• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontera växellåda

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Min motor och växellåda ser tyvärr inte ut som alla andra. Läst o kollat bilder på forumet och i en reparationshandbok men min skall så klartse annorlunda ur.
Det finns ett "remhjul" för 2 remmar, det ser ut som detta "hjul" måste tas bort. Hur gör man, trångt och eländigt. Den mittersta stora muttern har märken så den har varit lossad någon gång. Kanske när jag bytte koppling? Vet ej heller var "remhjulets" axel tar vägen.
På bilder hur man lossar växellänkaget så sitter en bult som man ser klart och tydligt. Men inte på min bil, här ser det annorlunda ut. Är det någon som har koll på vad jag skall lossa?
Tyvärr är bilden upponer
På den andra bilden är det lättare att se, muttern och det invecklade länkaget
Ha det
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    762,2 KB · Visningar: 65
  • image.png
    image.png
    1.003,2 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Demontera växellåda

så här satt fjädern till urtrampningslagret på min bil (den måste ha ändrat läge. För på Jankros bild så skall fjädern in i hålet. Vilket verkar vara logiskt.
image.jpeg
Det här är på Jankros låda
Tyvärr kan jag bara lägga in en bild åt gången
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Demontera växellåda

Skall ändarna på fjädern genom detta hål och genom urtrampningslagrets hål. Eller bara genom urtrampningslagret. Jankro hoppas det var okej att låna din bild.
image.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Demontera växellåda

Hej Peter, det är klart att du får låna mina bilder :).

Minnet är ju bra men inte så långt på sådana detaljer :oops:.
Jag har tittat på fler bilder som jag tog men som inte var med i inlägget.
Tyvärr finns det inget glasklart skott från sidan men jag har zoomat in lite detaljer från några bilder jag har som visar något vettigt.
Att rundbockade öglorna skall in i hålen närmast runda axeln är i alla fall helt klart och det kommer jag t.o.m. ihåg :p: för jag monterade dit fjädern som den satt när jag hade tagit bort urtrampningslagret och hållaren innan jag la det åt sidan efter demontering.
DSCF0572-400.jpg


Nedre öglorna ligger i och på pilar A så skall spetsen in i hålet som vid pil B, men med lagerhållaren monterad mellan och på plats innan.
69.JPG

Fjäderbygeln under hållaren stödjer väl också lite på hållaren.
72.JPG

Jag kommer ihåg att fjädern inte ville ligga riktigt bra och säkert så jag knäckte den raka biten lite som syns vid pilen så den hamnade säkert. Det kanske din fjäder också bevisar då den troligen har hoppat ur sina hål, om den nu ens låg rätt från början efter ett ev. tidigare kopplingsbyte.
73.JPG

Här syns också extraknäcken jag gjorde på fjädern och att änden går genom hållarens hål och når då troligen in i hålet på tryckarmen.
87.JPG

Idén med fjäder är väl att den skall hålla fast urtrampningslagrets hållare vid tryckarmen för om hållaren kan komma för långt från armarna så kan nog hållaren snurra.
Fjäderändarna hamnar väl vid hålen på tryckarmen när de sitter genom de fyrkantiga hålen på hållaren?
Tyvärr så är ju konstruktionen så att urtrampningslagret alltid ligger an lite mot solfjädern och snurrar förmodligen med lite hela tiden. Vanligast annars är ju att typ en fjäder drar allt lite bakåt så man får lite spel mellan urtrampningslagret och solfjädern när man inte trycker på pedalen, eller hydraulik som själv skapar lite spel. Men om man drar frikopplingsarmen under växellådan bakåt för hand, så följer ju i alla fall urtrampningslagret med bakåt med hjälp av fjädern.
Den här konstruktionen gör ju att vartefter lamellen slits och solfjädern backar så flyttar sig kopplingspedalen uppåt. Man får justera detta med att lossa på muttrarna på kopplingsvajern nere vid kopplingsarmen under lådan. Det är lagom att ställa kopplingspedalens läge så den bara är lite högre än bromspedalen.

Hoppas det hjälpte något.
M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag såg nu efteråt att ditt lager och hållare är en enhet, medans mitt var ett löst lager som klämdes fast i en hållare. Men slutresultatet är nog samma i alla fall med fyrkantshålen i lagret mitt för hålen i tryckarmen.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Demontera växellåda

Tack Jankro för bilderna. Nu har hålen i "gafflarna fått en uppgift. Böjde lite på fjädrarna så att ändarna kom lite längre in. Så nu sitter fjädern kvar hoppas jag.
Hittade 2st tunna oringar på backen ca 28 mm i omkrets och ca 1,3 mm tjocka. Antar att dom kommer från högra drivaxeln (som sitter kvar i bilen) Men om dom kommer därifrån varför är det 2 st
På den vänstra sidan sitter en o ring med ca dimensioner 32mm och tjockleken ca 1,7mm.
Borde det inte vara samma storlek? Eller kommer dom från något annat ställe?
image.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Demontera växellåda

Hej igen. man skall ju mosa in molybdenfett i splinesen inne lådan så slitage och ev. rost undviks därinne. Därför är öppningen lite tilltäppt av O-ringar annars så kastas lite svar fett ut och runt samt fukt kan piskas in.

Jag kommer tyvärr inte ihåg några mått alls på O-ringarna och i mitt fall en plastring men de jag hade passade väl lagom på axeln som har samma mått på båda sidor. Glappar 32 eller spänns 28 ut för mycket?

På vänster sida så satt det bara en O-ring, men på höger sida satt det först en vit plastring (blå pil) och sedan en O-ring (grön pil). Det verkade vara för att O-ringen skulle komma lagom i kläm mot hylsan och täta in till splinesen.
Det går nog lika bra med två O-ringar i stället för en plast och en gummi även om plastringen kanske hållet mot mer då den inte kan glida upp där axeln blir grövre om det blir tryck på den, men de har nog suttit som på min bild bredvid varandra.

PICT0197.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Demontera växellåda

Nu är växellådan och alla skruvar och muttrar på plats. Bilen är provkörd och växlarna fungerar som dom skall. Vill passa på att tacka Jankro för alla bilder och förklaringar samt Bror för tipset att kolla efter lådor på Ebay. Samt alla mina kompisar som gjort grovgörat.
Växellådan har en stompant på 300 Eur. Pratade med Dhl om att skicka växellådan till Tyskland med dom. Fick till svar att så stora och tunga paket kan jag inte skicka med dom som privatperson! Kollade med Schenker där var maxvikten 30 kg som privatperson. Märkligt system det går
att få transporterat en växellåda från Tyskland, men du kan inte skicka tillbaka lådan. Men jag antar att det blir säkert dyrare att skicka tillbaka lådan än stompanten är på.
Men jag är lycklig över att husbilen går.
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Demontera växellåda

Ett fel har uppenbarat sig. Backlamporna lyser på ettans till femmans växel! Men slocknar när jag lägger in backen! Nån som har koll på vad det kan vara? Testade att byta plats på kablarna men ingen skillnad!
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Demontera växellåda

Hade lös backljuskontakten på den gamla lådan och ser att ett stift skall tryckas in i kontakten antagligen för att slutas. Nu tog hjärncellerna slut. Är länkaget felmonterat? Men det är inga problem med att växla. Annars får man väl helt enkelt koppla bort den. Men det känns inte bra.
Ha det
Eller finns det likadana kontakter men att den ena är slutande och den andra brytande.
 
Toppen