• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägga av med HB-åkandet?

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Vi har en tid funderat på att lägga av med husbilsåkandet, det är inte lika roligt som när vi en gång började för tjugo år sedan. Förr kunde man i lugn och ro fricampa lite var som helst och verkligen njuta av friheten men nu trängs man med HB-åkare mest överallt och ofta har man inte mer än ställt upp bilen innan man blir överfallen av några snacksaliga som man aldrig blir av med.
Disciplinen – att breda ut sig, ställa sig i ring, ställa ut möbler och allt bohag, anordna långbord, dra ut markisen, lägga ut stora mattor, släppa ut gråvatten och tömma pottan lite här och var, pinka i buskarna, ockupera p-platser mm - är bland många under all kritik och i många kommuner har därför restriktionerna mot oss börjat breda ut sig. Dit man förr kunde åka är det ofta numera stängt och tillgängligheten har överhuvudtaget beskurits, ställplats- och elpriser har tenderat att raka i höjden, åtminstone i Sverige, reservdelspriserna är hutlösa, väntetiderna för avhjälpande av fel är jättelånga och tiden man får sitta och vänta i telefonen innan man ens kommer fram till verkstaden skall vi inte tala om.
Fordonsskatter, vägskatter, drivmedelspriser och värdeminskningen på bilen har dessutom påskyndat funderingarna på att lägga av, vad tycker ni andra som hållit på ett tag?
Det är inte så att vi av ekonomiska skäl har våra funderingar, det är bara det att utvecklingen under alla år verkar gå åt totalt fel håll och känslan av frihet finns inte längre i samma omfattning.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Tycker nog fortfarande att det finns massor av frihet kvar även om trycket på platser har ökat. Visst alla man möter kan man inte älska men jag tycker nog att de flesta vi mött varit mycket trevliga. Vi får väl hoppas att det byggs flera ställplatser så att vi får rum allihopa. Fortfarande ett trevligt sätt att tillbringa fritiden även om vi också tycker att det ibland är ganska dyrt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Vi står nu i Peniche och här är inte trångt men platsen kostar en slant.
Kan det vara detta som svider eller?
Gratisplatserna runt omkring kan vara trånga.
Stå på torg är väl inte det optimala här kan vi ta ut stolar
och njuta av solen/skuggan
HaDe Hasse
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Hej Carsten!
Ditt resonemang känner vi igen på båtlivet i vår skärgård! Som boende vid kanten av västerhavet har vi älskat livet i skärgården. Nu är det slut med båtlivet för oss, med samma motiveringar som du tillskriver husbilslivet.
Vi tycker nog att husbilslivet har mycket kvar att ge oss. MEN vi väljer bort resandet i 8 veckor från midsommar och till skolstart när trycket från semesterlediga är som störst. Under vår och höst är det fortfarande underbart att åka runt med husbilen under förutsättning att man sköter sig och tar hänsyn! Semestertider är tyvärr ingen höjdare någonstans. Eftersom vi ofta blir irriterade då, är det bättre att gå i ide o stänga om sig i nån lugn vrå och satsa på resande under lågsäsong.
Pumba med familj
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Vi står nu i Peniche och här är inte trångt men platsen kostar en slant.
Kan det vara detta som svider eller?
Gratisplatserna runt omkring kan vara trånga.
Stå på torg är väl inte det optimala här kan vi ta ut stolar
och njuta av solen/skuggan
HaDe Hasse

För mig är det tvärtom. Stolar finns ju på uteserveringarna där man kan njuta av solen/skuggan och där finns det också läskande drycker m.m. Ofta träffar man intressanta "exotiska" människor på sådana ställen.

Jappe
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Det var bättre förr :) Åk ut i skogen där är det lugnt och skönt .
Tycker det låter som ni inte vill ha med folk att göra .
Vi själva älskar husbilslivet både sommar som vinter .

