• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är solpanelen kass nu

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Lämnade husbilen till tvättning inför vinterupphållet. Gjorde klart för firman att inte tvätta taket under solpanelen pga att det finns sladdar och annat där. Tydligen uppfattade han( eller inte brydde sig)inte vad jag ville så när jag kollade där så ser jag en dosa, stor som en snusdosa lossnat från panelens undersida, sladdar går ju från dosan och ner till regulaton. Kan inte kolla, men kan den va kass nu så jag måste byta den
/sören
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

Troligtvis är den förstörd!, men om alla trådar sitter kvar kan det gå att rädda den genom att limma fast dosan igen med sikaflex!
Men jag skulle kräva ersättning för förstörd panel! Eftersom du dessutom sa åt dom att inte vara där! Desutom behövs en hel del våld för att bryta loss dosan från panelen!:swoon:

Hoppas det ordnar sig!

/Malbeck
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

Tack för ditt svar. Sikaflex har ju många produkter, tätning, snabblim, har kollat och tror att du menar Sikaflex 252i? Kan det va det du menar? Är det en tvåkomponent som ska blandas eller sköter det sig själv, bara att pressa ur tuben med avsedd pistol??
Tack/ sören
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

Tack för ditt svar. Då kan det ju finnas hopp, kommer inte ihåg mer än att jag såg dom kablarna som går igenom taket. Gissar att du menar att man kan se kablar som går från panel till dosan och att dom normalt täcks av dosan och inte kommer från sidan till dosan. Bilen står nu under ett Julatäcke så det finns ett skäl till att längta efter våren. Tack!
/sören
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är solpanelen kass nu

I första tråden skriver du att dosan lossnat. Jag tolkar dig som att det gäller den fastlimmande dosan på panelens baksida? Om den dosan är intakt, så är problemet mycket mindre.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

Dosan satt på panelens undersida och har nu lossnat. Har jag tur och det ser ut som mlaajanen beskriver i föregående inlägg så kan det gå att samla de små kablanrna och limma fast dosan. Tack för ditt inlägg/sören
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

Ska göra det. Tack för ditt tips. Tråkigt att jag han ställa bilen under Jula kapellet, våren verkar långt borta. Blir spännande att se om man behöver ny panel. Har sett att det finns tunna paneler att limma direkt på taket.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

Hej igen. Har ju bara kommit halva vägen till våren men är så nyfiken på min solpanels hälsa efter den våldsamma taktvättningen. Julakapellet är ju fortfarande på men tack vare dragkedjan kommer man in i bilen.
Till min fråga nu, har mätt på kabeln som går från regulator till batteriet till 12,4 volt. På kabeln som kommer från panelen till regulatorn 8,2 volt. Kapellet täcker ju över solpaneler. Finns ju kunniga medlemmar i klubben ! Ser det ut som det finns hopp om panelen kommer att funka ??
/sören
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är solpanelen kass nu

8,2V fra tildekte paneler tyder på bra paneler :D det er ikke mye lys som kommer gjennom Jula taket. På andre siden av regulatoren måler du jo direkte på batteriet.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

8,2V fra tildekte paneler tyder på bra paneler :D det er ikke mye lys som kommer gjennom Jula taket. På andre siden av regulatoren måler du jo direkte på batteriet.

Tack Knut för ditt svar. Då ser det lite ljusare ut. Väntar på att ta bort kapellet så jag kan limma fast dosan på panelens undersida igen. Tack.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Är solpanelen kass nu

Hej. Våren är här och Julatäcket av. Lämnade bilen på en firma i Trollhättan som lossade panelen från taket, limmade fast dosan och panelen laddar nu. Ville bara berätta att det gick bra. Se bara upp med för våldsam tvättning mellan tak och panel. /Sören
 
Toppen