• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av om det kan vara problematiskt att få fylla LPG gastankflaskor i Frankrike, anledningen till min fråga är att jag läser texten nedan på http://www.mylpg.eu/stations/france/, där det står att LPG tankflaskor måste vara godkända enligt Europa Standard EN1949 för att de skall få fyllas i Frankrike och att vissa tankställen inte alls fyller flaskorna då de har svårt att kontrollera ifall de uppfyller kraven.

Är speciellt intresserad av om det fungerar med Alugastankflaskor, någon som vet ifall de uppfyller Europa Standarden EN 1949.


Warning for motorhome owners:
The French regulation authorizes the tank refill only if the tank is EN1949 European Standard compliant. It is forbidden to refill standard cylinders.
In the past, an accident took place in France on a campervan. It resulted in reinforcement of the procedure related to the refilling of EN1949 tank. Some retail owners took it a step further as to reject all refillable LPG bottles due to the complexity for the retail station staff to control and identify if the tank complies with EN 1949 European Standard.


Hälsningar.
Kjell
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Har du utvändig fyllning av tankflaskorna så kan det knappast vara något problem. Det är inte troligt att mackägaren skulle kontrollera hur tanken ser ut som denna utvändiga påfyllning leder till. Skulle det mot förmodan hända så är det ju bara att åka till nästa mack. De ligger tämligen tätt.

Det är några år sedan vi tankade i Frankrike men de gångerna var det inget problem.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

EN 1949:2002 reglerar installationen i ditt fordon enl nedanstående text från ett EU-direktiv
1.1.3 Gasfasanordningarna i ett LPG-drivet uppvärmningssystem i ett fordon ska uppfylla kraven i den harmoniserade standarden EN 1949:2002 (1) (Gasolanläggningar i husvagnar och i andra vägfordon avsedda för boende – Installationsanvisningar).

Till din Alugas tankflaska har du ett certifikat som talar om att den uppfyller kraven enl EU-direktivet 2010/35/EU och ADR/RID.

Tillkomsten av det franska förbudet liknar det som flera av mina kunder rapporterar att de stött på i andra länder i Europa.

Det handlar om att man vill stoppa olaglig fyllning av vanliga gasolflaskor som görs med adaptersatser tillgängliga på marknaden vilket kan leda till stomfyllning av gasolflaskan med risk att den sprängs av trycket som uppstår när den blir varm.
Kravet för att fylla en vanlig gasolflaska är att det ska utföras på en plats godkänd av myndigheterna, av utbildad och godkänd personal samt vägas för att kontrollera att ingen överfyllning sker.
Den som fyller en vanlig gasolflaska på en mack när gasolflaskan fortfarande står kvar på sin plats i fordonet gör avsteg från regelverket i flera fall. Med risk för sin egen och andras säkerhet!

Ha man t ex tankningen för sin Alugasflaska arrangerad på så sätt att dörren till gasolutrymmet inte behöver öppnas, utvändig fyllning precis som till din dieseltank, är i regel detta problem ur världen.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Har åkt i bla Frankrike i många år inga problem med att fylla. Har också anläggning av fabrikatet Alugas som nu är inne på tredje bilen, hittills har de adapters som Gerd Wetter på Alugas lämnade alltid passat men idag skulle vi tanka i spanska Vilafranca då erfor vi att det tydligen är på väg med en ny standard på adapter och våra egna passade ej. Bensinstationen lånade ut en som passade så nu blir det till att köpa en ny. Här kostade gasolen 56 cent, billigare än så är det nog svårt att handla gasol.
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Tack för ditt svar Anders.

Jag förstår att man vill stoppa olaglig fyllning av vanliga gasolflaskor.

Men hur skall man tolka ditt inlägg, som att Alugastankflaskan uppfyller kraven enligt Europa Standard EN 1949 och får användas, eller som att den inte gör det men om man har en utvändig fyllning så fungerar det troligtvis bra ändå.

Undrar även i vilka andra länder det kan vara problematiskt att få fylla Alugastankflaskor.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

"Undrar även i vilka andra länder det kan vara problematiskt att få fylla Alugastankflaskor."

Säger som Sander, det funkar perfekt i Europa. Vi åker till Tyskland i början på december, jätteskönt att slippa fundera på gasolen, vi fyller LPG! Hälsar Björn
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

I tisdags på bp-macken mellan villa Real och Altura i Portugal när jag skulle tanka gas, kom tjejen på macken ut och kontrollerade mig.
När hon såg att jag har utvändig påfyllning så gav hon klartecken att den var godkänd.
Nästa husbil som också har alugas tankflaska men med invändig påfyllning direkt på flaskan, han fick inte tanka sin flaska när hon kontrollerat den bilen.
Det var kalla handen och hon godtog inga förklaringar.
Men i Boliqueme gick det bra att tanka med invändig påfyllning.