/Noy Noy
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Därför åker vi till Portugal före Spanien - mer plats och flera ställplatser. Senaste åren även till Marocko som är trevligt, lugnt och inte alls många husbilar. Tyskland fungerar utmärkt om man håller sig ifrån Autobahn.
På sommaren kör vi aldrig söderut, inte ens i Sverige, utan kör norrut eller till Norge. Senaste långturen gick via många småöar i Ålands skärgård, såg knappt en husbil, vidare hela Finland upp till Haparanda och södra Lappland.
Trivs bra ute med husbilen och undviker jippon och campingar, fiskar gärna strömming längs vår långa östkust!
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Vi står nu i Peniche och här är inte trångt men platsen kostar en slant.
Kan det vara detta som svider eller?
Gratisplatserna runt omkring kan vara trånga.
Stå på torg är väl inte det optimala här kan vi ta ut stolar
och njuta av solen/skuggan
HaDe Hasse

Nej, det var inte alls det som det handlade om i mitt inlägg....
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Det var bättre förr :) Åk ut i skogen där är det lugnt och skönt .
Tycker det låter som ni inte vill ha med folk att göra .
Vi själva älskar husbilslivet både sommar som vinter .

/Noy Noy

Det är utvecklingen så som jag beskriver i inlägget vi tycker gått åt fel håll. Det är absolut inte så att vi inte vill ha med folk att göra, bara dem som "parkerar".......
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Håller med carsten.
Vi står hela semestern på camping eftersom det passar oss bäst den tid vi tillbringar runt Medelhavet. Den här delen är som tidigare.
Men resten av året som vi tillbringar i Sverige fricampar vi nästan hela tiden möjligtvis någon ställplats med avgift. Det är här jag håller med carsten till fullo. Har pratat med flera som är av samma uppfattning. Vi har blivit så många med husbil att den friheten att söka en lugn plats har minskat radikalt. Lite tråkigt kan man tycka men självklart har alla rätt till en husbil.
Är själv en person som älskar att prata med andra och har genom yrket lätt att skapa kontakter så där finns inga problem. Men just det att man kanske på helgerna vill få lugn o ro för att ladda batterierna till ännu en arbetsvecka har blivit svårare. Vi har bara haft husbil 14 år men skillnaden är enorm just beroende på att husbilsantalet ökat så mycket.
Höst vinter o vår blir en skön tid med husbil eftersom så många ställer av sina bilar.
Vill man fortsätta med husbil är det bara att gilla läget men skillnad är det.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Håller med carsten.
Vi står hela semestern på camping eftersom det passar oss bäst den tid vi tillbringar runt Medelhavet. Den här delen är som tidigare.
Men resten av året som vi tillbringar i Sverige fricampar vi nästan hela tiden möjligtvis någon ställplats med avgift. Det är här jag håller med carsten till fullo. Har pratat med flera som är av samma uppfattning. Vi har blivit så många med husbil att den friheten att söka en lugn plats har minskat radikalt. Lite tråkigt kan man tycka men självklart har alla rätt till en husbil.
Är själv en person som älskar att prata med andra och har genom yrket lätt att skapa kontakter så där finns inga problem. Men just det att man kanske på helgerna vill få lugn o ro för att ladda batterierna till ännu en arbetsvecka har blivit svårare. Vi har bara haft husbil 14 år men skillnaden är enorm just beroende på att husbilsantalet ökat så mycket.
Höst vinter o vår blir en skön tid med husbil eftersom så många ställer av sina bilar.
Vill man fortsätta med husbil är det bara att gilla läget men skillnad är det.

Tack, du har förstått mig helt rätt!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Hej han skrev ju att det inte var av ekonomiska skäl och ändå är du där och petar och ifrågasätter vad han skriver .fan va dåligt . Håller fullständigt med Carsten i alla omdömmen

Nu får du sluta Jag har inte petat någonstans.
Du kan väl sluta svära i dina inlägg.Har Du dåligt ordförråd?
Håller även jag med Carsten men det finns många
platser att stå på som inte är belamrade med HB som
bor där längre tider.
HaDe Hasse
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Ja allt var ju så mycket bättre förr, varför klaga över något som är oundvikligt, verkligheten är så här befolkning ökar pensionärer ökar allt ökar.
Så vill man tillbaka till svunna tider är det bara att parkera och leva på gamla minnen, för den tiden är förbi.
Kanske blir mer plats när 20,30,40 och 50 talisterna är borta dom generationerna som gillar husbilslivet

/Pelle
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Håller fullständigt med Carsten.

