• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Angående miljödekaler, Vignette och e-dosor.
Jag har skickat detta dokument till ett antal facktidningar samt till en EU-parlamentariker men inte i Husbilsklubbens namn.
Målet är att försöka skapa ett tryck genom att peka på det orimliga i att varje EU/EES-land tycks skapa egna regler.
Räkna med att detta kommer att ta tid om det ens tas upp till diskussion.
Visa bilaga Insändare miljö-motorväg.pdf
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Monica o Robert
Bra skrivet. Kan vi andra kopiera detta och skicka till våra EU politiker?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Självklart, jag har inte ensamrätt till problemet. Det är ett gemensamt problem och vi måste skapa en opinion så vi får en lösning på det orimliga.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Då lägger du ut det på HBK facebook så fler kan se detta?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Facebook, ok.
Jag har skickat insändaren till tidningarna:
- Motor
- min Husbil i Sverige
- Husbil Husvagn
- Allt om husvagn & camping
Dessutom till EU-parlamentarikern tillika medlemmen i Husbilsklubben, Peter Lundgren.

Av dessa har jag haft en dialog med Peter Lundgren, Husbil Husvagn samt Allt om husvagn & camping.
Vi får se om tidningarna tar in insändaren.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Nu finns det på Facebooks-gruppen också.
Jodå, jag anmälde den norska inställningen till svenskt B-körkort och husbil > 3,5ton till EU också.
Det var nog inte min anmälan som gjorde att Norskt Vegväsen gjorde en "rättning i ledet". Är man medlem i EU eller i EES så gäller den överenskommelse man träffat.
 
C

carinadeu

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Danmark också, såklart...
Alla bilar? Var hittar man det då?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Den dosa som benyttes av Autopass, Easygo, Gobox og de Portugisiske og Spanske motorveier er bassert på et EU direktiv. Før dette benyttet en i Norge og Portugal en annen frekvens men samme teknikk. Hva som benyttes i andre land har jeg ikke forsket på. Men EU standarden er i bruk globalt, brukes og i Australia.

Problemet er mangelen på samarbeid mellom bomselskapene på utveksling av data. Brobizz/Easygo manglet datagrunnlag for bruk i Østerike, dette ble rettet i Easygo+.

Prinsipielt kunne Easygo+ benyttes som clearing mellom alle selskap, men viljen ser ut til å mangle - eller er det avregningen som er problemet?

Tungtrafikk boksen i Tyskland er en annen standard som benytter gps tracking for mer fleksibel avregning.

Det mest avvikende landet er Sverige som benytter skiltavlesning på sine innenlandske byer og broer, selv om de har montert fungerende Easygo på Sundsvall broen med grønn pluss for registrert passering.
 

Svarne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2085
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Mycket bra synpunkter. Tycker att om vi har ett gemensamt EU, borde det inte vara så svårt att förenkla i vardagen för olika grupper. I stället för att bara ta tag i de stora, ibland omöjliga, uppgifterna, borde man underlätta vardagen för människor och företag inom EU. Det skulle också ge en positivare syn på EU
 
C

carinadeu

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Gäller det alla bilar?
Var hittar man det klistermärket då?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Sören
Eftersom du börjat kollat detta föreslår jag att du fortsätter att bevaka ämnet. Även för bilar >3,5

Frank

PS. Ser att det behövs i Danmark, Österrike och Tjeckien också
Czech Emissions Badge*–*Green-Zones.eu

I den mån jag hittar information har jag inget emot att vidarebefordra den.
Du nämner fler länder i ditt PS, plaketter i dessa länder berör inte husbilar, endast bussar och lastbilar så vitt jag vet.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Sören. Du kan ha rätt men i vissa länder finns inte husbil utan de går som lastbil. De över 3,5 t.
Vi får se vad som händer.
 
Toppen