Krister
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Tack för ditt svar Anders.

Jag förstår att man vill stoppa olaglig fyllning av vanliga gasolflaskor.

Men hur skall man tolka ditt inlägg, som att Alugastankflaskan uppfyller kraven enligt Europa Standard EN 1949 och får användas, eller som att den inte gör det men om man har en utvändig fyllning så fungerar det troligtvis bra ändå.

Undrar även i vilka andra länder det kan vara problematiskt att få fylla Alugastankflaskor.

texten på mylpg.eu refererar till EN 1949:2002 som handlar om "Installation av uppvärmningssystem i fordon där människor vistas" enkelt uttryckt
alla fabrikstillverkade husbilar och husvagnar torde uppfylla dessa krav och kanske är det så att det var lättast att hitta i djungeln av regelverk för den som skrivit texten

av de båda textavsnitten, "It is forbidden to refill standard cylinders" samt "reject all refillable LPG bottles", framgår att det är vanliga gasolflaskor som avses när det gäller förbudet att fylla på LPG-stationer, vilket torde vara en självklarhet
man vill heller inte lägga ansvaret på stationspersonalen att avgöra vad det är för typ av flaska kunden har, därför har det restriktionerna tillkommit

jag har pratat med folk som har hamnat i diskussion om detta med stationspersonal i Spanien, Portugal, Frankrike, Italien och Tyskland
man har kommit runt det hela genom att visa upp certifikatet från Alugas, att kunna förklara att Alugas har överfyllnadsskydd och/eller att ha tankningen arrangerad så att dörren till gasolskåpet inte behöver öppnas

det finns andra regelsystem än EN1949:2002 som "tar över" när det gäller godkännande av tankar och tryckkärl för bränsle som används för uppvärmning och motordrift av fordon
dessa återfinns i ADR/RID som utfärdats av UN samt TPED (Tryckkärlsdirektivet) som är ett EU-direktiv, regelverk utfärdade av dessa båda (UN och EU) omfattar per automatik alla medlemsländer
kraven i dessa båda regelverk uppfylls av Alugas tankflaskor vilket framgår av certifikatet som medföljer vare Alugas tankflaska vid leverans till kund
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Hej.
En fråga till CarthagoAnders: Vad jag vet så är ADR ett regelverk som gäller transport av farligt gods på väg och RID motsvarande regelverk för transport av farligt gods på järnväg. Har detta verkligen något att göra med våra husbilar att göra. Det kan väl näppeligen betraktas som transport av farligt gods. Eller är det så att om du har en fast LPG-tank vars volym överstiger en viss mängd så hamnar det under ADR trots att det ej är transport ?

Mvh / Roland
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

det vi i vardagstal kallar ADR/RID är ett omfattande regelverk från UN som antagits av alla medlemsländer
regelverket omfattar hur tankar skall vara beskaffade, vad som gäller för fyllning och hur märkningen ska se ut
regelverket gäller för alla behållare (container, flaskor, tankar osv) för vad vi kallar farligt gods

senaste versionen finns här för den som orkar
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/danger/publi/adr/adr2015/ADR2015e_WEB.pdf
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Vi har tankat vår alutankflaska flera gånger hos bp i Vila Real, men idag rusade en tjej ut och förklarade att det inte gick. Hon hänvisade till en skylt där det står att det inte var tillåtet att fylla lpgflaskor.
Samma sak hände för en tid sedan i Beja, också en tjej där.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Det er enkelt å se om noen åpner døren på gasolskåpet, og da kan en lett ruse ut å si i fra og en trenger ikke kunne noe om LPG tanker og fylling for å passe på - instruksen er klar og enkel. At det teknisk er rett satt opp på den enkelte bil er mer krevende å kontrollere.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning Alugastankflaska i Frankrike

Hej. Har fyllt alugas flaskan många gånger i Frankrike genom att öppna gasolskåpet. En gång har jag blivit stoppad men damen i kassan ville ha mitt körkort för att jag inte skulle smita från betalningen. Tog en stund att förstå vad hon ville då jag inte kan franska och hon väldigt dålig engelska. Men jag tror också att Knuts teori ligger när till hands, men dom vill ju gärna sälja.

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen