• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp startar inte

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
I husbilen vägrar RM6401L dometic Electrolux kylskåpets låga att brinna. Vill fråga vad tror ni om vilken reservdel jag måste ha?

När skåpet går på gasol och det "tickar" så trycker jag på vredet och tickandet
upphör, när jag släpper så hörs ett tydligt "klonk". Detta ljudet kommer ibland efter några sekunder eller direkt.

Verkar som armaturen som vredet sitter och alla gasledningar och termoelement går in i, ger i från sig detta ljud och sen börjar "klickandet igen.
Det är denna armatur:
Electrolux Dometic Caravan Fridge Gas Valve / Thermostat GR10025
Vad tror ni är felet?

Kanske bara måste byta denna:
Timrå Fritidsservice AB - TERMOELEMENT

Måste säga att under sommaren har kylskåpet blivet svårare och svarare att starta och nu till sist vägrar att sluta "klicka"

någon ide?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar inte

Hej använd ögon o näsa.
Har du gnista?
Har du Gas fram till brännaren.
Om inte plocka isär brännarledningen, provstarta,lukta
Ta väck gasledningen, provstarta ,lukta
jobba dig bakåt.
Tips i brännarledningen gömmer sig en strypbricka, rensa mycket försiktigt med en nål.
Sen ger det sig själv om o vad man behöver handla.
Ps Dometik har bra service verkstäder ute i landet om man inte vill meka själv.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp startar inte

.........................
När skåpet går på gasol och det "tickar" så trycker jag på vredet och tickandet
upphör, när jag släpper så hörs ett tydligt "klonk". Detta ljudet kommer ibland efter några sekunder eller direkt. ......................

Din beskrivning tyder på att automatiken fungerar som den skall, tickandet är gnistan som försöker tända gasolen. Klonket är ljudet när tändsäkringen bryter för gasolen om lågan inte brinner som den skall.

Det har med stor sannolikhet kommit smuts eller insekter i brännaren som hindra lågan. Börja med att blåsa rent brännare genom hålen, fungerar inte detta så skruva av brännaren och rensa.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar inte

Rengöring av brännaren är viktig. Sot, insekter, damm och grus lägger sig på brännaren med tiden. Börja med att
blåsa rent med tryckluft. Fungerar inte det så montera bort munstycket och borsta av med hård borste samt
blås rent från "bakvägen". Putsa även av tändstiftet med något lämpligt.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp startar inte

tack alla jag plockade isär brännaren och rengjorde lite. Där var även den lilla ringen med ett pyttelitet hål ok. nu brinner lågan men när jag vrider på vredet så ändras inte lågans storlek. Ska lågan ha samma storlek alltid?
Stor låga??
kolla bilden:
 

Bilagor

  • 20161114_071723.jpg
    20161114_071723.jpg
    2,1 MB · Visningar: 39

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar inte

Själv har jag åkt in och ut ur verkstaden sedan augusti pga att kylskåpet inte funkat vid gasdrift, trots att lågan såg fin ut. Efter att slutligen, på tips av Dometic, ha bytt reduceringsventilen vid gasflaskorna funkade det igen. Gaslågan hade inte det rätta trycket.....
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåp startar inte

Om du med "vredet" menar kyltermostaten, Hans Erik, så är det oftast så att termostaten ställer ner till pilotlåga, dvs så liten låga att det bra brinner och då stiger temperaturen i kylen, när sen det är för hög temp slår den till full gastillförsel och lågan blir stor igen, det kyler och skåpets temperatur sjunker till termostaten tycker det är nog kallt, så igen... och igen...

Dvs vi talar om ett on off reglersystem.
Ungefär som kompressorn startar och stoppar i kylen inne i stugan.

Det andra vredet är oftast en gaskran med flamvakt, dvs som man håller inne till flamvakten är varm och gasen står på av sig själv..

Risken med att jobba med kylskåp den här årstiden är att det är tillräckligt kallt i kylen just pga av att det är några grader bara i bilen och kylen och kyltermostaten inte drar på för full kylning, man tror då att det är fel på något, brännaren munstycket etc.
Dvs man kan inte kyla mer än det verkligen är i kylen.

Roy
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp startar inte

Själv har jag åkt in och ut ur verkstaden sedan augusti pga att kylskåpet inte funkat vid gasdrift, trots att lågan såg fin ut. Efter att slutligen, på tips av Dometic, ha bytt reduceringsventilen vid gasflaskorna funkade det igen. Gaslågan hade inte det rätta trycket.....

Tack jag kanske får prova byta reduceringsventilen. Den är ny sen i july men kanske pajat ända. Också två nya Alugas flaskor+omkopplare för att tanka själv billigt rätt smidigt. Jag bor i husbilen nu och luftburna Truma värmaren fungerar bra, det är varm och gott. Kanske Truman tar all gasol!?? . Bor i Malmö..

jag satte på kylskåpets vintergaller utanpå bilen, saken är den att värmen från kylskåpet är en del av den totala värmen i bilen nu, det är alltså ganska varmt runt kylskåpet..kanske inte bra!?!? kanske ska öppna för bättre vent runt kylskåpet,,
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp startar inte

Om du med "vredet" menar kyltermostaten, Hans Erik, så är det oftast så att termostaten ställer ner till pilotlåga, dvs så liten låga att det bra brinner och då stiger temperaturen i kylen, när sen det är för hög temp slår den till full gastillförsel och lågan blir stor igen, det kyler och skåpets temperatur sjunker till termostaten tycker det är nog kallt, så igen... och igen...

