om ni har andra tankar kring detta, har ingen erfarnehet av husbil, bara bott i husvagn sommartid när man var barn och några enstaka gånger sista åren.

Mvh Christer
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Krav på vinterhusbil "plåtis"?

Christer, det måste finnas "lättare" 3,5 t husbilar än plåtisar som tar mer lastvikt. Gäller att leta... Vet ej om Ford också har satsat på bakhjulsdrift bland sina modeller, annars är det MB som gäller. Sedan får du inte dra mer släpvikt än 750 kg. Räcker det för dig? Du kan alltid välja bort vissa saker som markis (ca 35-40 kg) och lite annat "lyx" till förmån för barnens utsvävningar. Här slutar tyvärr mina kunskaper gällande dina frågor. Hoppas någon annan med barn/barnbarn och en 3,5 t har mer att tillägga.
 
F

F.d. 28015

Guest
Sv: Krav på vinterhusbil "plåtis"?

Christer, det måste finnas "lättare" 3,5 t husbilar än plåtisar som tar mer lastvikt. Gäller att leta... Vet ej om Ford också har satsat på bakhjulsdrift bland sina modeller, annars är det MB som gäller. Sedan får du inte dra mer släpvikt än 750 kg. Räcker det för dig? Du kan alltid välja bort vissa saker som markis (ca 35-40 kg) och lite annat "lyx" till förmån för barnens utsvävningar. Här slutar tyvärr mina kunskaper gällande dina frågor. Hoppas någon annan med barn/barnbarn och en 3,5 t har mer att tillägga.

Hej och tack för din input!

Räcker med 750kg för släp, är vad jag använder både som båttrailer och släpvagn. Vill ha en husbil som går att köra även "till vardags" och då verkar en "plåtis" vara lämplig annars är jag öppen för förslag.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Krav på vinterhusbil "plåtis"?

Hej,

Att köra en husbil till vardags tycker jag inte är vettigt. Förbrukningen är hög och värdeminskningen desto större. Egentligen borde kanske milen inte spela så stor roll men jag bedömer att värdet går ner rejält. Folk, inklusive jag själv skulle tro att även bodelen använts motsvarande mycket som milen visar.
 
Toppen