Fordonsskatter, vägskatter, drivmedelspriser och värdeminskningen på bilen går väl kanske inte att göra så mycket åt, men resten av hans inlägg nr. 1 borde vi kanske fundera på lite. Det finns väl ingen av oss som har haft husbil i ett antal år som kan neka till denna tråkiga utveckling ?

// Ted
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Jag får ge Carsten rätt i sitt resonemang.
Om vi tittar lite på utvecklingen av Husbilsreg.från 1995
1995 års husbils försäljning 85 st
1996 166 st
1997 406 st
1998 1 056 st
o.s.v
Jämför man med försäljnings siffror 2015 3167st ny reggade hb
går vi ännu längre tillbaka så håller sig siffrorna på 1985 200st 1986 400st
från några 100 till 1000-3000 varje år då måste det bli trångt till slut.
Sedan skall tilläggas att alla äger inte sina bilar utan hyr. Drar inte alla som hyr
över en kam, men en del skiter i det mesta både inne och utanför bilen.

Och på något vis kommer flockdjuret fram i oss vi dras till varandra det
är väl någon gen som finns där.
Vill jag ha sällskap så söker jag det, vill jag vara ensam så är det bara tillfällen
som gör att någon hittar mig i blåbärsskogen vid en fin sjö eller vid en
badvik längst vår fina kust.Mig kommer man att hitta i vår husbil
med ett leende på läpparna han somnade i frid lycklig och fri.:D
Bara en reflektion
 
B

Brincken

Guest
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Fantastiska utlägg i detta ämnet. Vi lever i en expanderande värld såväl tekniskt som personellt. Vi hade husbil första gången i slutet på sjuttiotalet . Gissar om man kikar i statistiken så var vi kanske en av fem bilar i Sverige. Vi har korsat alla kontinenter med varierande antal invånare men alltid trivts med detta livet oavsett om vi stått på en trång camping i Italien eller en betydligt luftigare i Marocko. Att träffa andra människor och få ta del av andra kulturer på ett så jordnära sätt som att åka husbil eller för den skull även husvagn är åtminstone för vår familj en livsstil som är helt underbar. Men , det finns ju alltid alternativ för den som inte tål folk omkring sig , stanna hemma innanför fyra väggar eller besök Alaska kanske , där finns det orörda vidder där man sannolikt inte träffar på en medmänniska på veckovis. :)
Mvh Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Varför sluta med husbilsåkandet och upptäckarandan i förtid när tiden ändå är utmätt åtminstone om man uppnått pensionsåldern.

Jag har åkt husbil i flera europeiska länder sedan 2009 men har fortfarande massor kvar att upptäcka. På vårkanten på kontinenten och under sommar och höst i de nordiska länderna.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Med andra ord planera resan norr om Dalälven och övriga Norrland där garanterar jag att ni får stå ensamma hur länge ni vill, men helst vill jag att ni avstår då jag älskar att stå ensam I en fjälldal vid en fin tjärn, höra storlommens ljud och ha flugspöt i högsta hugg, höra myggen surra runt om kring, se elden vid husbilen och känna doften av nygrillat.
Det upplever man inte söder om Dalälven.

/Pelle
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Om ni inte var så intresserade av att byta husbil så ofta skulle det inte bli så många nya husbilsåkare på vägarna. Nybörjare köper sällan en dyrare ny bil.
Undrar hur många nya ni i denna tråd har genererat genom försäljning. Ni ska vara glada att det finns ett intresse så ni slipper skrota husbilarna när ni vill ha en nyare..

Tycker ordförande i föreningen mot gnäll.
 
Toppen