• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som provat Safegrip?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

Safegrip verkar vara ett slags "broddar" som spänns fast runt däcken (4 st per drivande hjul) och som har samma syfte som en snökedja. Är det någon som har provat dessa på husbilen? Funkar det som avsett?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Safegrip?

Jo, det var där jag "hittade" dem. Men som sagt: Har någon provat de här i praktiken? (Tidningen verkar inte ha gjort det, utan upprepar bara tillverkarens utsagor om produktens förträfflighet).
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Safegrip?

Vad är det för fel på moderna snökedjor ?

Relativt enkla att montera, håller i evighet utan att åldras i förpackningen och fungerar klockrent på alla typer
av underlag där det krävs någon form av drivförstärkning.

Tyckte att det såg MYCKET enklare ut att montera SafeGrip än snökedjor. Men jag har kanske inte kollat på moderna snökedjor. Har du något tips?
 
F

Frudden

Guest
Sv: Någon som provat Safegrip?

Jag beställde en uppsättning Safegrip förra helgen, men har inte fått de ännu. Skulle behövt de i onsdags... :mad:

// Fredrik W
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Safegrip?

Det låga priset brukar låta sig resultera i extrem ånger över den usla kvaliteten.
En bra snökedja som är enkelt att montera får kosta lite mer.
Kostnaden över tid blir sannolikt densamma ned tanke på livslängden.
Priset är det vi betalar idag.
Kostnaden är det vi summerar när den är slutförbrukad...
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Någon som provat Safegrip?

Denna Safegrip tror jag inte på, känns som att lossnar den så slår den ju sönder hela skärmen, och som man skulle fästa överskottet av spännremmen.. nej vilket rappel...
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Safegrip?

Kommer ihåg en variant som var ett kors av järn som monterades från utsidan och då fick man fyra ställen på hjulet där man fick mycket bra fäste. Nackdelen var tex vid en brant backe att det small till rejält just när man fick grepp (hade husvagn efter på den tiden), det slutade med att ett av korsen gick i bitar på en vinterresa i fjällen men bilen var oskadd. Senare havererade en snökedja i en backe men då skadades framskärmen. Nu förtiden när snökedjorna monteras sätter jag ett par gummistoppar för att hålla dom tajta mot hjulet och kör max 40 km/tim
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Någon som provat Safegrip?

Kommer ihåg en variant som var ett kors av järn som monterades från utsidan och då fick man fyra ställen på hjulet där man fick mycket bra fäste. Nackdelen var tex vid en brant backe att det small till rejält just när man fick grepp (hade husvagn efter på den tiden), det slutade med att ett av korsen gick i bitar på en vinterresa i fjällen men bilen var oskadd. Senare havererade en snökedja i en backe men då skadades framskärmen. Nu förtiden när snökedjorna monteras sätter jag ett par gummistoppar för att hålla dom tajta mot hjulet och kör max 40 km/tim

"Korset av järn" som du relaterar till kallades Snowgrip.
Snowgrip - Köp och sälj - Katrineholmtorget.se din lokala köp & säljmarknad

Det är ju inget att köra omkring med men väldigt effektiva om man kört fast eller om man kör i väldigt låg fart uppför t.ex en halkig backe.

Bennie
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Någon som provat Safegrip?

När de kom för länge sen körde en bekant på sjön i några km med safegrip på. En ryckig gång då det hugger när de får fäste. Kort därefter rasade kardanen...

Men för att komma lossär de säkert ett alternativ..
 
Toppen