• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny miljöplakett för Frankrike 2017

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Jag har nu snart fått svar från de flesta svenska EU politiker. Alla har bara svarat att de fått informationen.

MEN !!
Rasmus Bäckström, rådgivare till Anna Maria Corazza Bildt har svarat:

(Jag skrev också det med olika dosor för vägavgifter)
Tack för ditt mail. Definitivt ett område där mer harmonisering vore lämpligt.
Får kika på hur man kan påverka i den riktningen från Europaparlamentets synvinkel.
Ska ta upp det med Anna Maria, det är liknande problematik för många andra märkningar. Att nationella system överlappar varandra och konfunderar konsumenter.

Med vänlig hälsning,
Rasmus
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Bra att veta: plaketten är inte alls obligatorisk, och gäller, än så länge, mest i Paris.


Den är tänkt som ett pedagogiskt verktyg, men inte alls nödvändig.


Certificat qualité de l’air : mode d’emploi pour les particuliers - Ministère de l'Environnement, de l'Energie et de la Mer

Enligt artikel i Promobil blir den obligatorisk i många städer från april 2017.
Det är möjligt att de är felinformerade?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Facebook, ok.
Jag har skickat insändaren till tidningarna:
- Motor
- min Husbil i Sverige
- Husbil Husvagn
- Allt om husvagn & camping
Dessutom till EU-parlamentarikern tillika medlemmen i Husbilsklubben, Peter Lundgren.

Av dessa har jag haft en dialog med Peter Lundgren, Husbil Husvagn samt Allt om husvagn & camping.
Vi får se om tidningarna tar in insändaren.

Tidningen Husbil och Husvagn har tagit in insändaren i sin nätupplaga.
Rörigt med avgifter för fordon i EU | Husbil & Husvagn
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Dekras dekal gäller bara i Tyskland. Trådens rubrik är Frankrike.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Problemet var att det är olika krav i olika länder, att man behöver tapetsera vindrutan med olika vinjetter och boxar.
Frågan var alltså inte om att slippa miljöskatter, utan en förenkling till ett gemensamt system.
VAR INTE DET TANKEN MED EU????
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Vehicles not being registered in France which are usually vehicles from tourists and other EU economy traffic are obliged to apply the Crit'Air Vignette only after 1st April 2017 on their vehicle, if these want to enter into a French environmental zone Zones à Circulation Restreinte (ZCR).
In this respect not in France registered cars and trucks can purchase the Crit'Air vignette only towards the beginning of 2017.

Eftersom min vårresa är planerad till Frankrike i maj gäller det alltså att skaffa Crit'Air när det blir tillgängligt i början av 2017.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Jo, det var lite fel.

Men ändå krävs Crit'air bara till "Paris intra muros", där man inte vill köra bil i alla fall. Man får göra som man vill, men verkligen tycker jag att man ska inte köra bil i Paris, helt enkelt!

Gäller också Grenoble från 1 nov 2016.
Gäller att tänka sig för om man ska till Bois de Bologne som ligger innanför motorvägarna som avgränsar miljözonen.
Antar att det är närmaste väg från motorvägen som gäller eftersom Bois de Bologne är befriat från Crit´air.
Strasbourg är också på väg, inget datum är bestämt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Det innebär att vi får vänta till mars månad 2017 tills den Franska Crit'Air administrationen kan identifiera våra skyltar genom någon form av EU sammarbetsregistrar? Sen kan vi gladeligen beställa, bl.a. på Danska, ett klistermärke för ca 200:- SEK, även om vi kanske aldrig ska köra inom några av zonerna. Fast man vet jo aldrig, vi blir bara äldre och glömskare och rätt som det är så hamnar vi mitt i en skyddad zon! Böterna lär ligga mellan 68€ - 375€, hur man nu har kommit fram till så pass exakta siffror.

Ursprungstext:
Attention: An order for vehicles not registered in France is necessary and possible only in March 2017. Until then these vehicles are allowed to drive without Crit'Air Vignette.

Snyggare än dom Tyska märken? Undrar hur Italienska kommer att se ut!

snygga klistermärken.jpg
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Det innebär att vi får vänta till mars månad 2017 tills den Franska Crit'Air administrationen kan identifiera våra skyltar genom någon form av EU sammarbetsregistrar? Sen kan vi gladeligen beställa, bl.a. på Danska, ett klistermärke för ca 200:- SEK, även om vi kanske aldrig ska köra inom några av zonerna. Fast man vet jo aldrig, vi blir bara äldre och glömskare och rätt som det är så hamnar vi mitt i en skyddad zon! Böterna lär ligga mellan 68€ - 375€, hur man nu har kommit fram till så pass exakta siffror.

Ursprungstext:
Attention: An order for vehicles not registered in France is necessary and possible only in March 2017. Until then these vehicles are allowed to drive without Crit'Air Vignette.

Snyggare än dom Tyska märken? Undrar hur Italienska kommer att se ut!

Visa bilaga 119346
Danmark lär du inte behöva där Gäller det ju bara lastbilar!
"I DK klar vi oss på denna skrivning!
En buss tillhör typen M2 eller M3: transportera människor från 8 platser (plus förarsätet), från 3,5 ton till 5 ton motsvarar M2. Transporten av personer från 8 platser (plus förarsätet), från 5 t motsvarar M3
Ett kommersiellt fordon tillhör N1: Transport av gods, totalvikt 3.5t
En lastbil hör till typ N2 eller N3: Transport av gods, totalvikt från 3,5 ton till 12 ton motsvarar N2. Godstransporter motsvarar den totala vikten av 12 t N3"
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Ser i senaste Promobil att, förutom Paris och Grenoble, ytterligare fler än tjugo franska orter planerar införande av plaketten.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

Vi kan väl hoppas att den förste som beställer en dekal skriver här
För de som inte är så bevandrad i utländska språk. Så har vi hjälp någon.
Var man beställde
Hur
Betalning m.m.
Om det var under eller över 3,5t

Vad jag kan läsa så där det står car/camper skall man ändra till Truck / Commercial >3,5t
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017


Jag skrev till info@crit-air.fr och talade om att jag har en husbil på 5 ton, frågade om jag behövde miljöplakett för Frankrike och om jag i så fall kunde beställa en.
Fick då följande svar:
"Dear Mister Svensson,

the order of a French Crit’Air vignette is not possible yet for foreign vehicles.
Please order in a few weeks, when it will be possible.

With best wishes,
the Green-Zones Team
Green-Zones GmbH

Green-Zones GmbH
Helmholtzstraße 2-9
D-10587 Berlin

Phone: +49 30 3988721-40
Fax number: +49 30 3988721-49
Email: info@green-zones.eu
Web: Europäische Plaketten und Vignetten - Green-Zones.eu

Geschäftsführung Michael Kroehnert
Amtsgericht Berlin-Charlottenburg, HRB 169866 B
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Ny miljöplakett för Frankrike 2017

jo för många är det tanken med EU, men tyvärr sätter sig många medlemsländer på tvären hela tiden för denna typen av åtgärder. De gillar inte att "Bryssel" ska bestämma tror jag bestämt det brukar låta.
Ännu mer EU och Bryssel skulle ge en hel del mer harmonisering men men.

Finns många framsteg att glädjas över för husbilsåkare: importregler mkt enkla och smidiga, inga tullar och extrakostnader, inga gränser och långa köer för passkontroller, inga problem att skicka pengar över gränserna, en valuta som funkar nästan överallt, nu borttagna roamingkostnader för telefon och internet, studenter kan resa och studera över hela EU utan problem, vi får numera ta in den mängd vin vi vill. osv

Det gnälls i stort sett alltid på "EU" men få lyfter positiva saker. Jag är inte nöjd med hur EU fungerar men att inte ha ett djupt samarbete och hoppa av i tron att allt löser sig, nä det är korkat.

Det löser definitivt inte problemet med dekoration av dekaler på framrutan ;-)

N.
 
Toppen