• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier vs. Laddar kapacitet

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hej, skulle värdesätta saklig hjälp m följande frågeställningar!?

Betraktelse:
-Flera tillverkare levererar bilar utrustade med två el. flera batteriladdare.
-Carthago t.ex. erbjuder att tilläggsutrusta bil med ett 3:e batteri MEN då i kombination med att ytterligare en batteriladdare blir monterad i tillägg till standardladdaren.

Frågor:

1. Vad jag förstår så skall laddarens kapacitet relateras till batteriernas nominella Ah värde.
-Varför installerar tillverkarna flera laddare istället för en med större kapacitet??

2. Vi har en bank om 2*80Ah (12V) och undrar nu om laddströmskapaciteten skall beräknas efter 1*80 eller 2*80Ah!?
-Läste i info blad från Victron att formeln 0,2A laddström per Ah bör tillämpas dvs. resultatet blir 16A alt. 32A beroende på vad som gäller enligt fråga 2 ovan, eller.

Är tacksam för hjälp med att reda ut detta så att jag som novis förstår hur det funkar, Tack på förhand!

:confused:Stefan
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Lägsta rekommenderad kapacitet på bly/syra-laddare brukar vara 1/10 av batteriets kapacitet mätt i Ampere.
80 Ah bör ha en laddare på minst 8 A.
160 Ah minst 16 A o.s.v.
De flesta originalmonterade laddare brukar vara på 18 - 20 A numera, startbatteriet brukar få 1-2 A för underhållsladdning.

Att låta 2 laddare ladda samma bank samtidigt brukar inte vara nån bra ide eftersom de påverkar varandra så nån form av separering eller styrning av laddningen krävs.

Kanske nån på forumet som har erfarenhet av dubbla laddare som Carthago vill montera och vet hur det fungerar ?

Har själv aldrig provat med dubbla laddare samtidigt eftersom det behovet inte funnits.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Elektroniken i laddaren mäter spänningen under laddning, vilket gör att två laddare kommer att lura varandra. Smarta laddare gör uppehåll och mäter batterispänningen, ligger det då en laddare till parallellt inkopplad kommer den att få den andra att stänga av. Alltså ger de inte lika mycket som en större dubbelt så stor laddare. En förbisedd sak är att laddarna oftast sitter för trångt/varmt monterade varför den interna temperaturgivaren reglerar ner spänningen om den inte sitter på batteriet. Såg att Calibra t.ex. Krävde minst 10 cm fritt kring den. Ett 100Ah batteri behöver gärna 15A laddare för att hinna ladda, speciellt om man har annat på samtidigt som då tar ström från denna...
De sista 20 procenten av laddningen tar alltid längre tid om laddaren är rädd om batteriet. Laddning är svårt!
Mvh Conny J
 
H

hianders

Guest
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Förlåt, texten som jag nu raderat var avsedd för en "plåtis" i ett annat forum.

Hasse A
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Hej

En vanligt blybatteri tar inte emot mer än runt 10% annat än under den allra första stunden säg timmen, dvs det spelar ingen större roll hur många ampere laddaren ger.

Däremot vissa batterier tex AGM tar emot betydligt mer och kan dra nytta av en större laddare.

Däremot så ska man såklart ha ett elblock som kan försörja allt man normalt använder i husbilen inkl ladda batterierna, jag har bara 7A laddare till bilbatteriet(som tillsammans med bodelsbatterierna driver bodelen vid elstolpe som många elblock gör) vilket gör att när jag ligger vid elstolpe så kan batteriet dra ut lite på kvällen när det går som mest med ström men sedan under natten så jämnar det ut sig.

Dock i mitt fall laddas bodelsbatterierna av separata 7A laddare så jag har alltså 7A dedicerat per batteri(95/100Ah) vilket då är rätt lagom för vanliga blybatterier.

Funderar man på att göra allt rätt på ett enkelt sätt så är CTEK DUAL per batteribank en mycket bra kombination med en rejäl laddare av bilbatteriet.

På så sätt så laddas bodelsbatterierna av bilbatteriet via CTEK DUAL och bilbatteriet laddas av den stora laddaren.
 
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Hej,
Har nu nått klarhet i min frågeställning gällande optimala förhållandet mellan batteribankens storlek och laddarens laddström kapacitet!

Enligt utrustningsspecialister som jag varit i kontakt med nu på EM så gäller för AGM/GEL batterier & optimala laddningstider utan risk för t.ex. överhettning följande:

1*100Ah = 20A laddström från en o samma laddare
2*100Ah = 40A laddström från en o samma laddare

Nu förstår jag grunderna inför kommande ombyggnad av batteri-/laddarkonfigurationen i våran bil.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Hej,
Har nu nått klarhet i min frågeställning gällande optimala förhållandet mellan batteribankens storlek och laddarens laddström kapacitet!

Enligt utrustningsspecialister som jag varit i kontakt med nu på EM så gäller för AGM/GEL batterier & optimala laddningstider utan risk för t.ex. överhettning följande:

1*100Ah = 20A laddström från en o samma laddare
2*100Ah = 40A laddström från en o samma laddare

Nu förstår jag grunderna inför kommande ombyggnad av batteri-/laddarkonfigurationen i våran bil.
Fint. Tänk på att man gärna vill kunna ladda medans man kör också, det är det som CTEK DUAL fixar och i kombination med en bra laddare kopplad som jag beskrev så behöver du aldrig tänka på om du går på 220V eller kör bilen, allt laddas exakt lika bra hela tiden.
 
Toppen