• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken är eran idol?

F

F.d. 50609

Guest
Jeremy Clarkson är en av mina...
 

Bilagor

  • 20161111_125512.jpg
    20161111_125512.jpg
    64,8 KB · Visningar: 8

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Vilken är eran idol?

Som den gitarrist jag är finns bara en, Jimi Hendrix


Med all respekt för "Jimi", men du som gammal gitarrist... Har du lyssnat/sett på din namne, Australiensaren Tommy Emmanuel?

Jag misstänker att du känner till honom. I mina ögon är han en av världens absolut bästa gitarrister! Det är alltit kul att se honom när han på ett lekfult sätt spelar på sin gitarr och skämtar med publiken.

Länken nedan innehåller bl.a en liten tolkning av Jimi!:music-icon:

https://www.youtube.com/watch?v=-Ts-94UDy2Y


//Jocke

Jag valde att länka till klippet ovan just för att Tommy Emmanuel tolkar lite Hendrix, men klippet nedan visar nog mer varför jag är en stor fan av honom:)

https://www.youtube.com/watch?v=E3F9bzeCgTQ
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är eran idol?

Jo då Jocke vist känner jag till Tommy Emmanuel. Men de går liksom inte att jämföra. Det som Tommy spelar kan jag också spela, (naturligtvis inte ens i närheten av hans kvalitet) men det blir liksom lite tråkigt att lyssna på för andra. Om du lyssnar på de "gamla" Eric Clapton, Jimi Hendrix, Peter Green, John Myall mfl så kommer det nog att dröja ljusår innan vi får fram den sorten musiker. Idag är de individuellt bättre kanske men när dom ska inrätta sig i ett band så blir det lite låsning. Idag kan vem som helst "spela" musik med lite datorer etc. 1967 (blott 14år) stod jag på samma scen på Cub Bongo i Malmö som Jimi Hendrix . En magisk upplevelse, jag fick en burk plektrum och ett set strängar till min "Strata" och med orden "Go for it" har jag fortsatt att lira.Den typen av Music som han presterade är svår i dag att spela live likt skivan, men han gjorde det.
Med all respekt men det var bättre förr.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är eran idol?

Det värsta är dom börjar och död en efter en eller drabbas av annat skit.
Dio ,Killmister ,Moor mf.
RIP

Snart finns inte AC/DC längre heller
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vilken är eran idol?

Jo då Jocke vist känner jag till Tommy Emmanuel. Men de går liksom inte att jämföra. Det som Tommy spelar kan jag också spela, (naturligtvis inte ens i närheten av hans kvalitet) men det blir liksom lite tråkigt att lyssna på för andra. Om du lyssnar på de "gamla" Eric Clapton, Jimi Hendrix, Peter Green, John Myall mfl så kommer det nog att dröja ljusår innan vi får fram den sorten musiker. Idag är de individuellt bättre kanske men när dom ska inrätta sig i ett band så blir det lite låsning. Idag kan vem som helst "spela" musik med lite datorer etc. 1967 (blott 14år) stod jag på samma scen på Cub Bongo i Malmö som Jimi Hendrix . En magisk upplevelse, jag fick en burk plektrum och ett set strängar till min "Strata" och med orden "Go for it" har jag fortsatt att lira.Den typen av Music som han presterade är svår i dag att spela live likt skivan, men han gjorde det.
Med all respekt men det var bättre förr.

Klubb Bongo det var tider det. 23 maj 67 spelade Jimi Hendrix
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är eran idol?

Klubb Bongo det var tider det. 23 maj 67 spelade Jimi Hendrix

Då hade jag fyllt 14 en månad tidigare och lirade med Mulle och grabbarna i Trouble Makers. Då var man "lärling" och så var vi förband till den "kryllehårie". Något man aldrig glömmer, och inte "udedassen" heller.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Vilken är eran idol?

Jo då Jocke vist känner jag till Tommy Emmanuel. Men de går liksom inte att jämföra. Det som Tommy spelar kan jag också spela, (naturligtvis inte ens i närheten av hans kvalitet) men det blir liksom lite tråkigt att lyssna på för andra. Om du lyssnar på de "gamla" Eric Clapton, Jimi Hendrix, Peter Green, John Myall mfl så kommer det nog att dröja ljusår innan vi får fram den sorten musiker. Idag är de individuellt bättre kanske men när dom ska inrätta sig i ett band så blir det lite låsning. Idag kan vem som helst "spela" musik med lite datorer etc. 1967 (blott 14år) stod jag på samma scen på Cub Bongo i Malmö som Jimi Hendrix . En magisk upplevelse, jag fick en burk plektrum och ett set strängar till min "Strata" och med orden "Go for it" har jag fortsatt att lira.Den typen av Music som han presterade är svår i dag att spela live likt skivan, men han gjorde det.
Med all respekt men det var bättre förr.


Hej Tommy!
Jag håller med dig i allt gällande de gitarrister du nämner. Att välja vem som är bäst är ju oerhört subjektivt samt sitter ju i åhörarens öra :)
Det som jag tycker utmärker en bra musiker är när de hittar sitt "eget" sound. Detta gäller ju i allra högsta grad Jimi, men även Tommy, tycker jag. När han spelar upp sin musik om "walkabout" etc känns det som att han har hittat ett sound som gör att han kan medräknas som en av de största...Tycker väl att även Santana och Knopfler i viss mån hör dit.

Som sagt....Det finns många storheter, och vem kan avgöra vem som är en större idol än den andra, förutom åhöraren, och då är det rätt för denne :)

Jag förstår att din upplevelse på Bongo måste ha varit magisk! Det är få förunnat att vara med om!

Ha de bäst!

//Jocke
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är eran idol?

Kul läsa om alla duktiga gitarrister - även om jag själv enbart spelar "i mörker". Min favvo just nu är den unge Bengtsforsbördige och i V Frölunda boende "finger-picker"-gitarristen Emil Ernebro. Han håller nog nästan Tommy Emmanuels klass tycker jag. Att han dessutom är en rysligt trivsam kille gör ju inte saken sämre. Om ni inte har lyssnat till honom förut så finns det en hel del på Youtube (bl.a. tillsammans med T.E.). Annars tycker jag det är en höjdare att höra honom tillsammans med munspelsvärldsmästaren, vinnaren av Jazzkatten 2016 mm Filip Jers! Vilken kombo! De gästar oss f.ö. i vår lilla visklubb i febr 2017. Här kommer en länk: https://www.youtube.com/watch?v=9pc_VMBT6yQ eller varför inte https://www.youtube.com/watch?v=GFswqOoIjD0
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är eran idol?

Om man nu får bryta gitarrtrenden här lite, hur vore det med dessa: Sebastein Loeb, Walter Röhrl, Björn Waldegård, Jarno Saarinen, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Michael Schumacher, Alain Prost, och ändå lite gitarr: Mark Knopfler, Eric Clapton?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilken är eran idol?

Idoler har man som ung, pappa var den förste (världsmästare i bågskytte), Kalle Svensson, Nacka och Ingemar Johansson kom senare. Idag är det främst personer som bidrar till en bättre värld utan egen vinning som är mina idoler, oberoende av hudfärg, ras eller härkomst.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vilken är eran idol?

Om man nu får bryta gitarrtrenden här lite, hur vore det med dessa: Sebastein Loeb, Walter Röhrl, Björn Waldegård, Jarno Saarinen, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Michael Schumacher, Alain Prost, och ändå lite gitarr: Mark Knopfler, Eric Clapton?

Du glömde Ritchy Blackmore ( Rainbow) Annars komplett lista
 
Toppen