• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Gäller inte kravet några stadskärnor, Paris, Grenoble och Lyon för närvarande ? Där har man nog inget ärende med husbil.

Jag skaffade det tyska miljömärket 2009, har kört en hel del i Tyskland men bara hamnat i miljözon 1 gång, vägen till ställplatsen i Bremen, men det visade sig att husbilar på väg till ställplatsen var undantagna kravet på miljömärke.

Jag avvaktar tills jag ser att jag behöver ett sådant märke. Det kanske blir lika enkelt som i Tyskland, där man besöker en Dekra station med 5 Euro och registreringsbevis.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Vad är problemet, vi vill väl alla att miljön ska förbättras och att biltrafiken i städerna ska minskas.
Elisabeth

Absolut, och tråden/inläggen handlar om att göra rätt för sig med alla avgifter kopplade till miljörelaterade frågor.
Du kanske missade det?
// Niklas
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Hej här i Finland hade de ett radioprogram i torsdag eller fredags om miljöplakett i Paris där sades det att det inte gäller utlänska bilar.
Paffw
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

God kväll fins det något som säger att man har en dekal från alla länder
Bilen blir väll inte mer miljö vänlig om man har x antal märken i rutan
Tommy
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Det går säkert att ordna en dosa för flera länder då varje land kan dra sina avgifter från ens konto. Men hur gör man en dekal för flera länder? Kommer dekalen att kosta "många" hundralappar och hur ska dessa sedan fördelas per varje land?
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Det går säkert att ordna en dosa för flera länder då varje land kan dra sina avgifter från ens konto. Men hur gör man en dekal för flera länder? Kommer dekalen att kosta "många" hundralappar och hur ska dessa sedan fördelas per varje land?

Hej det måste väl räcka med en dekal där miljö klassen står det är väll syftet med dekalen när man åker in imiljö zon så dom ser vad det är för klass ock
Den är ju lika i hela EU å priset varierar mellan 5 o 20 evro i Tyskland ??
Tommy
 

Holonen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Hej

Jag fick svar idag gällande min fråga i vilken kategori en husbil på 4,25 ton ska söka. Se svar nedan. Alltså samma som buss.

Hello,

In your case you should apply for an M2 Crit’Air vignette.

Kind regards,

Green-Zones Team
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Notera också att det gäller måndag till fredag 08.00 - 20.00.
Så kommer man utanför dessa tider är det ju inget problem.
 

verner

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Falun
HBK-Nr
18564
Medlemskap
2023
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

För att beställa miljödekal kräver man "Retrofit certification". Var får man tag i detta dokument ? Jag hittar ingen bra översättning men gissar att dom menar typgodkännande. Ett sådant dokument har ju bara tillverkaren.
:confused:
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

För att beställa miljödekal kräver man "Retrofit certification". Var får man tag i detta dokument ? Jag hittar ingen bra översättning men gissar att dom menar typgodkännande. Ett sådant dokument har ju bara tillverkaren.
:confused:

Tror de menar kopia på ditt registreringsbevis det är Co värden man vill se för att kunna bestämma miljöklass!
 

Holonen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Det räcker med kopia på registreringsbeviset. Mitt märke kom igår, 2 veckor efter betalning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Jag fotograferade mitt gula regbevis och bifogade bilden.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

För att beställa miljödekal kräver man "Retrofit certification". Var får man tag i detta dokument ? Jag hittar ingen bra översättning men gissar att dom menar typgodkännande. Ett sådant dokument har ju bara tillverkaren.
:confused:
Fyll i uppgifterna från ditt regbevis och maila det, sen tar det 1 dag så får du ett tillfälligt bevis med mail. Efter ytterligare 3 dagar kommer klistermärket.
Lätt som en plätt
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Hej! Beställer ni på den engelska sidan,min franska är inte så bra?
Anders
 
Toppen