• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta?

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Hittade en strömbrytare som troligen har nåt med AC´n i bodelen att göra. Den startar en fläkt. AC´n startar jag normalt med fjärrkontrollen men den här strömbrytaren påverkas naturligtvis inte. Någon som kan förklara för en mindre vetande ...

För övrigt behöver vi inte någon AC just nu, inatt hade vi minus 10 grader här uppe i norr :)
 

Bilagor

  • AC-bodelen.jpg
    AC-bodelen.jpg
    277,4 KB · Visningar: 65

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vad är detta?

Detta är strömbrytaren till pumpen om du vill värma motorn förrän du starta bilen när det är kallt ute, jag ser att du har en värmeväxlare på bilden, det ser precis ut som på min Dethleffs
Ha de Paffw
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Vad är detta?

Detta är strömbrytaren till pumpen om du vill värma motorn förrän du starta bilen när det är kallt ute, jag ser att du har en värmeväxlare på bilden, det ser precis ut som på min Dethleffs
Ha de Paffw

Aha, då var jag helt fel ute :) Jag har en dieselvärmare också (förutom vanlig elektrisk motorvärmare) så behovet att värma motorn är väl tilllgodosett alltså :cool: För övrigt så är det en Xli 7850, likadan som din då.

Följdfråga: Kan man utnyttja det omvänt, alltså utnyttja motorvärmen till att värma bodelen?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta?

Ja, om du inte kör den pumpen och har ventilen öppen till motorn så värms konvektorerna av motorn. I vår 747 funkar det ner till ngn minusgrad om gasolen är av. Mer än så orkar den inte värma.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta?

Om du vill att motorn skall värma bodelen måste du ställa in så cirkulationspumpen jobbar kontinuerligt. Alltså Aldes pump, inte den andra för uppvärmning av motorn. Ev stäng av el och gasol.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta?

I min gamla husbil bytte jag till en 92 graders termostat och den har jag
kört sommar som vinter i flera år även utomlands inga problem och nu är
det mycket behagligare innetemp i husbilen via värmeväxlaren.
För några år sedan lät jag montera en dieselvärmare till motorn och upptäckte
året därpå knappen för motorvärme via värmeväxlaren den var väl synlig i en
panel ovanför dörren men jag trodde att det hade något att göra med parabol motorn:) ...herregud vad bortkastade dom pengarna var, kontentan av det
hela är att en fråga här på forumet kan vara värt guld
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta?

På vår Hymer Tramp sitter det en knapp till vänster om ratten med en fläktsymbol på. Den öppnar en elektrisk ventil till höger under motorn och den måste vara öppen för att få någon kylarvärme till värmeväxlaren. Åtminstone på vår bil.
 
Toppen