• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plissegardin till helintegrerad

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Gokväll

Vilka olika fabrikat finns på plissegardiner? Gäller helintegrerad.
Utvändig isolermatta till dito. Vad använder ni?

ha d
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Plissegardin till helintegrerad

hej ! jag tycker det är två helt skilda saker ? utvändig isolermatta är för att inte släppa ut värmen så fort ell hålla solen borta på sommaren ! plissegardin är mest för insyn och mörkläggning fattar jag det som ! vi har invändig isolermatta ej plisse på sommaren och tidig vår o sen höst utvändig för att behålla värmen någorlunda ! skulle dock vilja ha plissegardiner men finns inte till våran gamla bil !
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Plissegardin till helintegrerad

Vi har plisse'gardiner till samliga fönster och luckor och naturligtvis så är syftet med dessa att stänga solljuset så att det blir mörkare i husbilen, men också, beträffande fönstren, för att förhindra insyn. Genom att gardinerna stänger ute solljuset dämpar de värmen också. På samma sätt fungerar gardinerna att när det är kallare ute behålla värmen i husbilen. Därför använder vi bara gardinerna som isolering mot kyla på tidiga hösten och sen vår.

På sen hösten och tidig vår, när det är kallare ute, använder vi vårt termotäcke som täcker hela förarhytten på vår integrerade husbil. Det skrivs mycket om det finska täcket här på forumet; som om det skulle vara det bästa och nära nog det enda. Hur bra det egentligen är har jag ingen uppfattning om då jag aldrig har provat det. Däremot kan jag rekommendera det termotäcke vi har, nämligen det från tyska WiGo Zelte, som finns skräddarsytt för många olika husbilsmodeller. Detta täcke finns att köpa hos bland annat Movera.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Plissegardin till helintegrerad

Har som sagt ett WiGo Zelte som är allra bäst avstötande mot fukt och delbart mellan framruta och huv. Går ända ner mot marken med fäststraps för svåra vindar. Dörrar och framruta hålls med huvskydet ihop med dragkedja och kardborre. Köpte mitt av en trevlig medlem här på forumet 1300:- nypris kan vara lite häftigt prissatt, men sen får man en överlägsen produkt. http://www.campingtillbehor4u.se/bilder/artiklar/zoom/9965991r_2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen