• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hd TV nödvändigt?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en icke HD TV,nu ändras alla kanaler enligt uppgift, men kommer jag att kunna se alla "vanliga" kanaler utan HD?
TVn jag har idag är väldigt långsam att söka kanaler, så en uppdatering kanske är lämpligt, något förslag på en bra TV, Tack.

Har också en icke LTE skyddad antenn, som ibland inne i städer inte tar någon TV kanal pga. av utstörning av mobilnätet.
Så även där blir det byte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hd TV nödvändigt?

Hejsan, det finns många svar på din fråga :p:, men som grund till vad du kommer att kunna se så beror det på mottagaren i din TV.
För att kunna få in kanalerna som sänder HD så måste din kanalväljare ha två kombinationer.

Dels Mpeg4 (som de flesta lite halvnya apparater har).
Dels DVB-T2 (de äldre apparaterna har "bara" DVB-T ).

Om nu inte mottagaren har dessa två funktioner så får du inte in HD kanalerna.
Nu beror det ju alltså på om och vilka kanaler som kommer att sändas enbart i HD. Som det är nu så sänds ju de flesta kanalerna som sänds i HD även med vanlig upplösning, och kan då ses på alla apparater.
Efter omläggningen kommer troligen många kanaler att bara sändas i HD format och försvinner då helt i äldre mottagare.

Man kan ju även gå en genväg och skaffa en HD box som mottagare och koppla den till en äldre TV. Men om det handlar om husbilar och batteridrift så får man ju även titta på strömförbrukningen på äldre apparater och boxar som också ger högre strömförbrukning.

När jag bytte för några år sedan så tog gamla TV'n och boxen runt 5Amp. tillsammans.
Den nya TV'n tar under 2Amp. så strömförbrukningen minskade ju rejält.

M.v.h. JANKRO.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Hd TV nödvändigt?

Prøv at finde et TV som har indbygget spændingsregulator, så den ikke tager skade batteriets forskellige spændinger mellem 11,8 oh 13,5V. Kan dog også købes løst, så det sættes foran strømindgangen på TV-et

De fleste nye antenner har brug for 5V for at virke OK. Nyere TV giver disse 5V gennem antennekablet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Hd TV nödvändigt?

Tack,dom flesta kanaler sänds ju utan HD ,efter kanalomläggningen så är det bara en kanal som försvann(endast HD) men nu pratas det om UHD sändningar istället.
Tips om bra TV apparater!
 
Toppen