• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenfiltrering

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag sitter i Spanien och funderar på om man kunde filtrera kranvattnet istället för att kånka med köpta vattenflaskor. Skulle det räcka med kolfilter för att bara förbättra smaken? Eftersom kranvattnet oftast är klorerat här så innehåller det ju inga levande bakterier eller andra mikroorganismer.

Prover som tagits på flaskvatten har visat att det innehöll fler bakterier än kranvatten. Men jag vet inte var i europa proverna togs.

Risken med filter är ju att det kan växa bakterier i dom, så därför måste de bytas oftare än vad försäljarna föreslår. Kanske en gång i månaden istället för varannan eller var tredje.

Finns det någon med kunnskap i ämnet?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vattenfiltrering

När jag har läst om olika filter så har jag lärt mig att aktivt kol inte tar bort bakterier ur vattnet.

Du nämner att man kan få dehydration, uttorkning, av för lite mineraler i vattnet. Men det beror ju på för lite vatten i kroppen. Hur hänger det ihop med för lite mineraler i dricksvattnet? Mineraler finns ju även i maten som vi äter. Du menar troligen saltbrist.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vattenfiltrering

Vi köper ibland några Pelegrino flaskor mineralvatten (något hårdare PET flaska) och återanvänder sedan 1,5 l flaskor till att fylla med samma vatten som vi fyller färskvatten-tanken med. Det finns plats för 2 st. i kylen! Ibland smakar det lite klor, då köper vi nya Pelegrino, annars det går hur bra som helst att dricka lokalt vatten utan att man blir dålig i magen. Ni som blir dåliga i magen, är ni helt säkra på att det beror på vattnet? Det enda vi undviker är brunnsvatten i fall vi råkar hamna ute på landsbygden. Har hänt bara en gång hos s.k. "iguanmannen", en Holländare som flyttat strax innan Porto i inlandet, Portugal. Han hade dyra filtrar och tog betalt för vatten där vi hoppade över tankningen denna gången. Likaså den privata "norra" campingen i Valencia, där var det också markbrunn. Nej tack, då köper vi hellre butiksvatten med nyare datum eller något så när känt märke.

Jag har sett Marianne en gång när hon blev matförgiftad efter ett restaurangbesök och det vill jag inte vara med om fler gånger!
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vattenfiltrering

Jag har på några ställen i Spanien druckit kranvatten utan magproblem. En holländare här på Mijas la Cala ansåg att stadsvattnet i Spanien är av god kvalitet fast det kan smaka mindre bra. Han dricker det. Orenat brunnsvatten kan däremot vara dåligt som du skrev. Det ska man undvika att fylla tanken med, och inte heller dricka.

Det är för att få bra smak på vattnet som jag funderar på ett kolfilter till det som vi dricker.
 
Toppen