• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter på Kabe 810 LT

Larseng

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
20237
Medlemskap
2024
Vi har fastnat för planlösningen med låga bäddar och toa o dusch längst bak. Skulle vilja ha synpunkter på hur bilen fungerar i praktiken. Vi är 2 glada pensionärer.:)
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Har ingen kabe , men vem vill ha huvudet mot en spolande toa eller nån som duschar. Våran Burstner har låga enkelbäddar me WC å dusch på fotsidan .Men smaken är som baken delad.
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Vi är snart också pensionärer och har gjort liknande val, fastnade för och beställde en i760 som vi får till våren. Saknar erfarenhet men förstår ert val.
Att ha toa o dusch mitt i bilen är inget för oss, hellre volym att njuta av.
 

Larseng

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
20237
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Vi är också nybörjare. Har kört ett år med en Hobby T75 men tyckt att det blev lite trångt i mitten. Ska bli trevligt att testa till våren,med en tripp till Kroatien.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Vi är inte direkt nybörjare men snart pensionärer. Vi har en Kabe 750T 2012 med låga sängar och toa bak. Om man ska läsa inläggen nedan så kan man fråga sig varför denna planlösning hör till de mest eftersökta i Sverige bland de som är lite äldre. Till en familj med barn är den inte optimal, inte ens med nedsänkbar överbädd fram. Lastutrymmena sätter stopp för detta. Lastutrymmena i vår bil är inget att skryta med, man måste tänka sig för hela tiden. Men för två personer räcker de gott för inte tar vi med oss hela bohaget som en del andra gör. Ska ni sen gå upp och duscha om nätterna när ni sover så behöver ni ändra på era nattvanor. Min fru går upp varje natt minst två gånger på toa, det ska mycket till om jag ska vakna av det.
Med den planlösningen får du mycket bättre "space" i bilen. Jämför du volymen med en bil med toa/dusch mitt i så blir det ju trångt vid spis och fram till sängarna, man kan knappt gå förbi en som står vid spisen. Väljer ni en delintegrerad Kabe så är den 2,50 m bred och då kan ni ta en svängom mitt i bilen, det går inte i en med toa/dusch vid benändan. Jag tror det räcker med att titta in i bilarna med dessa planlösningar så förstår ni vad jag menar.
Sen finns det något som heter konservatism, många husbilsåkare tillhör denna grupp och har svårt att erkänna att inte deras bilar är bäst alltid.
Vi är jättenöjda med vår bil men har två punkter som kunde varit bättre, lastutrymmena och så har vi ingen sidosoffa fram innanför dörren. Men vi har lärt oss hantera detta så det blir inget byte till ny Kabe.
Lycka till med ert köp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Vi har fastnat för planlösningen med låga bäddar och toa o dusch längst bak. Skulle vilja ha synpunkter på hur bilen fungerar i praktiken. Vi är 2 glada pensionärer.:)

Framför allt blir toa-/duschutrymmet mycket större tack vare att hela bilens bredd kan utnyttjas för utrymmena tillsammans eller var för sig.
En nackdel kan vara längre promenad från förarsätet vid hastigt påkommen nödighet.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Har ingen kabe , men vem vill ha huvudet mot en spolande toa eller nån som duschar. Våran Burstner har låga enkelbäddar me WC å dusch på fotsidan .Men smaken är som baken delad.

Ursäkta men jag var tvungen att skratta.
inte direkt någon informativ information till den som önskade synpunkter på Kabe 810 LT!:twitcy:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Kolla på lastvikten på Kabe 810 LT. Finns ju nu med "boggie" och då är lastvikten ok, men i mitt tycke alldeles för låg på den "enkelaxlade" versionen...

Jag skulle kunna tänka mej en med toa bak, men skulle vilja ha lite mer avskärmning mellan kök och säng än vad det är i nämnda bil. Ja då minskar öppenhetskänslan, men även matos och stänk i sängen, min tanke...
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Kolla på lastvikten på Kabe 810 LT. Finns ju nu med "boggie" och då är lastvikten ok, men i mitt tycke alldeles för låg på den "enkelaxlade" versionen...

Jag skulle kunna tänka mej en med toa bak, men skulle vilja ha lite mer avskärmning mellan kök och säng än vad det är i nämnda bil. Ja då minskar öppenhetskänslan, men även matos och stänk i sängen, min tanke...

Det är just det som är det fina, med öppenheten.
Vi har ljusbeige sängöverkast och det finns inte en fläck på dem. Sedan vi installerade Fantastic vent i luckan vid köket så är det inga problem med matos. Vi har en 4250kg bil men med det lilla lastutrymmet som är på vår hade vi klarat 3500kg.
PS. kanske inte hemresedagen från Tyskland och Boardershop. DS.:D
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Tror inte du klara 3500kg,min 740LB väger ca3350kg tom,med full packning vatten inkl Bordershop så är vi upp i 3900kg.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på Kabe 810 LT

Lite smårolig måste man kosta på sig att vara. Jag menade väl att förstärka intrycket av att det ändå inte går att lasta så värst mycket och framförallt inte stora och tunga grejor.
Annars är jag glad att jag vägde upp den när vi beställde den.
Ha de gott alla "Kabar", och de andra också !!
 
Toppen