Dvs vi talar om ett on off reglersystem.
Ungefär som kompressorn startar och stoppar i kylen inne i stugan.

Det andra vredet är oftast en gaskran med flamvakt, dvs som man håller inne till flamvakten är varm och gasen står på av sig själv..

Risken med att jobba med kylskåp den här årstiden är att det är tillräckligt kallt i kylen just pga av att det är några grader bara i bilen och kylen och kyltermostaten inte drar på för full kylning, man tror då att det är fel på något, brännaren munstycket etc.
Dvs man kan inte kyla mer än det verkligen är i kylen.

Roy

Bra att veta min kyltermostat är också det vred jag trycker in när det "klickar" det är ingen automatik på kylskåpet
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåp startar inte

Glömde skriva att din låga ser helt rätt ut HansErik.
Därför finns ingen anledning att misstänka fel gastryck och fel i reduceringsventilen, (tryckregulatorn) på gastuben.

Dock finns det fall där man blandar ihop 50 mB och 30 mB system.
En bil med 50 mB system får en ny tryckregulator på 30 mB, det är de som vanligen finns att köpa.
Då blir allt fel, små klena lågor på spisen, dålig funktion på värmen och liten låga som ger dålig kyla i kylskåpet.

50 mB gäller äldre bilar och husvagnar.
På typskylten inne i kylen finns uppgifter om tryck som gäller.

Roy
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp startar inte

här är skylten i kylskåpet, där finns en text på den som säger: max = 35 bar.
Är det detta du tänker på ?
 

Bilagor

  • 20161112_104332.jpg
    20161112_104332.jpg
    1,7 MB · Visningar: 33

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar inte

Glömde skriva att din låga ser helt rätt ut HansErik.
Därför finns ingen anledning att misstänka fel gastryck och fel i reduceringsventilen, (tryckregulatorn) på gastuben.

Dock finns det fall där man blandar ihop 50 mB och 30 mB system.
En bil med 50 mB system får en ny tryckregulator på 30 mB, det är de som vanligen finns att köpa.
Då blir allt fel, små klena lågor på spisen, dålig funktion på värmen och liten låga som ger dålig kyla i kylskåpet.

50 mB gäller äldre bilar och husvagnar.
På typskylten inne i kylen finns uppgifter om tryck som gäller.

Roy

Det är just du som kan vara knepigt, min låga såg också väldigt bra ut men likväl kylde inte skåpet förrän en ny reduceringsventil kom dit...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp startar inte

..................... Ska lågan ha samma storlek alltid?
Stor låga??.............

Nu ser lågan ut att brinna perfekt och är hela tiden av samma storlek. När kylskåpet når inställd temperatur slocknar den helt för att sedan tända igen då temperaturen i skåpet ökar.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåp startar inte

Det är just du som kan vara knepigt, min låga såg också väldigt bra ut men likväl kylde inte skåpet förrän en ny reduceringsventil kom dit...

OK Carsten, blev lågan större, eller ännu större, med den nya tryckregulatorn då?????

Roy
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp startar inte

OK Carsten, blev lågan större, eller ännu större, med den nya tryckregulatorn då?????

Roy

Förmodar att du tyckte att jag själv inte skrev vad som avhjälpts angående min kommentar ovan men jag skrev ju faktiskt att det fungerade efter bytet av reduceringsventilen men för att gå in i detalj som du förmodligen då efterlyser så nej, ingen någon för ögat synbar skillnad på lågans höjd, omfång, storlek, färg eller utseende....
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåp startar inte

Det kanske var "kraften" i lågan, som inte är synlig, som blev större av den nya regulatorn.
Ja, jo jag är lite ironisk.

Man det är då svårt att tro att det blev kallare i kylen pga av ny regulator.

Klart det kan vara så att en gamla regulatorn inte gav tillräckligt flöde, och med spisen på för kaffekok, värmen etc så kanske trycket då sjönk och lågan blev liten och ynklig.


Oavsett det så har jag många ggr letat efter en manometer för att kunna kontrollera gastrycket. Dvs graderad till 50 mB eller max 100 mB. För att tydligt se 30 eller 50 mB.
Lika med 500 - 1000 mm Vp.
Svårt att få tag på. Men det är lätt att göra ett U-Rör, av en plastslang som man monterar på en bräda. Ev sätter ett måttband under slangen. Fylld med rödfärgat vatten. Den behöver inte vara mer än 600 mm lång. Sen ett T-kors att koppla in den efter regulatorn.
Min avsikt är att någon gång göra en sådan sak.
Med detta instrument kan man även se ev läckage, bara att stänga gaskranen och vänta nån timme och se om trycket sjunker.

Observera att detta är bara mitt tips och du som mekar måste själv ta ansvaret för arbeten med gasinstallationer. Ha rätt kunskap och veta vad du gör.

Roy
 
Toppen