• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägga av med HB-åkandet?

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Hej HB lovers,

Intressant fråga som väckte mycket känslor från olika håll.

Själv tycker jag att det är klart att man inte skall bryta mot gällande regler (skyltning) vilket gäller alla, gammal som ny. Men ibland skiter det sig…..och då är det en polisiär eller ett parkeringsbolags sak att hantera enligt mig.

Jag tycker också att det inte går att skilja äldre och nyare husbilsåkare i uppförande kod, finns dåligt och bra i båda lägren.

Jag tycker inte heller att det är ok att lägga upp bilder med regnummer på forumet som hänt i denna tråd.

Till sist Dethleffskvalitet (inlägg 55) jo det går att ta körkort i Sverige utan att kunna läsa och skriva tack och lov. Det innebär dock inte att du är befriad från att följa regler.

Acers sista inlägg med ett forum för nybörjare är en bra tanke där man kan ställa alla ”dumma” frågor men slipper påhopp och nedlåtande kommentarer.

Fint forum men jag tror vi måste börja vårda det för att bli starka utåt.

Rulla nätt där ute // Per
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Letade efter någon helt annat nu på morgonen och när jag ögnade igenom texten så fick jag syn på detta. Jag vet många fina platser att stå på men där får man inte stå fast där inte är skyltar på plats. http://www.lillehem.com/documents/Maglehem.pdf sidan fem punkt 3. När jag såg detta så tittade jag även på andra naturreservat och där är liknande text. Skriv nu inte att där inte står lätt lastbil, tung lastbil eller personbil klass II.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Vi skadar inte naturen mella kl. 06.01 och 23.59. Därefter är vi en risk för naturskyddsområdet. Märkligt.
Klaus
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Först trodde jag att det rörde sig om ett förslag som man skulle kunna överklaga, men när jag kollade datumet så är nog förslaget redan ett beslut som är laga kraft vunnet. Jag finner det anmärkningsvärt hur länsstyrelser, kanske särskilt i Skåne, regelmässigt vill utestänga oss från parkeringar i naturvårdsområden och liknande. Detta samtidigt som ett av syftena med dessa områden är, som det också står i texten, tillgodose behovet av områden för friluftslivet. Som om en nattetid parkerad husbil på parkeringen skulle kunna hota några naturvården.

Jag skulle därför gärna se att man vid planeringen av dessa områden överklagade förslaget, just den del om parkerings/campingförbudet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Johan, tror du att en parkerad husbil skulle bli fälld i domstol på grund av denna skrivning. Jag tvivlar på att alla dessa begränsningar från div. tjänstemän på olika myndigheter verkligen håller för en rättslig prövning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

På grund av att vissa inte har god uppförandekod så är trenden denna http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/832811
Tar ett annat exempel, kommer tidigt till denna plats för vi bodde på en ställplats i närheten som har avgift. När jag kommer så står där redan bilar med nerdragna rutor. Är skylten för liten eller otydlig? För visst måste man kunna läsa för att ta körkort. För den noggranna läsaren så kan jag berätta att jag var där tidigare än vad som visas.

Det kan ju vara så även att det är förstagångsbesökare som kom ditt mitt i natten som då inte såg skylten om campingförbjuden .
När vi parkerar så brukar vi dra för därför att inte folk skall kunna titta in .
Eller så kanske dom kom dit 07,00 och gått bort till kön .
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Johan, tror du att en parkerad husbil skulle bli fälld i domstol på grund av denna skrivning. Jag tvivlar på att alla dessa begränsningar från div. tjänstemän på olika myndigheter verkligen håller för en rättslig prövning.

Nej, jag tror inte att denna skrivning i sig skulle räcka för en fällande dom. Erfarenheten är ju den att sådana här förbud inte ens resulterar i rapporter eller p-avgifter. Som det är skrivet i förslaget, beslutstexten har jag inte läst, så är inte jag säker på om förbudet avser ett campingförbud eller ett parkeringsförbud. Beslutstexten och skyltningen på platsen torde väl ge klarhet i detta. Men att Länsstyrelsen inte vill att husbilar står kvar under natten är helt klart. De kan ju göra som de bland annat har gjort i Hagestads naturreservat, sätta upp en ribba och anlägga en annan parkering en bra bit därifrån, med plats för en husbil.

Frågan är sedan om hur vi ska förhålla oss till dessa diskriminerande förbud. Det går ju inte att få prejudikat genom att driva ett rättsfall, då alla fall regelmässigt läggs ned. Att överklaga ett förslag från en länsstyrelse eller kommun kan vara ett annat sätt att få saken prövad i domstol. Ett tredje sätt är att begära en prövning av JO.

Ett fjärde är att inte bry sig alls om förbuden och göra som man vill istället. Risken att "åka dit" är ju som bekant minimal. Sedan är ju böter och avgifter så låga att man kan spara in dessa enkelt genom att undvika dyra campingavgifter.

Observera dock att jag med dessa ord inte tar ställning till hur man ska göra och inte uppmanar någon till att bryta mot några, mer eller mindre lagliga förbud.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Tror inte det ligger någon större tanke bakom en sådan skrivning. Den har nog bara slunkit med och ingen har funderat på varför den finns.

ELLER:
Så finns tanken att man vill ha en möjlighet att köra iväg större grupper, av vad slag det vara må, som eventuellt kan tänkas slå sig ned på en sådan plats.

Skrivningen finns där nog inte för att hindra oss att stanna över en natt och sedan åka därifrån på morgonen efter att vi tillägnat oss det man erbjuder oss att uppleva.

Men det drabbar oss onekligen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lägga av med HB-åkandet?

Det jag känner till om naturskyddsområden är att många fotografer är ute flera dagar i streck för att få ett bra foto på en "udda" pippi. Aldrig att någon har fått böter eller tillsägelse för övernattning, inte vad jag vet i alla fall.
 
Toppen